Een tijdperk waarin we onze favoriete merken en producten nog niet online kunnen aankopen, kunnen we ons vandaag de dag nog maar moeilijk voorstellen. Toch is de (e-commerce) markt nog voortdurend in verandering en is het als merk cruciaal je continu aan te passen aan de noden van de consument. Maar wat zijn deze noden juist en hoe zorg je ervoor dat nét jouw webshop opvalt in de digitale menigte? Lees het hier. 

Hoe maak ik mijn webshop een blikvanger voor online shoppers?

1. Investeer in merkbekendheid

Het voortdurend vergroten van de herkenbaarheid van je merk is van essentieel belang om te kunnen blijven groeien. Aan de ene kant om het vertrouwen van klanten te winnen en je concurrentiepositie te versterken, aan de andere kant om herhaalaankopen en positieve mond-tot-mondreclame te stimuleren. Belangrijk dat hier een 360 graden marketingstrategie voor wordt gehanteerd en performance marketing (betalende advertenties) dus ook voldoende wordt aangevuld met eigen organische kanalen (instagram, facebook, tiktok, mail, etc). 

2. Geef prioriteit aan SEO

Recent onderzoek bevestigt dat het merendeel van de Belgische consumenten nog steeds vertrouwt op zoekmachines om producten te ontdekken. Weet je niet goed hoe je als merk je vindbaarheid kunt vergroten? Lees meer over SEO in onze voorgaande artikelen: “SEO – Wat, waarom en hoe?” & “SEO 2023: Level up your game met onze nieuwste tips”.

3. Zet in op klantenreviews

Bijna de helft van de consumenten doet uitgebreid onderzoek voordat ze een product aanschaffen. Zorg voor opvallende productreviews op social media en je website om potentiële klanten over de streep te trekken. Geen idee welke tool je hiervoor het beste gebruikt? Wij helpen je graag verder.

Hoe zet ik websitebezoekers om in shoppers?

1. Zorg voor concurrerende prijzen

De meerderheid van de consumenten zoekt naar de scherpste prijzen. Zorg er dus voor dat je prijzen competitief zijn, of investeer voldoende in merkopbouw en licht helder toe waarom klanten nou net iets meer zouden moeten betalen voor jouw product. 

2. Optimaliseer je betaalopties

Elke klant heeft zijn favoriete betaalmethode, probeer hier als merk ook op in te spelen door verschillende betaalmogelijkheden aan te bieden. Good to know: in België worden Bancontact, Paypal en betalingen met debet- en kredietkaarten het meest gebruikt, in Nederland iDEAL en Paypal.

3. Zorg voor een probleemloze checkout

Een vlekkeloos betaalproces is cruciaal. Houd de checkout kort en streef naar een one-page checkout. Wees transparant over kosten, vermijd verrassingen en toon beveiligingsbadges om het vertrouwen van de consument te winnen. Graag meer tips hierover? Ontdek ons artikel “Checkout optimalisaties”. 

Hoe bouw ik loyaliteit op en stimuleer ik herhaalaankopen?

1. Don’t let them slip away

Stuur gepersonaliseerde e-mails, toon aanbiedingen en breng verlaten winkelmandjes terug tot leven. Versterk de relatie met je klanten door hun favoriete producten extra aandacht te geven en zo alsnog te overtuigen tot die aankoop.

2. Maak je website customer proof 

Hoewel betalingen en kosten bovenaan staan, keren shoppers ook terug naar retailers met een website van hoge kwaliteit en een eenvoudige navigatie en checkout.

3. Investeer in uitstekende klantenservice en pas je aan 

Bijna driekwart van de shoppers hecht veel belang aan een uitstekende klantenservice en vindt dit doorslaggevend voor herhaalaankopen. En wil je echt een streepje voor? Biedt dan als merk je content en klantenservice aan in de moedertaal van je klanten. 

Graag meer informatie hierover? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Bron: Het Europees e-commerce rapport van 2023, waar 5.000 consumenten uit 5 Europese landen (België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het VK) zijn ondervraagd over hun consumentengedrag. 

This post is also available in: Engels