Wat is SEO?
SEO staat voor “zoekmachine optimalisatie.” In eenvoudige termen betekent het het proces van het verbeteren van je website om de zichtbaarheid te verhogen voor relevante zoekopdrachten. Hoe beter je pagina’s zichtbaar zijn in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat je aandacht krijgt en potentiële en bestaande klanten naar uw bedrijf trekt. Dit willen we allemaal, toch?
Waarom investeren in je SEO?
Website zichtbaarheid
Volgens HubSpot komt 75% van de zoekers nooit verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten – daarom is het zo essentieel om op de eerste pagina van Google te staan.
Een van de belangrijkste functies van SEO is het verhogen van de zichtbaarheid, wat betekent dat het makkelijker wordt voor prospects om je te vinden wanneer ze zoeken naar iets wat je te bieden hebt. Zichtbaarheid is direct gerelateerd aan je ranking.
Hoe hoger je op een zoekmachine resultaten pagina staat, hoe groter de kans dat prospects je zien en naar je site doorklikken. Hoe effectiever je SEO-inspanningen, hoe hoger je ranking en hoe beter je zichtbaarheid, wat vooral belangrijk is als je bedenkt dat een kwart van de webgebruikers nooit verder klikt dan de eerste pagina.
Website ranking
Verhoogd webverkeer is een van de belangrijkste doelen van SEO, en je verhoogt het verkeer wanneer je de zichtbaarheid en de rankings verhoogt. Overweeg dit even: bijna 33% van de klikken gaan naar de eerste ranking pagina, en de eerste vijf vermeldingen krijgen meer dan 75% van alle klikken.
Als je wil dat meer prospects je website vinden via een zoekmachine, dan moet je SEO praktijken die je zullen helpen rangschikken onder de top vijf posities, en idealiter nummer één. Combineer je SEO strategie met een goede SEA strategie om de beste resultaten te krijgen.
Autoriteit
Het concept van autoriteit is relatief nieuw in SEO, maar het wordt steeds belangrijker voor zoekmachines omdat het steeds belangrijker wordt voor webgebruikers. In wezen betekent autoriteit dat je website betrouwbaar, van hoge kwaliteit en relevant is, en iets te bieden heeft. Hoe meer autoriteit je site heeft, hoe hoger je ranking zal zijn, en hoe meer prospects je merk zullen gaan vertrouwen.
Hoe kunnen we beter scoren op SEO?
- Schrijf een geoptimaliseerde Title Tag en Meta Description en URL
Title tags zijn aanklikbare koppen die verschijnen in de zoekresultaten en zijn uiterst kritisch vanuit een SEO perspectief. als onderdeel van je zoekwoorden strategie, moeten zoekwoorden met het hoogste volume in je titel staan, zoekwoorden met een gemiddeld volume moeten in je koppen staan, en die met het minste volume kunnen in je paragrafen worden gebruikt.
Checklist voor een goede titel:
- Kort, maar krachtig: minder dan 70 tekens en binnen 8-12 woorden
- Logisch en gebruiksvriendelijk
- Bevat de relevante zoekwoorden
- Geoptimaliseerd voor zoekmachines en voor lezers.
Een meta description tag moet over het algemeen gebruikers informeren en interesseren met een korte, relevante samenvatting van waar een bepaalde pagina over gaat. Het is een soort verkooppraatje dat de gebruiker ervan overtuigt dat de pagina precies is waarnaar hij op zoek is”.
Google kort meta beschrijvingen doorgaans in tot 155-160 tekens, dus zorg ervoor dat je een accurate samenvatting van je content geeft en deze toch onder de 160 tekens houdt.
Verder moet je URL-structuur van de website zo eenvoudig mogelijk zijn. Overweeg om je inhoud zo te organiseren dat URL’s logisch zijn opgebouwd en op een manier die voor mensen het meest begrijpelijk is. Gebruik ook URL’s die rijk zijn aan zoekwoorden: Neem altijd uw zoekwoorden op in de URL om uw kansen te vergroten om beter te scoren in de zoekresultaten.
- Optimaliseer uw afbeeldingen
Als je niet wil dat Google willekeurig een afbeelding kiest bij je featured snippet, zorg er dan voor dat je afbeeldingen geoptimaliseerd zijn (dit betekent dat je er een alt-beschrijving aan toevoegt, en een naam geeft die uitlegt wat je op de afbeelding ziet en geoptimaliseerd is met de juiste zoekwoorden. De ALT tags van je afbeeldingen kun je vinden in de backoffice van je site.
- Controleer paginasnelheid & mobiele ervaring
Als je site er lang over doet om te laden, ga je een hoop gefrustreerde gebruikers krijgen, en zullen je rankings dalen. Er zijn verschillende gratis tools die u kunnen helpen uw pagina snelheid te controleren, met inbegrip van Google’s eigen Google page speed check. Zij zullen je voorzien van enkele tips en trucs om je snelheid te optimaliseren. Controleer zeker je mobiele score en hoe deze te verbeteren.
- Stem je content af op basis van je zoekintentie.
Als je je pagina’s op pagina 1 van Google wilt laten ranken in 2021, moet je het concept van zoekintentie begrijpen en content creëren die aansluit bij de gebruiksintentie.
Er zijn vier soorten zoekintentie:
Informatief: Een zoekopdracht valt onder informationele intentie wanneer de gebruiker op zoek is naar specifieke informatie. Het kan een eenvoudige zoekopdracht zijn zoals “wat is het weer vandaag?” die onmiddellijk resultaten oplevert of iets complex zoals “beste SEO tips” die een meer diepgaande uitleg vereist.
Navigatie: In dit geval is de zoeker op zoek naar een specifieke website of app. Veel voorkomende voorbeelden van zoekopdrachten met navigatie zijn “Facebook login” of “amazon login”.
Commercieel: De intentie achter een zoekopdracht is commercieel wanneer de gebruiker op zoek is naar een specifiek product, maar nog niet de definitieve beslissing heeft genomen. Bijvoorbeeld, zoekopdrachten zoals “beste camera’s” en “beste iphone hoesjes” zijn allemaal commerciële zoekopdrachten. De gebruiker is zich aan het oriënteren en bekijkt zijn verschillende opties.
Transactie: Hier is de intentie om te kopen. De zoeker heeft al een beslissing genomen om een specifiek product of hulpmiddel te kopen. Voorbeelden zijn zoekopdrachten zoals “koop Nikon d500,” “koop Macbook Air,” en “koop boodschappen online”. Indien je sterk wil inspelen op conversie moet je ervoor zorgen dat je hier bovenaan rankt en verder deze woorden opkoopt in google search ads.
- Gebruik interne links
Interne links zijn belangrijk omdat ze een informatie hiërarchie voor je website vormen en ook helpen Google een dieper begrip van de inhoud op je pagina te krijgen. Interne links kunnen je rankings aanzienlijk verbeteren wanneer ze op de juiste manier worden gebruikt. Het is ook belangrijk voor de gebruikerservaring van je klanten op de website. Wanneer u linkt naar een relevante pagina en de klant naar de informatie leidt die hij nodig heeft en wil, helpt u hem & creëert u een tevreden klant. (En het is goed voor je SEO resultaten ;) )
- Verbeter de gebruikerservaring op je website
Google houdt nauwlettend in de gaten hoe gebruikers zich gedragen met je content. Als zodanig is de gebruikerservaring een van de belangrijkste factoren bij het verbeteren van uw zoekresultaten.
Hier zijn een paar tips om ervoor te zorgen dat gebruikers een goede ervaring hebben wanneer ze uw site bezoeken:
- Gebruik subkoppen: Het juiste gebruik van subkoppen (H1, H2, H3) helpt Google je inhoud beter te begrijpen en maakt je tekst toegankelijker voor lezers.
- Maak je inhoud visueel aantrekkelijk: Verschillende studies geven aan dat visuals mensen helpen je content beter te begrijpen. Gebruik relevante afbeeldingen, video’s en screenshots om uw punten te illustreren.
- Kijk verder naar je navigatie in het menu. Is het logisch en is het geoptimaliseerd voor google?
- Vermijd het gebruik van te opdringerige pop ups: pop ups zijn niet alleen slecht vanuit een SEO perspectief, maar ze kunnen ook vervelend voor je bezoekers. Weeg altijd goed af, waarom je ze wil gebruiken en dat ze relevant zijn voor je klant.
- Focus op het verkrijgen van meer “echte” backlinks
Bij de Dot Society adviseren we onze klanten altijd om een geoptimaliseerde mediamix te hebben met verkeer afkomstig van owned media, paid media & earned media. De laatste is al het verkeer afkomstig van verwijzingen, pers, artikels en brand ambassadors. Deze linking is super belangrijk voor het vertrouwen & de betrouwbaarheid van je producten. Google beschouwt backlinks nog steeds als een belangrijk ranking signaal. Google herkent backlinks als stemmen van vertrouwen.
Als uw webpagina’s een hoog aantal backlinks hebben, verhoogt dit uw kansen om hoger te scoren in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk dat u zich richt op het opbouwen van backlinks voor uw website.
SEO is een proces, waar je steeds in dient te blijven investeren. It will pay off! Nood aan extra hulp? Contacteer ons en wij bekijken je huidige SEO situatie.
Benieuwd naar nog meer trends in digitale marketing voor 2021? Lees het hier.