WE ARE NOT JUST MARKETING GIRLIES, WE ARE DIGITAL POWER WOMEN

Je bent een merk, je vertegenwoordigt iets, en het is belangrijk om herkenbaar te blijven. Maar ben je nog wel bij de tijd? Reflecteert je huisstijl wat je doet en hoopt te bereiken? Resoneert het met je ideale klanten? Sluit de uitstraling van je bedrijf aan bij je ambities en toekomstvisie? Dit zijn vragen die bedrijven vaak over het hoofd zien.

But we’re The Dot Society, met andere woorden, wij stellen ons die vragen wel. Zo kwamen we tot de constatatie dat waar The Dot Society naartoe is geëvolueerd en vandaag voor staat, niet meer 100% wordt weerspiegeld in onze huisstijl. It’s time for something new, bigger & better: wij kozen voor een rebranding! Maar wat houdt dat precies in en hoe pak je zoiets aan?*

WAAROM REBRANDEN?

Hoewel rebranding vaak met aarzeling wordt benaderd, kan verandering juist positief uitpakken, vooral als het betekent dat je je merk dichter bij je visie brengt. De term ‘rebranding’ lijkt voor velen enkel te gaan over het aanpassen van het logo of andere visuele elementen, maar dat is een oppervlakkige benadering. Rebranding is geen kleine ingreep; het omvat aanpassingen die de positie van een merk op de markt versterken en tegelijkertijd het imago van het bedrijf verfrissen en positiever maken.  Hoewel het soms ingewikkeld en kostbaar is, helpt het bedrijven om zich te onderscheiden en beter aan te sluiten bij consumenten in een snel veranderende digitale omgeving.

HOE START JE AAN EEN REBRANDING?

Een strikte handleiding is er niet voor het aanpakken van een rebranding. Toch delen wij graag hoe wij er intern mee aan de slag gingen.

Bij een rebranding vertrek je altijd vanuit het bestaande ontwerp en stel je jezelf *voorafgaande vragen. Op basis van de antwoorden en bedenkingen geef je de bestaande huisstijl een nieuwe look en feel. Hierbij gaan we uit van de merkpersoonlijkheid en wat we willen uitstralen. 

Start met een oefening op basis van kernwoorden: welke vijf kernwoorden omvatten waar ons bedrijf voor staat? Kies je voor vrouwelijk, innovatie, top of mind, of vat je de uitstraling van jouw bedrijf beter samen als sierlijk, professioneel, ruimdenkend? Doe hetzelfde met de waarden en normen van je bedrijf. Lijst ze op: wat zijn ze? Hoe stralen we deze uit of kunnen we deze nog meer uitleggen naar de buitenwereld? Denk ook aan je doelgroep: wie willen we bereiken en op welke manier willen we dit doen? Een millennial bereik je bijvoorbeeld anders dan een Gen Z’er.

Wanneer je de tijd hebt genomen om deze basisvragen aan jezelf te stellen, ga je visueel en structureel aan de slag. Zoek de passende combinatie van lettertypes, kleuren, fris het logo op, bekijk de structurele en visuele opbouw van je website en social media. 

To make it more tangible, laat ons starten vanuit onze rebranding. Na een uitvoerige brainstormsessies kwamen wij zo uit op een selectie van keywords zoals power, professioneel, innovatief, transparant en flexibel. Bouw hierop verder & koppel tijdens het ontwerpen steeds terug naar deze kernwoorden. Door af en toe te reflecteren, zorg je ervoor dat de vormgeving past bij wat je wilt uitstralen.

We kozen ervoor om de sierlijke touch, die nu aan de basis van ons logo ligt, te behouden maar ook te vernieuwen. Een sierlijk maar hedendaags serif font in combinatie met een tijdloze, zakelijke sans serif legde de nieuwe basis. 

Bij een rebranding blijft het woord ‘herkenbaarheid’ belangrijk. Zorg dat je ergens een aanknopingspunt met vorige branding bewaard voor het publiek dat je reeds kent. In ons geval hebben wij ervoor gekozen om het kenmerkende blauw en roos te behouden. Ze kregen wel een facelift en enkele broertjes en zusjes. Eveneens zijn die additionele kleuren gekozen op basis van wat wij als bedrijf willen uitstralen:

  • Roze: Luxe
  • Licht en donker blauw: Intelligentie en business 
  • Licht en donker grijs: Tijdloos
  • Groen: Expertise en data
  • Oranje: Vertrouwen en transparantie
  • Fluo geel: Power

In voorgaande branding werkten we slechts met 2 vormen. Hierdoor liepen we snel vast in het creëren van iets vernieuwend tijdens het ontwerpen op socials, workshops, pitches, … Om weer te grijpen naar het woord ‘herkenbaarheid’ vormden we de twee kiezelvormige shapes om naar cirkels: tijdloos, hedendaags, sterk. Ook hier zorgde we voor enkele broertjes en zusjes: verschillende vormen die samen gecombineerd kunnen worden. Deze zullen ervoor zorgen dat we eindeloos gaan kunnen combineren en vernieuwen. 

Uiteraard stopt het niet bij een lettertype, logo, kleuren en vormen. Je ontwerpt een nieuwe website, creëert nieuwe socials, legt een basis voor je presentaties, … En vergeet niet: print is not dead! Ontwerp stickers, akoestische panelen, gadgets voor je volgende bedrijfsevenement.

Even reflecteren. Zoals eerder vermeld: een rebranding is geen kleine ingreep. Own it, and turn effort into endless possibilities!

IS HET AAN JOU?

Er zijn veel voorbereidende, uitvoerende stappen, maar ook voldoende tijd nodig om tot een goede en sterke branding te komen. Laat het dus niet over één nacht gaan, maar werk steek je tijd en effort in iets nieuws, beter, krachtiger! Werk er aan, laat het rusten en wees niet bang om op iets terug te komen.

Als ondernemer met een bestaand merk of bedrijf, is het dus cruciaal jezelf af en toe de vraag te stellen: ‘ben ik nog relevant en straal ik nog uit waar ik voor sta?’ Zo niet? Dan is het misschien wel het perfecte moment voor een rebranding, een kans om jezelf opnieuw uit te vinden en beter aan te sluiten bij de veranderende behoeften van de markt.

Heb je nog vragen over de creatieve aanpak? Aarzel niet om het creatieve team van The Dot Society te contacteren! Laten we samen groeien, ook op creatief vlak!

This post is also available in: Engels