Ken je dat gevoel: na meer dan een maand zoeken, heb je eindelijk het paar sneakers gevonden waar je naar op zoek was? En oh ja, het is je geluksdag want je maat is nog voorradig. Geen twijfels, gewoon toevoegen aan je winkelmandje en zo snel mogelijk naar de checkout. 

Maar dan breekt het moment van de waarheid aan. Want wat is er irritanter dan een checkout waar je niet je favoriete betaalmethode kan gebruiken of nog erger: een process dat totaal niet mobile-friendly is. Inderdaad, cruciale factoren die een aankoop doen staan of vallen. Eerder onderzoek heeft bewezen dat niet minder dan 54% zijn of haar winkelmandje verlaat wanneer de betaalmethode van zijn of haar voorkeur niet beschikbaar is. Opvallend cijfer, toch? En dat is de reden waarom we je graag enkele tips & tricks geven omtrent checkout optimalisatie. 

  1.   Hou het eenvoudig & duidelijk

Een checkout proces zou eigenlijk kinderspel moeten zijn. Sterker nog, het zou letterlijk zo eenvoudig moeten zijn dat je soms toch iets te snel of te impulsief een aankoop doet (woops, guilty). Hoe pak je dit best aan?

  • Gebruik duidelijke woorden; zorg je ervoor dat alle pagina’s in hetzelfde thema & kleur zijn ontworpen, biedt de betaalpagina aan in de taal van de klant alsook de juiste munteenheid om verwarring te voorkomen. Dit alles is een manier om vertrouwen op te bouwen, wat natuurlijk belangrijk is op het moment dat de consument zijn/haar portemonnee bovenhaalt. 
  • Gebruik zowel labels als pictogrammen voor alle invulvelden. Dit heeft namelijk twee voordelen: het is functioneel én visueel voor de klant, wat het nog gebruiksvriendelijker maakt.
  • Toon namen en logo’s van betaalmethoden, zodat ze gemakkelijk de betaalmethode van hun voorkeur kunnen kiezen. En heb je al nagedacht over het aanbieden van lokale betaalmethoden? Zo is iDeal een populaire betaalmethode in Nederland en is Bancontact een onmisbare in België.
  • Test het volledige proces met echte gebruikers en ontvang eerlijke feedback.

2.   Balans tussen veiligheid en gemak

Om de perfecte checkout ervaring te creëren, moet je de balans vinden tussen veilige betalingen & de gebruiksvriendelijkheid van het proces. Bijvoorbeeld: 3D beveiliging (of ook wel bekend als het moment dat je op het moment van betalen op zoek moet gaan naar je kaartlezer en de kans groot is dat je deze niet naast je hebt liggen) wordt vaak gezien als een conversiekiller, ook al is dit de meest veilige checkout methode. 

Wat zijn andere manieren om het beveiligingsniveau tijdens het afrekenproces te verhogen en het tegelijkertijd zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden ? 

  • Voeg een voortgangsbalk toe om een duidelijke indicatie te geven van de fase van het afrekenen.
  • Voeg het icoon van een slotje toe op de betaalknop of op de pagina bij het “besteloverzicht”.
  • Gebruik duidelijke call to actions zoals “Veilig betalen” in combinatie met de kleur groen.
  • Leg uw gegevensbeschermingsbeleid duidelijk uit.

3.   Geef je klanten een controlegevoel

Aangezien het nog steeds een delicaat moment is waarop een klant daadwerkelijk beslist om zijn of haar geld aan jouw bedrijf te overhandigen, is het uiterst belangrijk hen het gevoel te geven dat zij hun aankoop volledig in eigen hand hebben. Hoe kan je dit eenvoudig doen?

  • Geef een volledig overzicht van de bestelling: op die manier kan de klant ten alle tijde controleren of hij/zij precies bestelt wat hij/zij van plan was.
  • Geef duidelijke uitleg over hoe gegevens worden opgeslagen en wat een beveiligingscode is.
  • Ooit meegemaakt dat een transactie mislukte en dat u dan weer helemaal opnieuw moet beginnen? Dit is het moment waarop je als klant geïrriteerd geraakt en je vast en zeker zal afhaken. Voorkom dit door alternatieve betaalmethoden aan te bieden direct nadat de transactie mislukt is.
  • Biedt klanten altijd de mogelijkheid aan om hun bestelling te annuleren.

4.   Mobiele verbeteringen for the win

Wist je dat 45% van alle online klanten winkelt met hun gsm? Wij zijn er van overtuigd dat dit aantal in de toekomst alleen nog maar exponentieel zal toenemen. Daarom willen wij alle webwinkeliers extra wijzen op het belang van het maken van een mobiel aangepaste betaalpagina. 

  • Maak een volledig responsief design en test de checkout journey op meerdere mobiele apparaten. Zo krijg je een volledig beeld van de “look and feel”.
  • Biedt de juiste mobiele betaalmethoden aan, zoals Payconiq en Apple Pay. Maak ook zeker het invoeren van gegevens gemakkelijk door het juiste toetsenbord te tonen. 
  • Verkort de laadtijd van de pagina!
  • Zorg ervoor dat de klant ten alle tijden een stap terug kan nemen in het proces.

Voor deze stappen uit en wij garanderen je dat het conversiepercentage een boost zal krijgen!

5.   Maak gebruik van Tokenisatie

Wat is het en hoe werkt het?

  • De klant klikt op de “onthoud mij” knop
  • De betalingsgegevens worden vervolgens opgeslagen op beveiligde servers en die sturen op hun beurt een versleutelde “token” naar de webwinkelier
  • De handelaar koppelt dan dit token aan het profiel van de klant
  • Bij toekomstige aankopen hoeft de klant zijn of haar kaartgegevens niet opnieuw in te geven

Hoe draagt dit bij tot de groei van je online business?

  • Het creëert een meer vereenvoudigde checkout ervaring
  • Het zal de klantloyaliteit verhogen
  • Het zal terugkerende betalingen en abonnementen stimuleren 

Hoera, je bent helemaal klaar om aan de slag te gaan met het optimaliseren van je eigen checkout proces.

Help je hulp nodig? Neem dan zeker contact op met de Dotters!

This post is also available in: Engels