Om ervoor te zorgen dat je e-mail goed wordt afgeleverd in de inbox van je abonnees, is het belangrijk om te werken aan de deliverability van je e-mail. 

Hier zijn vier belangrijke punten die je in gedachten moet houden om je algehele e-mail deliverability te verbeteren: 

1. Sending habits

Zorg voor een bepaalde timing / consistentie bij het versturen van je e-mails. Hiermee bedoelen we dat als je 2 e-mails per week verstuurt, zorg er dan voor dat je twee speciale verzend dagen hebt, bijvoorbeeld elke maandag en donderdag. Natuurlijk kan dit veranderen in maanden waarin er promoties / acties zijn.  Een consistent verzendschema creëert geloofwaardigheid bij je abonnees en heeft een positieve invloed op de open rate en CTR.

2. Naar wie stuur je mails

In het begin is het belangrijk om je account ‘op te warmen’, wat je kunt doen door mails uit te sturen naar je engaged segment. Door je account op te warmen voorkom je dat je e-mails in de SPAM-map belanden. Met een engaged segment bedoelen we een segment van mensen die je e-mails de afgelopen 30 dagen hebben geopend. Dit segment kun je vervolgens geleidelijk uitbreiden naar 60 dagen. Daarnaast is het ook belangrijk om e-mails te versturen die relevant zijn voor je ontvanger, dus denk hieraan als je e-mails verstuurt naar je hele e-maillijst. Vanaf het moment dat je ziet dat je deliverability daalt, moet je weer gaan versturen naar je betrokken segment. Houd dit een paar weken vol (afhankelijk van hoeveel e-mails je maandelijks verstuurt). 

3. Email content

Een e-mailprovider scant je inhoud om er zeker van te zijn dat je geen SPAM bent. Dit gebeurt op basis van verschillende criteria, bijvoorbeeld: is je e-mail niet te lang, is het bestand niet te zwaar (max. 100 KB) enz.

4. Sending infrastructure

Voor een gezonde verzend infrastructuur moet je werken met een dedicated sending domain en een DMARC-authenticatie in je records implementeren. Door een dedicated sending domain te gebruiken, kun je e-mails versturen vanaf het domein van je merk.

_

Het is ook belangrijk om je subscriber list regelmatig op te schonen, wat je kunt doen via een sunset-flow. Via deze flow gaan we ons richten op subscribers die niet langer engaged zijn met onze e-mails om te zien of we ze kunnen triggeren om weer betrokken te raken. Zo niet, dan supressen we hun profiel. Door hun profiel te supressen, zorgen we ervoor dat we ze niet meer benaderen met onze e-mails en dat we niet meer voor ze betalen.

Tot slot is het belangrijk dat abonnees zich gemakkelijk kunnen uitschrijven, ook al lijkt dat misschien bizar. Waarom? Als iemand niet meer geïnteresseerd is in onze e-mails, is het beter om hem kwijt te raken zodat hij geen slechte invloed heeft op de deliverability van ons account. Maak het daarom niet te moeilijk voor ze om zich uit te schrijven. Het is ook een  best practice om de unsubscribe knop wat groter te maken in je sunset flow e-mails, omdat ze al minder geëngageerd zijn als ze in deze flow komen. 

Heb je nog vragen of ben je op zoek naar een nieuwe e-mail strategie? Lees hier over het belang van e-mailmarketing. Daarnaast willen wij, als Golden Klaviyo partner jou graag verder helpen met het ontdekken van Klaviyo en samen te bekijken hoe dit platform je business kan doen groeien. 

This post is also available in: Engels