We zullen alle ontwerpgeheimen verklappen, maar laten we eerst het ‘fake news’ ontmaskeren! Een mooi ontworpen e-mail betekent NIET direct succes. Weet je wat het belangrijkste onderdeel van een e-mail is? Dat is de boodschap. Dit betekent ook dat je geen expert ontwerper of dure software nodig hebt om goed presterende e-mails te maken. Het belangrijkste is om een duidelijke en consistente boodschap te hebben voor het publiek. De boodschap moet KISS (Keep It Stupid Simple) zijn, voeg niet te veel informatie toe. Als je je publiek wilt informeren met een laaaaange e-mail, moet je er een speciale pagina voor maken op je website en de lezer ernaar doorsturen. Maar hoe kun je naast de boodschap ook je conversie verhogen? Laten we eens duiken in 6 best practices om e-mails te ontwerpen die converteren!
6 Beste ontwerppraktijken
1. Leidt het publiek naar de CTA
Vraag jezelf af: “Wat wil je dat je lezer doet?” Je CTA (Call To Action) moet duidelijk en uitgesproken zijn en antwoord geven op die vraag! Maar hoe leid je het publiek naar de CTA-knop met behulp van het ontwerp?
Je kunt een van deze lay-out methoden gebruiken:
– Omgekeerde piramide, met behulp van deze methode worden de ogen van de lezer geleid naar de CTA-knop aan het einde van de e-mail. Zorg ervoor dat je een straight-to-the-point headline gebruikt.
– Zigzag is perfect als je meer dan 1 CTA-knop in de e-mail wilt implementeren. Zo houd je het interessant voor de lezer.
– Eén kolom is tegenwoordig de beste manier. Het is de beste manier om ervoor te zorgen dat je e-mail op alle apparaten goed wordt weergegeven. In dit ontwerp neemt de afbeelding de leiding.
TIP! Als je niet zeker weet welke CTA het beste werkt, probeer dan ‘A/B-testing’! Je kunt dan 2 e-mails versturen met elk een andere CTA-knop en aan de hand van de doorklikratio’s bepalen welke het beste werkt.
2. Creëer een visuele hiërarchie
Het is belangrijk om je e-mails “scanbaar” te maken. Onthoud dat mensen bezige bijen zijn, ze nemen meestal niet de tijd om je hele e-mail te lezen. Houd alle belangrijke informatie ‘above the fold’, dat wil zeggen alles wat je ziet zonder naar beneden te scrollen. Zorg ervoor dat je delen van je e-mail markeert door tekstgrootte, kleuren en witruimte in je voordeel te gebruiken.
3. Houd rekening met mobiel
We leven in een mobile-first wereld, dus het mag geen verrassing zijn dat een van de belangrijkste ontwerpkeuzes het maken van een mobielvriendelijk ontwerp is. Zoals we al eerder hebben vermeld, is de indeling in één kolom hier perfect voor!
4. Merk Consistentie
Ben je nieuw in het e-mailmarketing universum? Dan zijn templates het eerste waaraan je moet werken. Templates creëren consistentie en zijn je beste vriend! Zorg ervoor dat je hiërarchie consistent is, altijd dezelfde eigenschappen voor titels enz. Zet je logo erin, de merk kleuren, kies je vaste lettertypes en maak zelfs enkele tone-of-voice richtlijnen.
TIP! Met Klaviyo kan je universele blokken maken die u in verschillende e-mailontwerpen kunt gebruiken. Het grootste voordeel is dat wanneer u het blok bewerkt, alles in één keer wordt bijgewerkt.
5. Vertel een boeiend verhaal
3 belangrijke dingen voor een overtuigend e-mail verhaal:
- Je boodschap moet menselijk klinken.
- 1 e-mail moet slechts 1 verhaal vertellen
- Maak een evenwichtige mix van tekst en afbeeldingen
6. Personaliseer!
Last but not least. Maak je e-mails zo persoonlijk mogelijk. Hoe krijg je de info? Maak aanmeldingsformulieren met vragen die je merk kunnen helpen. Maar de eenvoudigste manier is het gebruik van dynamische product feed blokken in Klaviyo. Een andere manier om persoonlijker te zijn is door segmenten te maken, zodat je je kunt richten op specifieke groepen binnen je publiek. Schoonheidsmerken zitten echt bovenop deze best-practice! Als je huidverzorgingsproducten koopt bij Douglas, ontvang je binnen een paar maanden een e-mail met de kop “Zijn je huidverzorgingsproducten bijna op?”
Houd de 6 best-practices in gedachten bij het ontwerpen van je e-mails. Ik weet dat het een handvol informatie is, maar inmiddels weet je vast wel dat de sleutel tot een goed ontworpen e-mail de boodschap van de e-mail is! Maar als je weet hoe je een e-mail moet ontwerpen, hoe zorg je er dan voor dat je e-mail wordt afgeleverd bij je klanten? Ontdek het in ons artikel over e-mail deliverability!
Dit artikel is geschreven op basis van een Klaviyo webinar. Heb je vragen of ben je niet zeker van je ontwerp? Aarzel dan niet om contact op te nemen met The Dot Society. We hebben een Klaviyo expert in huis en een geweldig creatief team dat altijd graag helpt!