In een zakelijke context is het zeker niet genieten van een cocktail op een mooie bestemming terwijl je naar de zonsondergang kijkt, sorry dat ik je daar teleurstel! Sunsetting in e-mail marketing is het loslaten van e-mail abonnees die niet meer betrokken zijn. 

Ja, je leest het goed, om een succesvolle e-mail marketing strategie te hebben gaat het niet om het hoogste aantal abonnees, maar om de meest betrokken abonnees die ook daadwerkelijk van je kopen. 

Nog steeds niet overtuigd? Laten we onze 3 belangrijkste redenen geven waarom sunsetting geen nice-to-have is maar een echte must-have is voor elke e-mail marketing strategie. 

  • Bye-bye spam folder
    Je weet misschien dat alle mailproviders bijhouden hoe je klanten met je e-mails interageren. Dit betekent dat de reputatie van jou als ‘afzender’ een boost krijgt naarmate je e-mails veel interactie krijgen. Je hoort het misschien al aankomen: regelmatig mails sturen naar mensen die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn, is dodelijk voor je engagement rate en dus indirect ook voor je afzenderreputatie. Als je afzenderreputatie daalt, kunnen je mails meteen naar de spam-map worden gestuurd. Zo blijf je in de vicieuze cirkel van nog minder mensen die uw e-mails lezen en een nog slechtere afzenderreputatie. 
  • Krijg een goed beeld van uw werkelijke campagneprestaties
    Als een groot deel van uw abonneebestand al niet meer betrokken is, kan het quasi mission-impossible zijn om erachter te komen wat de andere helft van de betrokken gebruikers eigenlijk aan leuk vinden. Je engagementdata zal vervuild zijn, wat het erg moeilijk maakt om beslissingen te nemen over hoe je je e-mailstrategie nog verder kunt verbeteren. Tijd dus om orde op zake te stellen en de data voor zichzelf te laten spreken. 
  • Verhoog je ROI
    De meeste e-mail service providers zoals MailChimp, HubSpot, … rekenen je een maandelijks bedrag aan op basis van het totale aantal abonnees dat je hebt. Wil je echt blijven betalen voor abbonees die volledig niet hebben geinterageerd met de geweldige content die je het afgelopen jaar hebt gecreëerd? Nee, echt, de keuze is aan jou ;-) 

Nu horen we je komen: Hoe moeten we precies beginnen met het opschonen van onze database? 

Daarvoor zijn wij natuurlijk hier. Neem contact op met onze Dotters en ga aan de slag met je sunsetting strategie! 

This post is also available in: Engels