Het hebben van first-party data (= gegevens die rechtstreeks van klanten worden verzameld door de organisatie die een directe relatie met de klant heeft) wordt steeds belangrijker. Zeker nu de privacy regels steeds strenger worden. Daarom is het belangrijk om als merk te investeren in e-mailmarketing. De grote vraag is hier, hoe kan ik mijn mailinglijst laten groeien? Wij hebben de antwoorden voor je, dus lees snel verder! 

Interessant om te weten is dat elk merk anders is en dat je je e-maillijst dus het beste daar kunt opbouwen waar je ideale klant rondhangt. Hier is een lijst met tactische opties die je kunt implementeren om je mailinglijst op te bouwen. 

1. Sign-up forms

De meest bekende manier om e-mailadressen te verzamelen is via een inschrijfformulier op je website. De meeste merken die een inschrijfformulier gebruiken, implementeren een korting of een andere incentive (gratis verzending / gratis sample etc.) om de klant te overtuigen zich in te schrijven voor hun e-mails. Goed om te weten is dat mensen die een inschrijfformulier met korting zien, 190% meer geneigd zijn om een artikel in je webshop te kopen (Bron: Klaviyo). Er zijn verschillende soorten aanmeldingsformulieren die je op verschillende delen van je website kunt gebruiken. Meer informatie hierover kan je vinden op de website van Klaviyo zelf. 

2. Brand partnerships

Partnerships met merken zijn altijd nuttig als het gaat om het verzamelen van nieuwe abonnees of zelfs nieuwe potentiële klanten. Bij het zoeken naar een partnerschap is het belangrijk om te zoeken naar merken die niet je directe concurrenten zijn, maar waarvan de producten wel bij jouw merk passen. Daarnaast is het ook interessant om op zoek te gaan naar merken die bekender zijn dan jouw merk. Deze samenwerking kan zich vertalen in verschillende soorten samenwerkingen, bijvoorbeeld: give-aways waarbij mensen zich moeten inschrijven om kans te maken, een co-branded e-mail abonnement op je website, social media content die beide partners kunnen gebruiken etc. 

3. Referral marketing

Je hoeft niet ver te zoeken naar de beste mensen om je e-maillijst te laten groeien, de mensen waar we het over hebben zijn je eigen klanten. Je kunt een doorverwijzing programma gebruiken (bijv. Referral Candy) om je klanten korting te geven op hun volgende aankoop als ze een vriend overtuigen om zich in te schrijven op je mailinglijst.

4. Quizzes

Als je een groot aantal verschillende producten hebt die wat meer uitleg nodig hebben, kan je gebruik maken van een interactieve quiz. Bijvoorbeeld in de beauty- en gezondheidsindustrie gebruiken ze veel quizzen om ervoor te zorgen dat je het product koopt dat het beste bij je past. Hier kun je om een e-mailadres vragen om het resultaat van de quiz te ontvangen. Op deze manier kun je je klant beter leren kennen en ervoor zorgen dat ze alleen relevante content ontvangen. Daarnaast kun je, zodra je hun e-mailadres hebt, contact met ze opnemen om ze te stimuleren tot een eerste aankoop.

Er zijn immers ook een paar betaalde manieren om mensen zich te laten inschrijven op je mailinglijst: 

  1. Je kunt je inschrijving en de incentive die ze krijgen promoten via een betaalde campagne op Facebook. 
  2. Leadgen campagne: Klaviyo biedt de integratie met Facebook, wat betekent dat mensen automatisch een bevestigingsmail ontvangen die kan worden aangepast aan je eigen merk standaarden. Door de integratie komen de gegevens van de inschrijver automatisch in Klaviyo terecht. 
  3. Een wedstrijd: mensen moeten zich inschrijven als deelname vereiste
  4. Influencer marketing: een influencer betalen om hun abonnees aan te moedigen zich in te schrijven. 

Nadat je je mailinglijst hebt laten groeien, is het belangrijk om de informatie die je hebt ook echt te gebruiken en het gebruik van je CRM-systeem te maximaliseren. Hier lees je hoe je je conversie kunt maximaliseren door marketing automatisering. Aan de andere kant is het belangrijk om minstens 2 relevante mails per maand te sturen naar je betrokken abonnees. Om je abonnees betrokken te houden, is het belangrijk om alleen e-mails naar je abonnees te sturen die voor hen relevant zijn. Die informatie verzamel je bijvoorbeeld via een quiz op je website. Hier vind je enkele best practices om je nieuwsbrief een boost te geven. Tot slot is het belangrijk om je database af en toe op te schonen, wat mogelijk is via sunsetting

Benieuwd hoe je al het bovenstaande in de praktijk kunt brengen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen, want wij zijn een Golden Klaviyo Partner en werken graag een strategie op maat uit voor jou en je merk!

This post is also available in: Engels