E-mailmarketing, we hebben het er al vaak over gehad, want ‘waar het hart van vol is, loopt de mond van over’ let’s say 🙂 Voor degenen die nog niet overtuigd zijn (om de een of andere onbekende, ongeloofwaardige reden): geloof ons, het is vandaag de dag een must-have voor je merk! Het is dé manier om van je subscribers loyale fans te maken, en van je fans betalende & terugkerende klanten. First-party data zijn je goud op lange termijn & e-mailmarketing is de methode om geld te verdienen terwijl je slaapt. Letterlijk.

Maar om zover te komen, moet je eerst beginnen met een diepgaande strategie. Naast de bekende nieuwsbrieven gaat het ook om het creëren van e-mailmarketingflows die worden getriggerd door wat je klanten doen (of niet doen) op je website. Deze flows zijn geautomatiseerde reeksen e-mails die naar je klanten worden gestuurd op basis van hun acties of bepaalde gebeurtenissen. Hierdoor is de communicatie persoonlijker, relevanter en op het juiste moment, wat je betrokkenheid, conversies en omzet kan verhogen. 

Maar waar moet je beginnen? En welke flows zijn cruciaal om aan het begin van je e-mailmarketingtraject te hebben? In dit artikel belichten we de 3 essentiële marketingflows en hoe ze op te bouwen voor maximale resultaten. 

1. Welcome series

De welcome series is een reeks e-mails die je verstuurt naar nieuwe subscribers die lid worden van je e-maillijst. Het is je kans om een geweldige eerste indruk te maken, het verhaal en de waarden van je merk te introduceren, je producten en voordelen te laten zien en ze te verleiden tot een eerste aankoop. Je kunt verschillende welcome series opzetten voor verschillende segmenten van je publiek, zoals degenen die zich aanmelden vanaf een specifieke pagina of met een specifieke voorkeur voor een bepaalde productcategorie. 

Hierbij een aantal tips & tricks om alles uit je welcome series te halen:

  • Stel de time delay tussen elke e-mail in op basis van wat voor je product werkt. Het is gebruikelijk om de eerste e-mail direct na inschrijving te versturen en de overige mails binnen een periode van 3-7 dagen.
  • Gebruik een catchy onderwerpregel die je subscribers verleidt om je e-mail te openen. Je kunt ook emoji’s, persoonlijke begroetingen of urgency gebruiken om de trigger net wat groter te maken.
  • Naast het gebruik van afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit die je producten en stijl laten zien, kun je ook gebruikmaken van user generated content (UGC) zoals klantbeoordelingen, getuigenissen of berichten op sociale media om vertrouwen op te bouwen.
  • Bied een incentive of kortingscode aan om je subscribers aan te moedigen hun eerste aankoop te doen. 
  • Test en optimaliseer je welcome series op basis van je statistieken en feedback. Je kunt de A/B-testfunctie gebruiken om verschillende elementen van je e-mails te testen, zoals onderwerpregels, afbeeldingen, tekst, CTA’s, enz.

2. Abandoned cart

Een abandoned cart is een reeks e-mails die je verstuurt naar klanten die je website verlaten zonder de producten te kopen die ze aan hun winkelwagen hebben toegevoegd.

Het is een krachtige manier om verloren verkopen en inkomsten terug te winnen, omdat je ze eraan kunt herinneren wat ze hebben achtergelaten en ze kunt overhalen om terug te komen & hun aankoop af te ronden.

Wil je de eerste in de klas zijn, implementeer dan de volgende tips & tricks:

  • Bied een incentive of kortingscode aan om je klanten aan te moedigen hun aankoop af te ronden. Je kunt ook een gevoel van urgentie of schaarste creëren door een aftelklok of beperkte voorraad toe te voegen.
  • Heb je op dit moment een leuke actie of upsell-trigger lopen, verspreid het bericht dan! Zo zijn klanten nog meer overtuigd van hun volgende aankoop. 
  • Implementeer dynamische productblokken om precies die producten weer te geven die je klanten in hun winkelwagen hebben achtergelaten. 
  • Maar daar blijft het niet bij, aangezien we ook kunnen werken met dynamische productaanbevelingen via Klaviyo.  Op deze manier kan je jouw klanten laten zien dat je om hun stijl geeft en hen helpen een complete outfit samen te stellen. 

3. Post purchase

De post-purchase flow is de eerste stap in je aftersalesproces, waarmee je klanten opnieuw kunt benaderen (wil je hier meer over weten, lees dan zeker dit artikel). Het is je kans om hen wat liefde te tonen, hun feedback of beoordelingen te krijgen, meer producten voor te stellen die ze misschien leuk vinden en ervoor te zorgen dat ze terugkomen voor meer.

Door je post-purchase flow af te stemmen op iemands gedrag en voorkeuren, zal deze optimaal presteren. Dit kan in de praktijk worden gedaan door verschillende triggers, vertragingen en content in te stellen, waarvan je hieronder enkele best practices kunt vinden:

  • Vraag je klanten om feedback of reviews over hun ervaring te delen (en bied misschien een extraatje in ruil). Via de laatste update in Klaviyo kunnen Shopify-gebruikers het in-house platform van Klaviyo hierbij gebruiken (dream coming true). Als je geen Shopify-gebruiker bent, kun je platforms zoals Yotpo gebruiken.
  • Toon je waardering en dankbaarheid aan je klanten voor het kiezen van je merk. Je kan hen een bedankmail, een verjaardagsmail of een loyalty e-mail sturen om ze een speciaal en gewaardeerd gevoel te geven.
  • Organiseer een give-away of een referral-programma om je klanten aan te moedigen je merk te promoten. Je kan hen incentives aanbieden zoals kortingen, gratis producten of loyaliteitspunten voor het doorverwijzen van hun vrienden of familie naar je website.

Maar daar houden e-mailmarketingflows niet op. Er zijn nog veel meer e-mail marketing flows en strategieën die je kunt gebruiken om je merk te laten groeien. En wij van The Dot Society zijn er om je daarbij te helpen. Dus laten we vandaag nog beginnen met het opbouwen van je diepgaande e-mailmarketingstrategie!

This post is also available in: Engels