TikTok is één van de meest populaire social media platformen. Hoewel de meerderheid van de TikTok-gebruikers jong zijn, zien we een toenemend aantal oudere gebruikers op het platform. Momenteel is 60% van de gebruikers ouder dan 24 jaar, wat het interessant maakt voor vele merken. Bovendien is het veel gemakkelijker om, door het intelligente algoritme, viraal te gaan op TikTok. 

Ben je benieuwd hoe je in 2023 het grote publiek kunt bereiken? Welke video’s en trends de meeste aandacht trekken? En hoe je alles uit het algoritme haalt? Lees dan zeker verder.

Content die vertrouwen stimuleert

TikTok toont content die eigen is aan een bepaalde community en mensen entertaint. Maar uiteindelijk wil je als merk ook dat er actie wordt ondernomen, dat ze je website bezoeken en je product aankopen. Hoe? Door vertrouwen op te bouwen. Misleidende advertenties en clickbait-content zonder waarde zijn verleden tijd. Vertrouwen kan je als merk zelf opbouwen, maar ook door samen te werken met content creators en influencers. Hun content wordt als authentiek gezien, ze zijn herkenbaar en consumenten vertrouwen erop dat ze het beste voorhebben met hun volgers.

Trend ideeën:

  • Show don’t sell: vertel persoonlijke ervaringen op een leuke manier (bijv. #pov).
  • Customer to creator pipeline: organische video’s van fans kunnen gemakkelijk versterkt worden tot invloedrijke ads (bijv. #tiktokmademebuyit). Door authentieke content te combineren met bijv. stickers en/of een product shop, stimuleer je gebruikers om je website te bezoeken en faciliteer je het kooptraject.

Content die plezier opwekt

2023, de nasleep van corona, draait om positieve vibes. Zowel merken als creators moeten inspelen op die behoefte aan vreugde en vrolijkheid. Het gaat hier over plezier in al zijn vormen: humor, ontspanning, luxe, … Geef bijv. ideeën over hoe mensen van je product kunnen genieten op een manier die ze meer tijd en ruimte geeft in hun leven, of biedt hen luchtige, entertaining content die hen doet glimlachen. Zo zal je merk meer top-of-mind zijn bij een volgende aankoopbeslissing. 

Trend ideeën:

  • Wellbeing your way: geef alledaagse lifehacks om tijd en ruimte te maken voor mensen hun eigen plezier (bijv. #innerchild, #hotgirlwalk).
  • Little luxe: toon hoe men zichzelf kan belonen (bijv. #treatyourself, #unwindwithme).

Content die community-gedreven is

De TikTok #ForYouPage toont content die zeer sterk aansluit bij de specifieke interesses en smaak van de gebruiker. Bovendien creëert het kleine, niche gemeenschappen (“communities”) van mensen die elkaar fundamenteel begrijpen (#SkinTok, #CleanTok, etc.). Dit onderscheidt TikTok sterk van andere social media platformen. Denk als merk na welke communities interessant zijn en met welke content je hen kan aanspreken. 

Trend ideeën:

  • Ask TikTok: geef antwoorden op vragen die spelen in de community (bijv. #edutok).
  • Bestie Behavior: maak video’s van jezelf tijdens alledaagse activiteiten (bijv. #getreadywithme).

Content die inspeelt op het momentum

De zomer komt eraan en dat biedt ook kleine en middelgrote merken de mogelijkheid om een groot en betrokken publiek te bereiken. In de zomermaanden, spenderen TikTok gebruikers namelijk 5% meer tijd op de app. 

Hoe haal je alles uit deze periode? Ten eerste, is het belangrijk om trending hashtags te gebruiken. Deze kan je steeds terugvinden in het TikTok Creative Center. Hieronder vind je alvast enkele voorbeelden van de meest bekeken zomer content:

Daarnaast is het opportuun om te starten met/te investeren in advertising. Je kan namelijk visibiliteit en awareness creëren bij nieuwe doelgroepen en dit in een periode waarin adverteren relatief goedkoop, maar betrokkenheid hoog is! Zo plant je alvast zaadjes voor het hoogseizoen.

🚀

Zo, hopelijk ben je geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan met deze trends. Uiteraard staan de Dotters je steeds graag bij!

This post is also available in: Engels