There is a new kid in town! Pinterest lanceerde eerder dit jaar een volledig nieuw pin-type: de ‘ideeënpins’. Deze pin is vergelijkbaar met stories, welke we allemaal kennen door andere social media platformen. Via deze weg, springt Pinterest ook op de kar van de ‘moving-content’ om zo de consument interactie te bieden. Daarnaast vormt dit ook een interessante tool voor merken om enerzijds in het oog te springen van de consument, maar ook om anderzijds engagement op te bouwen. 

Wat zijn ideëenpins?

Wel, ideeënpins zijn een multi-kaart pin waarbij je publiek inspirerende inhoud kan bekijken, je website kan bezoeken of een stappenplan kan krijgen EN dit alles binnen één pin. Dit soort pins laten ons wat denken aan Tiktok of reels video’s van Instagram maar belangrijk om te onthouden is dat Pinterest een ontdekking platform is en dit moet je doortrekken in je ideeën pins. Het publiek moet geïnspireerd raken en meer ontdekken rond jouw brand en community. Ontdek hier de belangrijkste learnings rond het Pinterest platform. 

Hoe begin je nu aan een ideeënpin?

‘Allemaal goed en wel zo’n nieuw pin-type, maar hoe ga ik hiermee aan de slag’. No worries, we’ve got your back! 

Start eerst en vooral met het onderwerp van je ideeënpin, waar wil je op focussen? Standaard schrijft Pinterest de vier volgende types voor:

1. Proces pins

Dit soort pins geven gedetailleerde instructies over een bepaald proces zoals ‘hoe maak je’ of ‘hoe gebruik je’.

2. Persoonlijk

Maak jouw brand menselijker door een ander perspectief te tonen via een influencer, een medewerker of een klant.

3. Kennis

Geef product kennis of informatie over bepaalde zaken.

4. Community

Creëer interactie met jouw community aan de hand van Q&A, content challenges of geef exclusieve acces tot bepaalde producten. 

Onderwerp gekozen? Laat ons dan verder gaan met de opmaak, waar we je zeker ook een aantal relevante tips kunnen bieden: 

1. Don’t leave the ‘safe zone’

Dit wil zeggen dat wanneer je tekst op visuals/video zet moet je binnen de afstanden blijven zodat je tekst er niet afvalt.
De formaten van een ideeënpin liggen in lijn met die van een klassieke story nl. 1080×1920


(Safe zones ideeënpins)

2. Branding is king

Implementeer je branding op de pins door je logo te implementeren en te werken met je brand kleuren en lettertype. 

3. Attract attention with your title page

Start je ideeënpins steeds met een titelpagina. Op deze manier weet de consument waar hij/zij naar gaat kijken.

4. Keep it clear

Je ideeënpin kan bestaan uit één of meerdere pagina’s.
1 pagina: timelaps video’s, reviews, je outfit van de dag etc.
Meerdere pagina’s: recepten, tutorials, stap voor stap, before & afters, etc.
Zorg er wel voor dat wanneer je gebruik maakt van verschillende pagina’s deze logisch zijn ingedeeld. Op deze manier blijft het overzichtelijk voor de consument en kan hij/zij gemakkelijk terug gaan naar een bepaalde stap.

5. Video, video, video

Maak zoveel mogelijk gebruik van video’s binnen je ideeën pins. Deze video’s mogen tussen de 2-60sec. lang zijn.

6. Music maestro

Gebruik muziek in je pin maar zorg er ook voor dat je pin ook te begrijpen is voor een publiek dat zonder geluid luistert.

Uiteraard heeft Pinterest ook onderzoek gedaan naar de effectiviteit van deze ideeënpins. Hieruit kwam voort dat 59% van de bezoekers na het zien van ideeënpins, meer geneigd was om de brand te onthouden in vergelijking met andere pin-types. Daarnaast wordt er in verschillende landen (helaas nog niet mogelijk in ons Belgenlandje) volop gewerkt met ideeënpins in de vorm van ads. Ook de eerste resultaten hieruit zijn veelbelovend, aangezien dit ad-type een beduidend hogere doorklik vertoont in vergelijking met standaard video ads. 

Het feit dat de ideeënpins vandaag in België nog niet kunnen worden ingezet als advertentie, houdt je uiteraard niet tegen om er zeker al organisch mee van start te gaan. Sterker nog, laat ons klaar en duidelijk stellen: begin nu! Het organisch bereik van dit pintype zal enkel maar toenemen in de toekomst, dus je zal er enkel baat bij hebben. Ga daarom aan de slag met bovenstaande tips en maak leuke ideeënpins die inspelen op de trends van 2022.

This post is also available in: Engels