Voor detailhandelaren en consumenten over de hele wereld was de COVID-19-pandemie een stimulans om zich in de e-commerce-arena te wagen. Zelfs onder degenen die voorheen sceptisch stonden tegenover online kopen en verkopen, liet de crisis van 2020 weinig andere keuze dan de consumptie naar de digitale sfeer te verschuiven. Dit resulteerde zich in 20.000 nieuwe online winkels in 2020 en 56.000 in 2021. In 2021 gaf bijna twee derde van de Belgische bevolking aan producten en diensten online te kopen, tegenover iets meer dan de helft vóór de uitbraak van het coronavirus. 2021 kende ook een stijging met +18% in de online verkoop. De omzet van de e-handel in België heeft ook ongekende resultaten geboekt en overschrijdt de grens van 12 miljard euro eind 2021. Bron (Statista: E-commerce in België – statistieken en feiten)
Enkele key figures
Bron (Statista: E-commerce in België – statistieken en feiten)
Maar wat met de e-commerce vandaag? Blijft deze groeien of zien we toch een stagnatie? De volledige cijfers van 2022 worden pas volgend jaar in Maart bekend gemaakt, maar we kunnen toch al enkele belangrijke inzichten delen met jullie.
Online koopgedrag van de Belgische consument na COVID-19
We kunnen in het eerste half jaar van 2022 al enkele belangrijke trends waarnemen in het online koopgedrag van de Belgische consument:
1. Belgen omarmen omnichannel
Meer dan de helft van de Belgen geeft aan dat ze voor producten boven 25 euro eerst informatie online gaan opzoeken over de prijs. 38% zoekt online op of het product beschikbaar is in de winkel en 47% speurt het internet af op zoek naar reviews. Ook tijdens het shoppen zelf in de winkel checkt 1 Belg op 3 (31%) de prijs via zijn smartphone, ze doen dat ook om de beschikbaarheid na te gaan en de reviews na te lezen. En 17% heeft in de winkel gekocht om thuis te laten leveren. (Bron: https://static.comeos.be/img/Ecommerce2022.pdf) Bereid je voor en check de voor-en nadelen van Marktplaaten hier.
2. Platformen blijven groeien
Het aantal Belgische handelaars dat gebruik maakt van het online e-commerce platform Bol.com is in twee jaar tijd verdubbeld van 2.600 tot ruim 5.400 verkooppartners. Die cijfers zijn in lijn met verschillende onderzoeken omtrent het Belgische e-commercelandschap, die aantonen dat de laatste vijf jaar steeds meer ondernemers de sprong naar online verkoop waagden. Ruim 88% van de Vlamingen heeft een aankoop gedaan op Bol.com. Bij de Franstaligen heeft 82% Amazon gebruikt. Meer dan de helft van alle Belgen (59%) gebruikt Zalando.
De platformen zijn een succes en hebben een bijzonder sterk marktaandeel dat maar blijft groeien. (Bron: Febweb.be: Onderzoek: E-commerce na Corona) Ontdek hier meer over de opkomst van social shopping en enkele praktische tips hoe jij dit kan implementeren op jouw eigen kanalen.
3. Social selling
Facebook en instagram zijn de belangrijkste bronnen om direct aankopen te voltooien vanuit een social media network. Indien we enkel kijken naar de generation Z, dan staat Instagram op kop. Hoewel we hier een belangrijke trend kunnen waarnemen: Tik Tok staat bij de generation Z reeds op de tweede plaats! (Bron (Statista: E-commerce in België – statistieken en feiten)
Ruim 30% van de consumenten heeft het voorbije kwartaal een product gekocht nadat ze het op sociale media hebben gezien, maandelijks gaat het om 33%. Zo blijkt uit onderzoek van Klarna. Ongeveer de helft van hen koopt ook rechtstreeks via social media. Dat klanten kiezen voor online komt vooral omdat ze zo tijd kunnen besparen (77%), prijzen beter kunnen vergelijken (76%) en kunnen genieten van een ruimer assortiment en lagere prijzen (71%). Meer sociale interactie (84%) en een betere klantenservice (75%) zijn dan weer redenen om fysiek te gaan winkelen.
(Bron: Gondola.be: 1 op 3 belgen verleid tot aankoop door social media)
The Dot Society benchmarks
Indien we kijken naar The Dot Society benchmarks merken we een overall gemiddelde groei van +37% YoY in het eerste deel van 2022, dankzij de investeringen in de voorbije jaren en het huidig jaar in het tactisch aantrekken van nieuwe klanten en deze om te vormen in een loyale klant. Wel zien we een duidelijke impact van de heropening van de winkels, de oorlog in Oekraïne en een duurdere cost of living, op de conversieratio van de gemiddelde webshop. Hier zien we jaar op jaar een afname van -25%, wat duidt dat klanten de webshop gebruiken als window of toch iets langer nadenken over een bepaalde aankoop. Dit heeft als gevolg dat we sterk moeten kijken naar de gehele funnel. Het wordt duurder om nieuwe klanten aan te trekken, waardoor het des te belangrijker is om hun customer lifetime value te verhogen. Afhankelijk of de klant ook een fysiek winkelpunt heeft, kunnen de cijfers verschillen. We zien een duidelijke beweging na Covid dat de webshop vaak als window wordt gebruik en de effectieve conversie in de winkel gebeurd. Hierdoor verschuiven de omzetten hier en daar van online naar offline. Het wordt dus superbelangrijk om te kijken naar je omnichannel data (offline + online sales) en dit als een geheel te analyseren in plaats van 2 aparte cilo’s om de juiste conclusies te trekken. (Bron: The Dot Society benchmarks H1 2022)