Iedereen kijkt uit naar de feestdagen, maar toch zal alles anders zijn dit jaar. Na 2,5 jaar met Covid 19 en vele restricties is men meer dan ooit aan het uitkijken naar de feesten, opnieuw vieren, buitenkomen en “en grand public“ samen zijn. De feestdagen zullen anders zijn: dynamischer, persoonlijker en exclusiever dan ooit te voren. De feesten moeten dit jaar extra speciaal zijn met alles erop en eraan om de vorige jaren goed te maken. Daaropvolgend zullen mensen bereid zijn méér budget te besteden en zullen zij meer dan ooit op zoek gaan naar inspiratie om nieuwe elementen toe te voegen aan hun bestaande tradities.  

Als we spreken over inspiratie, dan denken we natuurlijk aan Pinterest, het nummer één inspiratieplatform. Inspiratie brengt mensen niet alleen op ideeën maar beweegt mensen ook in de richting van aankoopbeslissingen. Het zijn vooral vrouwen die via dit platform op zoek gaan naar nieuwe trends en inspiratie. 

Hetgeen wat Pinterest onderscheidt van andere kanalen is dat mensen op dit platform heel open-minded zijn. Mensen weten misschien niet precies wat ze zoeken als ze op Pinterest terecht komen, maar ze weten het als ze het zien. Daarom is 97% van de zoekopdrachten op Pinterest unbranded, met andere woorden dus niet merk gerelateerd. Hierdoor krijgen verschillende merken op Pinterest gelijke kansen om gekozen te worden. Pinterest zorgt voor 10x meer merkgerichte zoekopdrachten buiten het platform om. Conclusie: Op dit platform vindt een trigger-moment plaats waarbij mensen overgaan van inspiratie naar realisatie en helpt Pinterest daadwerkelijk een beslissing te nemen.

 

Op Pinterest spreken ze ook over super shoppers en super gifters. Pinterest shoppers zijn anders: ze zijn altijd aan het shoppen en geven grotere bedragen uit tijdens het shoppen. Om Pinterest shoppers te bereiken zijn dit enkele belangrijke tools om het maximum uit Pinterest te halen voor jouw bedrijf:

  • Timing is essentieel. Start tijdig met het maken van borden die inspirerend werken voor het feestseizoen in aantocht. Hoe vroeger, hoe beter de resultaten. Mensen maken hun shopping lists vóór de feestdagen: je wil zeker zijn dat jouw pins daartussen zitten. Zo kan je als interieur merk bijvoorbeeld inspelen op end of year gifts terwijl een kledingmerk kan inspelen op party outfits.
  • Maak idea pins met cadeautips/geschenktips (neem ook zeker een kijkje naar ons artikel hieromtrent)
  • Neem belangrijke keywords en hashtags op in verband met kerst-en eindejaarsfeesten of geschenkideeën in de nieuwe pins.
  • Speel in op meerdere kleine momenten zoals bijvoorbeeld een adventskalender, last minute geschenken, etc. Door op deze verschillende trends en topics in te spelen kan je je doelpubliek vergroten en meer mensen bereiken met jouw aanbod.  

Bron: Pinterest Webinar Holiday Season Q4

Tenslotte kunnen ook advertenties in inspirerende omgevingen zoals Pinterest zinvolle resultaten opleveren. Inspirerende platformen stimuleren beslissingen en als mensen zich geïnspireerd voelen, zijn ze ook eerder geneigd om tot actie over te gaan. Dus of je nu werkt aan merkbekendheid, consumentenvertrouwen of conversies, de beslissingen die je vandaag neemt, zijn bepalend voor morgen.  Dankzij Pinterest kunnen we daarom ook spreken van een nieuwe ROI, namelijk Return On Inspiration.

This post is also available in: Engels