In november is het terug Black Friday en Cyber Monday! Doorheen de jaren is dit sales weekend in België bekender geworden en een belangrijk weekend voor retailers om aan deel te nemen. The Dot Society deelt enkele tips en tricks om goed voorbereid aan deze periode deel te nemen.
In onderstaande Google Trends grafiek zien we dat mensen midden oktober al op zoek gaan naar Black Friday in Google. Het is belangrijk om 360° voorbereid te zijn op het weekend van Black Friday. Alles begint bij een goede planning hiervan.
Propositie bepalen
Wat is de propositie die je wilt communiceren? Ga je op de volledige website korting geven, of op enkele producten? En hoeveel zal de korting zijn? Dit zijn zaken waar je goed over moet nadenken en transparant naar de klant moet communiceren. Belangrijk om hier zeker geen loze beloftes te maken zoals bv. today are the best sales en dan de volgende dag komen met nog hogere sales. Zo verlies je het vertrouwen bij de klant.
Daarnaast is het ook belangrijk van wanneer tot wanneer je de actie wilt laten gelden. Wil je enkel deelnemen aan Black Friday zelf, of Cyber Monday of heel de week? In de de grafiek van Google Trends zien we interessen zich uitstrijkt over een volledige week en mensen dus tot na Black Friday zelf opzoek gaan naar deals.
We geven je graag wat ideeën van proposities tijdens deze periode:
- Gratis cadeau bij een aankoop tijdens die periode. Dit kan iets zijn dat je normaal betalend aanbiedt of items waar je nog veel stock van hebt en dus sneller weg mogen. Eerlijkheid gebiedt ons wel te zeggen dat mensen die periode echt op zoek zijn naar korting, een cadeautje kan een leuke extra zijn voor bestaande klanten, echter zal je nieuwe klanten er waarschijnlijk niet mee over de streep trekken.
- Korting op een pakket van verschillende producten.
- Gratis cadeaubon bij aankoop.
- Niet alledaagse kortingen zoals bv. 64% of 44% spreken ook aan.
- Elke dag een ander product categorie in de kijker zetten met aparte korting. Zo houd je de klant ook voor een langere periode engaged en komen ze misschien wel 2x terug op korte periode.
- Korting op selectie van producten. Zit je hier vast met hoeveel korting je juist wilt geven? Shopify heeft een interessant artikel rond het bepalen van de korting.
Owned media
Website:
Om de 360° communicatie goed voor te bereiden starten we met de website, de plek waar alles zal gebeuren. De actie moet hier dus duidelijk vermeld worden op de homepage, met een announcement bar of zelfs een aparte landingspagina indien de korting niet zal gelden op de volledig website. Hier raden we aan een nieuwe landingspagina te creëren met alle producten in korting. De customer journey moet zo optimaal mogelijk verlopen voor de klant.
Belangrijk ook om duidelijke delivery terms & return policies op de website te vermelden. Mochten deze veranderen tijdens deze periode bv. Een langere delivery period, moet dit zeker duidelijk vermeld worden.
E-mail marketing:
De weken voor Black Friday zien we de kost per sessie week op week stijgen. Dit komt door de stijgende concurrentie tijdens deze periode. Retailers verhogen hun media budgetten om het maximale uit deze sale periode te halen. Het is dus belangrijk dat je de periode daarvoor je email database een extra boost geeft door in te zetten op acquisitie. Je nieuwe subscribers worden dan via email marketing benaderd tijdens Black Friday week(end), wat gratis is en de kans is groter dat ze op de hoogte zijn van de actie.
Start met teasen rond Black Friday. Je zou bijvoorbeeld kunnen starten begin november met het communiceren van “pre access”. Als mensen zich inschrijven op de nieuwsbrief, krijgen ze voorrang op de actie. Op deze manier verzamel je op een korte periode veel nieuwe subscribers.
De laatste dag van de actie, zou je een “last chance” email kunnen uitsturen om mensen een laatste kans te geven voor een aankoop te plaatsen.
Consumenten gaan sneller over tot een aankoop tijdens de Black Friday week. Je mag dus zeker ook de frequentie van je nieuwsbrieven tijdens deze periode optrekken. Zorg dat je subscribers meerdere kansen hebben om je promo te zien, zonder dat ze lastig worden. Je zou bijvoorbeeld een mail opnieuw kunnen sturen naar de mensen die de vorige nieuwsbrief niet hebben geopend. Extra tip voor het versturen van je nieuwsbrief in deze periode is om je mailings net na het uur of net na het half uur uit te sturen. Zo is de kans groter da je mail bovenaan komt te staan in de mailbox van de consument.
Het kan ook een extra push geven in je abandoned cart mailing voor hier extra de nadruk te leggen op de Black Friday korting en dus dat je de templates in deze mail tijdelijk moet aanpassen naar je propositie.
Social media:
Begin november zou je kunnen starten met het teasen rond Black Friday op social media. Hier zou je mensen al kunnen overtuigen om zich in te schrijven op de nieuwsbrief om “early access” te hebben op de Black Friday deals.
Om klanten ook extra inspiratie te geven richting Kerstmis, kan je een giftguide maken op Instagram. Mensen kunnen dan rechtstreeks doorklikken naar het product op de website.
Maak je content leuk en boeiend door er interacties in te vermelden. Bijvoorbeeld een “this or that” story waarin mensen kunnen stemmen op het leukste product, winkelbare stickers of link stickers gebruiken om mensen te laten doorklikken naar een aparte landingspagina of product.
Paid Media:
Wil je ook je Black Friday actie ondersteunen via betaalde kanalen? Begin dan zeker op tijd met het bepalen van je campagne strategie en structuur. Zoals vermeld, is het belangrijk om voor Black Friday week(end) in te zetten op acquisitie. Begin dus op tijd te teasen met je actie om klanten alvast warm te maken. Dit kan via een lead gen campagne om e-mailadressen te verzamelen, een reach campagne om zoveel mogelijk mensen een sneak peek te geven of een traffic campagne om mensen te laten doorklikken naar de landingspagina. Later zou je deze website bezoekers kunnen herbenaderen vanuit een remarketing campagne waarbij je meer product focused ads kunt tonen.
Het belang van goede creatives kan in deze cruciale periode niet onderschat worden. Goede creatives zullen ervoor zorgen dat je ads makkelijker uitleveren en dat je net iets meer de aandacht trekt van je doelpubliek. Door dezelfde sterke gifs/visuals in te zetten over al je kanalen, zal zorgen voor herkenning bij de klant. Door deze te gebruiken in je ads, organische kanalen en nieuwsbrieven, gaan mensen jouw merk en propositie sneller herkennen.
Past Black Friday niet bij jouw en je merk? Tijdens deze periode kun je gebruik maken van het uitlichten van jouw merkwaarden om op deze manier sales te genereren. Wel raden we aan om hiervoor voornamelijk organisch op in te zetten en geen paid advertenties. Deze zullen verloren raken tussen de kortingen die andere merken doen.
Zit je ergens nog vast of heb je vragen bij een bepaald deel van de customer journey? Aarzel niet om de Dotters te contacteren om zo jouw strategie te bespreken en omzetten te maximaliseren tijdens Black Friday!
Good luck!