Zoals je in een van onze vorige artikels kon lezen, is Pinterest een zeer opkomend advertentie-platform dat we zeker in het oog moeten houden. Naast het feit dat adverteren hier een aantal interessante voordelen met zich meebrengt, zoals het creëren van naamsbekendheid en het aantrekken van consumenten vroeg in de funnel, zijn er ook een aantal best practices die je organisch kan implementeren. Op deze manier kun je je organische Pinterest profiel laten groeien, maar zullen ook je betaalde advertenties hier positief door worden beïnvloed.
Hoe moet je dit net aanpakken? Laat je daarover adviseren door de Dotters!
Laten we beginnen met een aantal content aanbevelingen:
- Wanneer je door je feed scrollt, zal het je meteen opvallen dat heel wat afbeeldingen tekst op beeld bevatten. Dit kan in de vorm van een logo zijn, maar ook in de vorm van een CTA (“Ontdek meer”) of een aankondiging (“Nieuwe collectie”). Op deze manier springt je pin sneller in het oog van de online consument.
- Heb je jouw visual ook in een rechthoekig staand formaat beschikbaar? Dan raden we je sterk aan om dit formaat (600×900) te gebruiken, simpelweg omdat dit een groter schermformaat is en dus meer aandacht trekt.
- Of nog beter, heb je een video ter beschikking? Aarzel dan niet, en zet die ook zeker in! Bewegende beelden of GIF’s zijn aan te raden op elk advertising platform.
- Naast de visuals is het belang van titels en beschrijvingen ook niet te onderschatten. Het gebruik van hashtags in je beschrijving is sterk aan te raden en daarnaast kun je hier ook een aantal waardevolle zoekwoorden voor gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld in lijn zijn met je SEO op je website. Als je geen idee hebt welke termen relevant zijn voor je eigen pins, probeer dan eens een paar gerelateerde woorden in te typen in de Pinterest zoekbalk. Je zal snel wat inspiratie hebben :-)
Daarnaast zijn er een aantal aanbevelingen die je kunt toepassen tijdens het pinnen of het aanmaken van borden:
- Deel als merk alleen kwalitatieve pins om je publiek te voorzien van waardevolle content.
- Wanneer je bords aanmaakt, moet je ervoor zorgen dat je enkel relevante inhoud pint op je bord. Aan de andere kant wordt het maken van nauw verwante boards ook sterk afgeraden (ex: Nieuwe jurken – Roze / Nieuwe jurken – Roze met glitter). In dit geval is het beter om de verschillende boards samen te voegen tot één.
- Het toevoegen van andere pins aan je borden wordt best beperkt tot 15-25 pins per dag. Het is aan te raden om doorheen de dag te pinnen, in plaats van één keer per dag een heleboel pins te lanceren.
Zo, nu heb je weer inspiratie en aanbevelingen voor je organische Pinterest account. Heb je nog vragen of ben je geïnteresseerd in betaald adverteren op dit kanaal? Reach out to the Dotters!