Wat verandert er in de IOS 14 update dat een impact heeft op facebook advertisement? 

Met de release van iOS 14 zal Apple de mogelijkheden voor Facebook om inzicht te hebben in klantgegevens & klantgedrag beperken. Ze zullen de mogelijkheden van conversie tracking events op de website beperken. Aangezien Facebook & Instagram adverteren super effectief en belangrijk is voor al onze klanten, nemen wij hier direct actie op! Geen paniek, we hebben je gedekt en zullen je door het proces begeleiden. De belangrijkste boodschap voor iedereen is om bewust te zijn van de directe, maar ook indirecte impact van je social media campagnes. Eens je een kick-ass campagne hebt, zal je de effecten merken op je organische & directe verkeer en uiteraard op je inkomsten. Het gaat erom het grotere plaatje en de totale customer journey in het oog te houden. 

Impact in een notendop: 

Houd rekening met volgende impact: 

Beperking van conversie gebeurtenissen 

Voor de IOS 14-update was het mogelijk om zoveel conversie gebeurtenissen in te stellen als je wilt voor je campagnes. In de nieuwe norm wordt dit beperkt tot 8 gebeurtenissen per domein. Bovendien moet je elke conversie gebeurtenis een prioriteit geven in volgorde van belangrijkheid.

Belangrijke opmerking: in de meeste gevallen zijn 8 conversie-events al voldoende om voldoende doelgroepen te genereren, dus de impact zal beperkt zijn. We kunnen nu onze events prioriteren. 

Impact van verandering in attributie venster

Er zijn enkele veranderingen in het conversie venster. Voorheen hadden we een conversie venster van 28 dagen. Dit betekent dat wanneer een gebruiker op uw advertentie klikt en converteert binnen 28 dagen, dit werd toegeschreven als een conversie op ads manager. Nu is dit venster verplaatst naar een 7-daagse klik of weergave.

Dit betekent dat de ads manager niet in staat zal zijn om conversies te berekenen na de eerste 7 dagen van een advertentiecampagne. Dus de conversies na de eerste week zullen niet zichtbaar zijn in de ads manager, wat zal leiden tot misleidende resultaten zoals een stijging van de CPA (kosten per acquisitie) of dalende ROAS (return on advertising spend).

Het hangt ook af van je producttype. Als je meer een impuls aanbieding of productaanbod  hebt, zullen we geen dramatische veranderingen zien. Als je echter een complexe business hebt, waar de doorlooptijd veel langer is, zullen we een effect zien in onze Facebook business manager. 

We zien echter altijd het grotere plaatje en evalueren conversies in google analytics. Daarmee zullen de indirecte CPA’s belangrijker worden. 

Impact op targeting & lookalike audiences 

Om een lookalike audience aan te maken op Facebook Ad Manager, hebben adverteerders 100 mensen nodig die dezelfde gebeurtenis hebben getriggerd in 7 dagen. Aangezien we te maken zullen krijgen met beperkte data, zal dit mogelijk leiden tot een lagere kwaliteit van custom & lookalike audiences. Wij vertellen onze klanten altijd dat uw eigen database & CRM-systeem zeer belangrijk zijn. Wij kunnen die audiences gebruiken om lookalike klanten te genereren. 

Drie stappen te ondernemen om volledig voorbereid te zijn: 

Als u meer informatie nodig heeft of onze hulp om u door dit proces te begeleiden: aarzel niet om contact op te nemen! 

Belangrijk conclusies

  • Evalueer de impact van uw campagnes in andere tools zoals google analytics 
  • Haal nog meer data uit het CRM systeem en focus om kwalitatieve leads te genereren 
  • A/B testing blijft super cruciaal om best practices te definiëren en op te schalen
  • Wees je bewust van de indirecte impact van je social media advertentie. Eens een campagne loopt, zal je de impact zien op je bereik, je organisch & direct verkeer en op je resultaten. 

Interessant lees/video materiaal rond dit onderwerp: 

https://www.youtube.com/watch?v=WxaZ4-Uj2_c

https://www.wpromote.com/blog/analytics/ios14-digital-marketing

https://www.facebook.com/business/news/preparing-our-partners-for-ios-14-launch

️ Laat je gegevens achter voor ons PDF rond je domein te verifiëren te ontvangen.  

Fout: Contact formulier niet gevonden.

This post is also available in: Engels