De kans is groot dat je nog nooit van Clubhouse gehoord hebt, maar het sociale mediaplatform is momenteel een ware hype. Grote namen, zoals Elon Musk en Oprah Winfrey zijn al fan. Ook in ons land is de app aan populariteit aan het winnen. 

Wat maakt Clubhouse zo opmerkelijk? 

In vergelijking met de verschillende sociale media platformen die we reeds kennen (Facebook, Pinterest, Instagram, TikTok …), kan je in Clubhouse deelnemen aan gesprekken die live plaatsvinden. Het is als het ware een combinatie tussen de populaire podcast en een lezing. Het creëert kleine, intieme gemeenschappen. Het platform is bovendien gratis. Nieuwe gebruikers kunnen ook enkel deelnemen indien ze worden uitgenodigd door huidige leden. Maar investeerders en marketeers zijn enthousiast over het potentieel en moedigen merken aan om uit te zoeken hoe ze de twee miljoen wekelijks actieve gebruikers van de app kunnen bereiken.

Clubhouse creëert een nieuwe dynamiek in de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Deze ontwikkeling zou zelfs een voorteken kunnen zijn van hoe het sociale media landschap er naar de toekomst toe zal gaan uitzien. Mede als gevolg van de huidige coronacrisis snakken de mensen naar kleinere en intiemere gemeenschappen om kennis te delen en zo nieuwe mensen te leren kennen.

Een andere aantrekkelijke factor van de gloednieuwe app is dat de live sessie niet worden opgenomen of teruggespoeld kunnen worden door de gebruikers zelf. Het verdwijnende karakter van audio en video is een van de redenen waarom mensen zo een interesse tonen in een platform als deze. Dit werd ook een aantal jaren geleden al duidelijk met de opkomst van Snapchat, omdat het in dit opzicht bevrijdend kan werken.

Maar wat zijn hier nu de opportuniteiten voor merken?

Consumenten waarderen merken die op een authentiek niveau met hen praten. Daarom is het dus niet de bedoeling om expliciet je producten te promoten op Clubhouse, maar hier eerder te luisteren en in gesprek te gaan met jouw consument en tegelijkertijd zo ook een oogje in het zeil te houden op de acties van je concurrenten.

Verder is educatieve marketing in opkomst als een belangrijk thema op Clubhouse. Het kan dan ook interessant zijn als bedrijf om de app te gebruiken om in contact te komen met thought leaders. Zo kan je in gesprek gaan met je concurrenten en zeldzame en authentieke discussies teweeg brengen met je concurrenten.

De opkomst van Clubhouse kan impliceren dat mensen terug meer waarde gaan hechten aan kwaliteitscontent en hier ook zelfs voor willen betalen. Opvallend is dat sommige traditionele influencers betaald worden om namens bepaalde merken ook rooms te hosten in Clubhouse. Maar we zien hier ook een nieuwe trend opkomen, de ‘key opinion leader’. Dit zijn individuen op Clubhouse die geen conventionele influencers zijn maar die een krachtige aanhang krijgen omdat ze iets interessant te zeggen hebben.

This post is also available in: Engels