We kennen allemaal de voordelen van een sterke nieuwsbrief:

  • Het is goedkoop!
  • Creëert een consistente band tussen jou en je klanten
  • Genereert meestal veel extra verkeer naar je website/webshop
  • Een makkelijke manier om nieuwe dingen aan te kondigen en te delen met een breed publiek
  • Veel mogelijkheden voor “customizing” en goed voor je reputatie

Maar bovenal: het kan een heleboel extra omzet genereren!

Maar wat als je niet de resultaten krijgt die je verwacht?

Geen nood, wij hebben enkele interessante tips op een rijtje gezet om de “click-through-rate” (of doorklikratio) van je nieuwsbrief te verhogen en je online verkoop te maximaliseren.

Personalisatie

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: personalisatie is een toenemende trend en te belangrijk om te negeren. Vermeld daarom steeds de naam van je ontvanger in het onderwerp van je nieuwsbrieven. Zo voelen zij zich persoonlijk benaderd door jou en dat kan alleen maar in je voordeel spelen.

Indien mogelijk, stuur dan gepersonaliseerde inhoud naar gesegmenteerde e-maillijsten. Mensen hebben nu eenmaal graag het gevoel dat de inhoud relevant is voor hen. Als dat niet zo is, kan de kans dat ze verder doorklikken alleen maar afnemen. Ga eens wat dieper duiken in de vele data die je sowieso beschikbaar hebt en gebruik dit als uitgangspunt voor het creëren van gesegmenteerde doelgroepen. Probeer wat testmails uit en leer van je resultaten. Ja, je weet dat wij bij het Dot Team enorm van testen houden ;-)

De lezers van je nieuwsbrief het gevoel geven dat ze belangrijk en uniek zijn, is een andere geweldige manier om de doorklikratio op te drijven. Hoe kan je dit doen? Geef eens een aanbieding, korting of “early-access” alleen aan je abonnees én maak ze hiervan bewust!

Tenslotte, de inhoud van je nieuwsbrief moet kort en krachtig zijn. Vergeet niet dat het geen blogpost is en dat mensen je nieuwsbrief meestal in slechts een paar seconden scannen. Als je ze niet meteen triggert in die eerste paar seconden, ben je ze kwijt.

Call-to-action

Net zoals een café niets is zonder bier, is een nieuwsbrief niets zonder call-to-actions!

Call-to-action is een marketingterm voor elke soort manier waarop je een onmiddellijke reactie uitlokt of een onmiddellijke verkoop aanmoedigt, zoals “KOOP NU” of “ONTDEK MEER” of “BOEK EEN AFSPRAAK”, enz.

Hier zijn enkele best practices voor de optimale nieuwsbrief:

  • Less is more: gebruik ongeveer 3 call-to-actions in je nieuwsbrief. Als je voor minder gaat, dan zal de click-through-rate dalen omdat mensen niet voldoende aangemoedigd worden. Als je voor meer gaat, dan zullen mensen zich snel overweldigd voelen.
  • Gebruik knoppen in plaats van tekst call-to-actions
  • Probeer uw knoppen bovenaan de pagina te plaatsen en liefst ook zo links mogelijk.
  • Gebruik UTM-tags voor het analyseren van je data
    (Weet je niet wat dit betekent? Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder!)

The Basics

De ideale timing voor het versturen van je nieuwsbrieven is voor en na de werkuren. In de praktijk betekent dit: vóór 6 uur s’ochtends en na 6 uur s’avonds.

Waarom? Mensen nemen hun persoonlijke e-mails meestal door net voor het werk (bijvoorbeeld: tijdens het ontbijt of op weg naar het werk) en na het werk (bijvoorbeeld: in de zetel voor tv).

Uit onderzoek is gebleken dat de hoogste CTR’s meestal werden vastgesteld op een maandag of dinsdag. De slechtste CTRs zijn getraceerd op een zaterdag. Als je hier over nadenkt, is dit nog niet zo gek. Mensen zijn vaak verdrietig omdat ze na het weekend weer aan het werk moeten en trakteren zichzelf graag op een beter gevoel. Aan de andere kant heb je op een zaterdag vaak andere sociale activiteiten gepland, waarbij je niet regelmatig je e-mails checkt.

Probeer daarom eens wat nieuwsbrieven te versturen op een zondagavond of een maandagochtend. En ja, je hoort het ons waarschijnlijk al zeggen: test test test. (en niet te vergeten: leer van je testresultaten!)

Als we het hebben over de frequentie van je nieuwsbrieven, dan stellen we vast dat het sturen van 1 nieuwsbrief per week het meest ideale is. Niet meer, niet minder. Als je minder doet, verlies je de band met je fans. Doe je er meer, dan overweldig je ze en riskeer je een hoog uitschrijvingspercentage. 

Last but not least: vergeet nooit de mobiele versie van je nieuwsbrief te optimaliseren!

Het spreekt voor zich dat de meerderheid van de bevolking bijna continu op hun telefoon zit. Denk hieraan bij het maken van je volgende nieuwsbrief. En vergeet niet: die eerste seconden betekenen alles!

We horen graag je resultaten na het implementeren van onze tips!

Deel dit ook met je vrienden, collega’s, zakenpartners of iedereen die er baat bij heeft.

This post is also available in: Engels