Mis geen enkele verkoop tijdens de vakantieperiode! 

In dit artikel vind je praktische informatie om je klaar te maken voor de feestdagen! Want dat is een kansrijke en tegelijkertijd uitdagende periode voor ons allemaal, met miljoenen bestellingen en klanten die hun cadeautjes de volgende dag al in huis willen hebben. Dat vraagt om een goede voorbereiding en daar helpen we je graag bij. Samen zorgen we voor tevreden klanten en verkopen we nog succesvoller.

Voor België & Nederland worden verkoopprognoses gemaakt, dat de klant x2.1 meer online zal kopen dan voorgaande jaren. (Bron: Bol.com) 

Piekperiodes 

Hier vindt u de piekperiodes in november en december en de belangrijkste dagen op het gebied van verkeersprognoses: 

Pin deze dagen alvast op je agenda en creëer een collectie rond dit thema met een aangepast verhaal, look en feel & productassortiment:

  • 11 November – Singles Day
  • 27 November & 29 November: Black Friday & Cyber Monday  
  • 5 December – Sinterklaas 
  • 25-26 December – Kerstmis

Verkoopprognose 

Kijk naar uw cijfers van het voorgaande jaar en analyseer de gegevens. Welk type producten zijn er tijdens het vakantieseizoen goed verkocht? Zorg ervoor dat uw voorraden voldoende zijn om uw klanten in deze periode van dienst te zijn. Niets erger dan na 2 weken “niet op voorraad” te zijn tijdens de piekperiode. Denk aan alle inkomsten die u had kunnen verdienen. 

Daarom is het belangrijk dat u zich verdiept in uw verkoopgegevens: 

  • Hoeveel items heb ik in 2019 verkocht in november/december? 
  • Drukste dagen op de e-commerce website
  • Soort producten
  • Terugkeerpercentage? (belangrijk om te analyseren, voordat u dit soort producten weer verkoopt)
  • Type klant (leeftijd, geslacht, land, interesses,…) 

Deep-dive Black Friday 

De belangrijkste verkoopcampagne tijdens de feestdagen is Black Friday. 

Hoe bereidt u zich voor om uw rendement in deze periode te maximaliseren? 

  • Definieer uw aanbod en bereid uw back-office systeem voor. U hoeft niet alle producten in de Black Friday aanbieding op te nemen, maar alleen een topselectie. (een combinatie van bestsellers en slow sellers). Bestsellers om klanten aan te trekken en slow sellers om de voorraad te verminderen. 
  • Optimaliseer uw landingspagina: creëer een unieke collectie of landingspagina, waar mensen het aanbod luid en duidelijk kunnen zien, in combinatie met alle producten om uw bounce rate tot een minimum te beperken. 
  • 360* marketingcampagne: Neem al uw kanalen op om dezelfde boodschap te verspreiden. 
  • Sociale media organisch: hier kunt u werken met Instagram-verhalen & voorraadniveaus communiceren om schaarste te creëren. Denk aan: laatste kans, nog maar 7 uur geldig,…
  • E-mail marketing: Stuur meer e-mails dan gebruikelijk naar uw trouwe klanten. Begin met het uitleggen van de Black Friday aanbieding. Elke dag kunt u enkele producten in de kijker zetten. Zorg ervoor dat u ‘abandoned cart’-emails hebt geïnstalleerd! Deze zijn zeer efficiënt & effectief om mensen terug naar uw website te krijgen en alsnog te doen converteren. 

Dus, hoe bereidt u zich voor? 

  1. Vul uw marketingkalender in & bereid je campagnes voor. 
  2. Creëer content voor elk thema
  3. Creëer een duidelijk landingspagina 
  4. Definieer uw omzetdoelen
  5. Definieer uw mediamix, budgetten en bereid de inhoud voor elk kanaal voor: 

This post is also available in: Engels