The Dot Academy

WhatsApp Shopping

De laatste tijd zien we het regelmatig gebeuren: nieuwe functies duiken op als een reactie van verschillende platformen en applicaties op de snel veranderende digitale wereld in de hoop om op die manier zo relevant mogelijk te blijven. Zeker nu we ons midden in een wereldwijde pandemie bevinden, worden bedrijven voortdurend gedwongen om hun online diensten te gaan “heruitvinden”. Online winkelen is een blijver en we weten allemaal dat dit significant zal toenemen de komende jaren. Hoe kunnen we deze online winkelervaring nog beter, sneller en handiger maken? De hamvraag van het jaar!

Nu we weten dat “social e-commerce” er aan zit te komen (lees meer hierover in ons ander artikel)

en dit een enorme impact zal hebben op het online shoppen, beginnen ook andere platformen in dezelfde richting te denken. WhatsApp, de go-to messaging applicatie voor persoonlijke en zakelijke communicatie, kondigde onlangs een nieuwe interessante feature aan. WhatsApp heeft het gevoel dat het veel potentieel heeft om een nog betere connectie te maken tussen bedrijven en consumenten. Uit hun onderzoek is gebleken dat “mensen liever een bedrijf zelf contacteren om hulp te vragen over bepaalde zaken én dat ze eerder geneigd zijn om een aankoop te doen wanneer ze deze mogelijkheid hebben.”

Interessant, want dit is waar WhatsApp echt een verschil kan maken, vooral voor kleine lokale bedrijven, die, zoals ze zelf aangeven, het meest getroffen zijn door de COVID19 crisis.

Meet “WhatsApp Shopping”, een nieuwe manier om producten te ontdekken en direct vanuit een chat een aankoop te plaatsen. Dit betekent ook dat er een nieuwe knop in de app zal verschijnen: de shopping knop. Klanten hebben directe toegang tot deze knop vanuit hun chat met jou. Als ze dan op de knop klikken, krijgen ze toegang tot jouw product catalogus.

Zo kunnen ze meteen alle beschikbare producten verkennen, indien nodig vragen stellen hierover (en snelle antwoorden krijgen) om zo uiteindelijk een aankoop te doen – dit alles in één platform. Om deze knop beschikbaar te maken voor je klanten, moet je een zakelijk account aanmaken op de WhatsApp Business App en daar een productcatalogus creëren. Zo eenvoudig is het.

Aangezien we allemaal weten dat personalisatie een belangrijke factor zal zijn van de online winkelervaring dit jaar (lees ook alles over de andere trends in 2021), kan deze nieuwe functie een handige manier zijn voor jouw bedrijf om hierop in te spelen. Uw inbox op Instagram en Messenger zal eindelijk minder belast worden en – als bonus – is dit een eenvoudige manier om een persoonlijk touch met je klanten te integreren met een verkoopstimulerend aspect. Win-win, toch?

Laten we even terug naar het begin gaan, aangezien de meeste van jullie waarschijnlijk nog nooit van de WhatsApp Business app hebben gehoord? Gelukkig is de installatie van de app zeer eenvoudig. Deze video legt alle stappen één voor één uit. Naast de installatie van de app en het creëren van je eigen bedrijfsprofiel, willen we graag even stilstaan bij de andere interessante en reeds bestaande features van de app:

  • Snelle Antwoorden: Aangezien je waarschijnlijk vaak dezelfde soort vragen zult ontvangen (noem het de FAQ), kun je enkele snelle antwoorden maken die je steeds kunt hergebruiken en zo je tijd waardevoller maakt!
    • Hoe implementeren: Ga naar Meer opties > Klik op Bedrijfstools > Klik op Snelle Antwoorden (Quick Replies) > Klik op Toevoegen (+) en voeg je antwoorden toe.
    • Hoe gebruiken: Open een chat > Typ “/” in het tekstveld > Je lijst met snelle antwoorden zal verschijnen > Kies je antwoord
  • Automatische Begroetingen: Stel een automatische welkomstboodschap in om jezelf voor te stellen aan nieuwe, potentiële klanten. 
    • Hoe implementeren: Ga naar Instellingen > Bedrijfsinstellingen > Welkomstboodschap (Greeting Message)
  • Automatische Afwezigheidsberichten: Dit is een handige feature voor wanneer mensen je proberen te bereiken na je werkuren. Je kunt deze berichten zelf inplannen!
    • Hoe implementeren: Ga naar Instellingen > Bedrijfsinstellingen > Afwezigheidsbericht (Away Message)
  • Label je contacten: Organiseer je contacten eenvoudig met labels zoals “Nieuwe klant”, “Nieuwe bestelling”, “In afwachting van betaling”, “Betaald”, enzovoort.
    • Hoe een nieuw label creëren: Klik op de menuknop in de chat van de klant > Klik op “Nieuw label” > Opslaan
    • Hoe een label toevoegen aan een klant: Klik op de menuknop in de chat van de klant > Kies een label en sla het op.
  • Interactieve, zakelijke berichten: Hiermee kun je interactieve knoppen toevoegen aan je berichten. Deze knoppen zijn geweldig voor de customer journey en de klantervaring! U kunt kiezen tussen twee soorten knoppen:
    • CTA (Call To Action): Door op deze knop te klikken, wordt de gebruiker doorgestuurd naar een bepaalde webpagina of kan men meteen bellen naar jou.
    • Snelle antwoorden: Hiermee kunnen gebruikers antwoorden met vooraf gedefinieerde opties zonder dat ze het antwoord handmatig hoeven in te typen.
  • Integratie met Facebook Shops: Die geeft je de mogelijkheid om klanten die je winkel bezoeken via Facebook/Instagram, je een bericht te laten sturen via de WhatsApp Business app. Hier vind je de vereisten voor de setup en hoe je daarna de integratie kunt vervolledigen.

Oké, deze functies klinken allemaal erg interessant, maar kunnen langs de andere kant best wel tijdrovend zijn. Daarom is de WhatsApp Business app dan ook voornamelijk bedoeld voor kleine bedrijven. Maar, dit betekent niet dat WhatsApp de middelgrote en grote bedrijven is vergeten. Maak kennis met WhatsApp API, een snelle, veilige en betrouwbare manier om customer support te voorzien en notificaties aan klanten te bezorgen. Het is eigenlijk een soort chatbot. Aangezien het gebruik van deze API momenteel nog steeds vrij beperkt is, zult u hiervoor een aanvraag moeten indien. Uw bedrijf wordt dan beoordeeld op basis van je industrie, je bedrijfsgrootte, het doel van de chatbot en de naleving van het WhatsApp beleid. 

Gebruik jij WhatsApp Business al voor jouw bedrijf? Zo niet, denk je dat dit een toegevoegde waarde kan betekenen voor de groei van jouw bedrijf?

Neem contact met ons op om alle opties van WhatsApp voor jouw bedrijf samen te bekijken!

#letsgrowdigitaltogether