The Dot Academy

WhatsApp Shopping

De laatste tijd zien we het regelmatig gebeuren: nieuwe functies duiken op als een reactie van verschillende platformen en applicaties op de snel veranderende digitale wereld in de hoop om op die manier zo relevant mogelijk te blijven. Zeker nu we ons midden in een wereldwijde pandemie bevinden, worden bedrijven voortdurend gedwongen om hun online diensten te gaan “heruitvinden”. Online winkelen is een blijver en we weten allemaal dat dit significant zal toenemen de komende jaren. Hoe kunnen we deze online winkelervaring nog beter, sneller en handiger maken? De hamvraag van het jaar!

Nu we weten dat “social e-commerce” er aan zit te komen (lees meer hierover in ons ander artikel) en dit een enorme impact zal hebben op het online shoppen, beginnen ook andere platformen in dezelfde richting te denken. WhatsApp, de go-to messaging applicatie voor persoonlijke en zakelijke communicatie, kondigde onlangs een nieuwe interessante feature aan.

WhatsApp heeft het gevoel dat het veel potentieel heeft om een nog betere connectie te maken tussen bedrijven en consumenten. Uit hun onderzoek is gebleken dat “mensen liever een bedrijf zelf contacteren om hulp te vragen over bepaalde zaken én dat ze eerder geneigd zijn om een aankoop te doen wanneer ze deze mogelijkheid hebben.”

Interessant, want dit is waar WhatsApp echt een verschil kan maken, vooral voor kleine lokale bedrijven, die, zoals ze zelf aangeven, het meest getroffen zijn door de COVID19 crisis.

Meet “WhatsApp Shopping”, een nieuwe manier om producten te ontdekken en direct vanuit een chat een aankoop te plaatsen. Dit betekent ook dat er een nieuwe knop in de app zal verschijnen: de shopping knop. Klanten hebben directe toegang tot deze knop vanuit hun chat met jou. Als ze dan op de knop klikken, krijgen ze toegang tot jouw product catalogus.

Zo kunnen ze meteen alle beschikbare producten verkennen, indien nodig vragen stellen hierover (en snelle antwoorden krijgen) om zo uiteindelijk een aankoop te doen – dit alles in één platform. Om deze knop beschikbaar te maken voor je klanten, moet je een zakelijk account aanmaken op de WhatsApp Business App en daar een productcatalogus creëren. Zo eenvoudig is het.

Aangezien we allemaal weten dat personalisatie een belangrijke factor zal zijn van de online winkelervaring dit jaar (lees ook alles over de andere trends in 2021), kan deze nieuwe functie een handige manier zijn voor jouw bedrijf om hierop in te spelen. Uw inbox op Instagram en Messenger zal eindelijk minder belast worden en – als bonus – is dit een eenvoudige manier om een persoonlijk touch met je klanten te integreren met een verkoopstimulerend aspect. Win-win, toch?

Wij kijken alvast uit naar de lancering van WhatsApp Shopping!

En jij? Klinkt dit als een toegevoegde waarde voor jouw bedrijf?

Neem contact met ons op om deze interessante toekomst samen te bespreken!

#letsgrowdigitaltogether