The Dot Academy

Het belang van data bij merkstrategieën

Zoals je misschien al weet, nemen de Dotters nooit een strategische beslissing zonder hierbij de nodige data te raadplegen. En laat dit het exacte onderwerp zijn van Vogue for Business nieuwste webinar, in samenwerking met Zalando & Karl Lagerfeld. We geven je graag een snelle update over de belangrijkste inzichten.

High-end mode op een online marktplaats, kan dat?

Zeker weten! “Online heeft altijd al deel uitgemaakt van het DNA van Lagerfeld, aangezien we in 2012 al digitaal actief waren”, zegt Michele Pilati, hoofd Digitale Transformatie bij Karl Lagerfeld. De digitale evolutie die initieel over een x-aantal jaren gepland was, is in 2020 in een stroomversnelling terecht geraakt. De ultieme methode voor Karl Lagerfeld om dicht bij de klant te komen & te blijven, was door zich aan te sluiten bij de Zalando-familie, zonder hun ware merkidentiteit te verliezen. Dit bood hen de mogelijkheid om een enorme hoeveelheid aan data te verzamelen. 

De toegang hebben tot een variatie aan data, vormt een aanlokkelijke opportuniteit. Echter is het nodige om de bomen door te bos te blijven zien wanneer je toegang hebt tot zulke hoeveelheden van cijfers en gegevens. Hoe dan? We geven je enkele tips om dit in praktijk om te zetten: 

  • Lees door de data in & begrijp wat de gegevens willen aanwijzen,
  • Duik in de data om te na te analyseren wie je klanten zijn & waarnaar ze op zoek zijn,
  • Pas je aanbod, inhoud en copy aan op basis van de consument zijn wensen en behoeften.

Ook Zalando begrijpt de immense waarde van al deze gegevens. Net omdat ze een centraal punt zijn van een groot aantal merken, kunnen zij daar nog wat extra inzichten aan toevoegen:

  • Door dat ‘ene virus waar we in 2020 mee te maken hadden’, merkten Zalando dat het platform vaker een plek werd om te scrollen & inspiratie op te doen, en niet altijd om effectief een aankoop te doen. Op deze manier groeide ook de ‘customer-engagement’ naarmate de gebruiksmogelijkheden gevarieerder werden. 
  • In de alsmaar vergrotende ‘customer-journey’, gaande van de ontdekking van het merk tot de conversie, blijft het onboardingproces van de klant een cruciaal centraal punt. De belangrijkste drijfveer hierbij is het leveren van een ervaring op maat van de klant. Zoals uitgelegd door Andreas Antrup, Senior Vice President Marketing bij Zalando: “Mode gaat over het onverwachte. Laat klanten iets nieuws ontdekken, dat past bij hun voorkeuren”. 
  • De waarde van 360 graden marketingcampagnes neemt alsmaar toe. Door gebruik te maken van gegevens kunnen merken de kloof overbruggen tussen het bereiken van nieuwe klanten en het realiseren van een conversie. 

Hoe zal dit alles in 2021 evolueren? Beide heren hebben een aantal voorspellingen gedaan:

  • Nieuwe Zalando-gebruikers houden van de online ervaring en zullen online blijven kopen, ook al zullen offline winkels opnieuw openen.
  • We evolueren naar een ‘digital-first’ mindset. Tegen 2023/2024 zal een cruciaal kantelpunt worden bereikt waar mobiele aankopen 57% van het marktaandeel zullen vertegenwoordigen. 

De Dotters zijn klaar om in de data te duiken en zich voor te bereiden op de komende digitale uitdagingen. Let’s grow digital together!

Bron: Zalando