Is het je ook opgevallen dat je bij het afronden van een online bestelling vaak alternatieve betaalmethodes vinden naast de klassieke Bancontact, kredietkaart of visa? Klarna klinkt je misschien bekend in de oren? Maar ken je ook Afterpay & Affirm? Ze maken allemaal deel uit van de nieuwe wereld van buy now & pay later, ook wel bekend als bnpl. Een fenomeen dat we in de toekomst meer en meer zullen zien. Want geef toe: iets online kopen, eerst thuis uitproberen en achteraf betalen. Een echte droom die uitkomt voor elke online klant, toch?
Wat houdt ‘Buy now pay later’ nu net in?
In tegenstelling tot klassieke online betaalmethodes, via banken of kredietkaart bedrijven, hoef je bij fintech startups zoals klarna niet meer op voorhand te betalen voor je product. Je ontvangt als consument je product onmiddellijk na je bestelling, zonder maar één euro te besteden.
Het is vrij duidelijk dat deze betalingsmethode een hoop voordelen kent voor de consument: flexibiliteit, kosten kunnen uitstellen of uitgaven kunnen spreiden over een langere tijdsperiode.
Hoe werkt dit voor de handelaars?
Als consument is dit dus duidelijk een zeer gebruiksvriendelijke betalingsmethode. Maar hoe wordt dit dan net geregeld tussen de handelaar en het betalingsplatform? Wie draait nu net voor wat op?
Wel deze bnpy betalingsmethode laten de kost, van de consument die pas later betaald, dragen door de handelaar zelf. Zo hanteren zij significant hogere kosten in vergelijking met visa. De exacte kost is afhankelijk van een verschillende aantal factoren zoals het type product, de bestaansduur van het bedrijf en het exact aangekochte product.
Echter moet de handelaar niet wachten tot de consument zijn effectieve betaling verricht. Het is het betalingsplatform dat in tussentijd tussenbeide komt.
Wat is het punt om als retailer bnpl aan te bieden?
Een hogere fee betalen doe je niet zomaar. Hiertegenover moeten dus een aantal zeer sterke voordelen staan om als retailer de beslissing te maken om een bnpl aan te bieden aan je consumenten.
Welke zijn deze dan?:
- Eerst en vooral tonen verschillende studies aan dat consumenten geneigd zijn om voor een hoger bedrag te shoppen wanneer gebruik kan gemaakt worden van een bnpl methode. Daarbij komt ook nog eens het feit dat consumenten sneller tot aankoop zullen overgaan. Dit al kan men toewijzen aan het feit dat de consument pas later de betaling moet doorvoeren en dus grotere bestellingen kan plaatsen dan men in feite op dat moment financieel aan zou kunnen.
- Verder zien we ook dat meer consumenten converteren aangezien men het product direct kan ontvangen, zonder te hoeven wachten op een overschrijving of dergelijke.
- Geloof het of niet, maar bnpl methodes zorgen ook voor een toestroom van nieuwe consumenten. Vaak werden deze fintech startups ook met specifieke client-cases waardoor retailers of merken in de picture worden geplaatst en worden getoond aan potentiële consumenten, die men anders niet zou bereiken.
- Als retailer verschillende marketingmethodes inzetten om upselling te stimuleren is één ding. De consument zijn aankoop vermogen verhogen op het moment dat hij/zij een hoge aankoopintentie heeft, maar het financieel even niet mogelijk is? Dat is een ander paar mouwen
Het is niet enkel rozengeur & maneschijn.
Elke medaille kent ook zijn keerzijde. En dat is ook bij bnpl methodes het geval. Bij de Dot Society geven wij altijd graag het volledige verhaal weer.
Waar wringt het schoentje dan net? Wel te beginnen bij het probleem van affordability. Het is vrij voor de hand liggend, maar dit systeem kan enkel blijven bestaan wanneer de consumenten de effectieve betaling ook verrichten. En wanneer dit niet gebeurd, bestaat het risico dat je als consument snel met een hele hoop schulden komt te zitten, aangezien deze fin startups torenhoge boetes eisen bij wanbetaling. Logisch zeggen heel wat specialisten, aangezien je consumenten aanzet om aankopen te doen, die ze misschien zelfs helemaal niet kunnen betalen.
Daarnaast blijkt bnpl ook niet de beste manier om consumenten financieel te helpen op lange termijn. Bij wanbetaling komen je gegevens in een databank terecht, waardoor het afsluiten van afbetalingsplannen of leningen in de toekomst wel eens een stukje moeilijker kan worden voor jou.
Wat zal de toekomst ons brengen?
Wel verschillende rapporten voorspellen een schitterende toekomst voor deze bnpl methodes. Zo stelt een rapport van IBIS World dat deze industrie jaarlijks zal groeien met zo’n 9,8% voor de komende vijf jaar. Sterker nog, sommige bronnen stellen dat de e-commerce wereld volledig zal afwijken van standaard creditcards naar deze bnpl methode. Ook de kredietkaart-bedrijven spotten deze opportuniteit en experimenteren momenteel volop met services binnen deze wereld. Maar of ze hiermee Klarna en Afterpay van hun troon kunnen stoten, is dan nog maar de vraag.
Sources