Na een drukke periode of dag komen de Dotters graag tot rust met een goed boek. Tijdens de lockdown hebben we meer tijd gehad voor ons te verdiepen in verschillende onderwerpen van het creëren van ochtendroutines, autobiografie van de grootste sportschoenen maker ter wereld of adviezen voor vrouwen die willen groeien in hun werk. Zo hebben we toch eens een alternatief voor de eindeloze Netflix binge avonden in de zetel! Wij, the Dotters, zijn ook helemaal fan en delen graag onze favoriete boeken van het moment met jou.
Caroline’s favoriete boek
- The obstacle is the way van Ryan Holiday
- Shoe dog – Phill knight
- The offer you can’t refuse – Steven van Belleghem
- Think and grow rich – Napoleon Hill
- Miracle Morning van Hal – Elrod
Ik lees graag boeken die motiverend zijn en met ondernemerschap te maken hebben. Je leert levensechte scenario’s herkennen en dit maakt dat je situaties kunt relativeren en je geïnspireerd voelt. Een van mijn levensmotto’s is om altijd in mogelijkheden te denken en niet in problemen. Sommige boeken spreken me daarom erg aan: “The obstacle is the way”, “Shoe dog” en “Think and grow rich”. Dit laatste boek is 80 jaar geleden geschreven, dus niet echt vrouwvriendelijk, maar de principes uit THINK and GROW rich zijn super relevant voor mij. 13 principes die je bewuster maken van alle kansen die voor je liggen. Zelf wil ik altijd het beste in mensen naar boven halen en ik geloof echt dat het enige wat je tegenhoudt om je doel te bereiken, je twijfelende mindset of je eigen negatieve gedachten zijn. Ik houd dezelfde principes graag aan voor The Dot Society. We kunnen samen barrières doorbreken als we maar in onszelf geloven en in wat we kunnen bereiken!
Céline’s favoriete boek
- The 4-hour workweek van Tim Ferris
- The 7 habits of highly effective people van Covey & Stephen
- Miracle Morning van Hal Elrod
Als echte productiviteits- en efficiëntiefreak lees ik graag boeken die me nieuwe inzichten geven over hoe ik meer gedaan kan krijgen op een dag. Tijd is echt het meest kostbare ” bezit ” dat we hebben, het kan maar één keer worden uitgegeven, terwijl als je geld verliest je het gewoon kan proberen het terug te verdienen. Als Dotter en eerste keer mama heb ik altijd veel dingen te combineren en deadlines te halen, deze boeken hebben me echt geholpen om in staat te zijn om het meeste uit elke dag te halen. Daarnaast hebben The “7 habits of highly effective people” me ook een belangrijke levensles geleerd: namelijk dat jij de baas bent over je leven en dat er geen andere kracht is die jou kan tegenhouden. Maar al te vaak maken mensen excuses als: “Er is niets wat ik eraan kan doen” Naar mijn mening is er altijd iets wat je kunt doen, je bent de baas over je leven. Als je iets wilt, zul je ervoor moeten werken en ja, soms zal het niet mogelijk zijn om de gemakkelijke weg te nemen, maar je bent de baas over hoe je de dingen aanpakt.
Chloë’s favoriete boek
Als ik je één must read boek zou aanraden, zou ik resoluut gaan voor “You do you” geschreven door Sarah Knight. In een wereld waar we dagelijks overspoeld worden met 1001 meningen via social media, is het soms niet makkelijk om je daar niet door te laten beïnvloeden. En eigenlijk zou jezelf zijn het makkelijkste van de wereld moeten zijn. Precies dat probeert “You do you” uit te leggen. Soms is het oké om tijd voor jezelf te nemen, of nee te zeggen tegen afspraken waar je geen zin in hebt. Van jongs af aan wordt ons geleerd om anderen altijd te pleasen, maar goed doen voor jezelf is ook af en toe nodig. Want het is tijd om je eigen geluk op de eerste plaats te zetten & te luisteren naar je eigen mening. En last but not least, dit kan bereikt worden zonder anderen te kwetsen of tegen het hoofd te stoten.
Lieselotte’s favoriete boek
“Nice girls don’t get the corner office”. Het ultieme carrièreboek voor vrouwen. Een super praktische gids over hoe je grip kunt krijgen op je professionele leven. De schrijfster van het boek leert je hoe je je onbewuste fouten kunt elimineren die je kunnen tegenhouden in je carrière. De belangrijkste boodschap is “stop met het maken van “leuke meisjes” fouten die kunnen uitgroeien tot carrière valkuilen”. Voor mij was dit boek een echte eyeopener en het gaf me wat meer zelfvertrouwen, niet alleen voor mijn eigen carrière maar ook op dagelijkse basis wanneer ik met veel verschillende soorten mensen samenwerk.
Axelle’s favoriete boek
“How to win friends and influence people”. De kerngedachte van het boek is dat je door het veranderen van je eigen gedrag, ook een positief effect kunt hebben op het gedrag van andere mensen. Hierdoor leer je mensen beter begrijpen, word je een sympathieker persoon, verbeter je persoonlijke en werkgerelateerde relaties en kun je gedrag beïnvloeden door gebruik te maken van leiderschap. Door oprechte een goede luisteraar te zijn en mensen aan te moedigen over zichzelf te praten, zullen mensen zich snel op hun gemak bij je voelen en je daardoor een heel prettig mens vinden. “Wij zijn geïnteresseerd in anderen als zij geïnteresseerd zijn in ons.” Daarnaast is een van de belangrijkste dingen uit het boek dat je nooit moet vergeten te glimlachen :)
Cato’s favoriete boek
The offer you can’t refuse – Steven Van Belleghem
Ik las ‘The offer you can’t refuse’ tijdens mijn studie Digitale Marketing en kan dit boek van harte aanbevelen aan iedereen die geïnteresseerd is in Marketing & Technologie. Het is ook een uiterst relevant boek voor ondernemers die hun eerste of volgende project, groot of klein, net dat tikkeltje beter willen kunnen managen. Omdat het tegenwoordig een enorme uitdaging is om relevant te blijven voor je klanten, stelt Steven voor dat je de volgende drie factoren nodig hebt om te slagen: technologie, persoonlijke betrokkenheid, en sociale betrokkenheid. In het afgelopen decennium hebben technologieën zoals 4G, mobiele diensten, enz. een revolutie teweeggebracht op het vlak van klantenervaring, en dit zal in de toekomst alleen maar verder evolueren. Een van de belangrijkste learnings uit het boek is volgens mij dat je een echte partner moet worden in het leven van je klanten door optimaal klantencomfort te leveren. In de toekomst moet je kunnen anticiperen op de behoeften van je klanten nog voordat ze zelf hun eigen behoeften herkennen. U zult actiever betrokken moeten zijn bij de persoonlijke levensreis van uw klanten. Steven Van Belleghem brengt ook veel praktijkvoorbeelden waardoor het voor de lezer tastbaarder wordt. Zijn voorbeelden van bedrijven over de hele wereld, maken dat het boek eruit springt. Steven heeft voor dit boek nog een aantal andere zeer interessante boeken geschreven, die ook de moeite waard zijn om te lezen!