Bij The Dot Society willen we simpelweg geweldige merken en producten de kans geven om op te schalen en online groei te realiseren. Maar al te vaak krijgen we van onze klanten de vraag: “Wat zijn de belangrijke succesfactoren bij het realiseren van online groei?”. Nu is dit geen gemakkelijke vraag om te beantwoorden – aangezien de digitale wereld bestaat uit verschillende puzzelstukjes die allemaal een cruciale rol spelen. 

Maar we hebben in de loop der jaren zeker wat eerstehands ervaring opgedaan die we maar al te graag met jullie delen. 

Technologie stack & data inzichten 

Om je online succesverhaal te kunnen schrijven, moet je zorgvuldig kijken naar het fundament van je business. Het begint allemaal met de ruggengraat van uw bedrijf, namelijk het cms waar je website op draait. Er zijn een heleboel aanbieders zoals: Shopify, Woocommerce, Magento, Wix, Webflow en ga zo maar door. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Om hier de juiste beslissing in te nemen, moet je precies weten wat je nodig hebt voor de volgende 5 jaar. Want er is gewoon geen one size fits all approach. 

Naast een website die draait op het cms naar keuze is  het van cruciaal belang dat je voldoende aandacht hebt voor data captatie om bruikbare inzichten te verzamelen over je business. Het installeren van Google analytics zou een no-brainer moeten zijn, omdat het je inzichten geeft in de prestaties van je website, maar ook in het klantgedrag en de customer journey. (Lees meer over de customer journey in dit artikel.) Wij bij The Dot Society doen niets liever dan onze klanten helpen bij het vertalen van deze inzichten in duidelijke volgende stappen om je website maar ook je online marketing strategie verder te optimaliseren. Naast Google Analytics moet je ook nadenken over de platformen waarop je actief bent zoals instagram, google, pinterest,… en ervoor zorgen dat je website met deze platformen praat zodat je de inzichten kan verzamelen en je zo verder je paid campagnes kan optimaliseren om maximale resultaten te behalen. 

Digitale Strategie 

Naast een stevige ruggengraat en tracking van je business heb je een digitale strategie nodig. Begin met het vertalen van je bedrijfsdoelstellingen naar digitale KPI’s; hoeveel sessies heeft u nodig, doel CVR, doel e-mail subscribers en ga zo maar door… Zodra je het kristalhelder hebt welke doelen je moet bereiken kan je starten aan je mediamix. Met mediamix bedoelen we de verschillende kanalen die verkeer naar je website drijven; typisch een owned, earned en paid media mix. Owned media, is al het verkeer dat een bedrijf daadwerkelijk bezit, zoals organische sociale media kanalen, e-mails, enz. Earned media is al het verkeer dat een bedrijf verdient, zoals Influencer content of PR-artikelen, enz. Terwijl betaalde (paid) media refereert naar het verkeer waarvoor een bedrijf daadwerkelijk betaalt. Bij de Dot Society moedigen we je sterk aan om te werken op deze 3 pijlers. Simpelweg omdat dit de enige manier is om te blijven groeien op de lange termijn. Terwijl je met paid media in staat zal zijn om de sessies aanzienlijk te verhogen op de korte termijn zal je toch vanaf het begin goed moeten nadenken over het uitwerken van een CRM strategie. Dit is namelijk je lange termijn goud. Zodra je de ideale mediamix hebt bepaald, begin dan na te denken over de buyer’s persona en bepaal welke boodschap/content hen specifiek aanspreekt. Deze oefening zal ervoor zorgen dat je als bedrijf de juiste mensen aantrekt en u zo kwalitatieve sessies naar de website brengen. 

Kleine kanttekening hier: je digitale strategie is continu WIP, je bent namelijk nooit klaar (anders zouden de Dotters out of business zijn ;-)). Het is een continu proces van leren, itereren en optimaliseren van je strategie naar wat je geleerd hebt. 

Kwalitatieve inhoud is koning

De kwaliteit van je content is van het grootste belang. Je kunt de beste marketing funnels, tactieken en strategieën hebben en zelfs de grootste reclamebudgetten, maar als je content slecht is zul je nooit in staat zijn om je bedrijf online te laten groeien. Durf dus te investeren in goede content. Een goede vuistregel zou zijn om 80% van je tijd te besteden aan het creëren van je content en 20% van je tijd aan de distributie. Probeer daarnaast de eerste 2 pijlers te integreren in je content creatie. Je kunt data-inzichten over wat het beste werkt bij een bepaald publiek of op een bepaald platform integreren om je contentstrategie te optimaliseren. En weet dat je een variëteit aan content nodig hebt om je potentiële klant betrokken te houden. We weten allemaal dat seizoensgebondenheid aan het vervagen is, dus één shoot voor het hele jaar volstaat gewoon niet. Plan je marketingkalender van tevoren en pas uw product/dienst in content die het hele jaar door je buyer’s persona aanspreekt. 

Insider tip: Gebruik de 60/30/10 regel voor jouw organische content:

  • 60% engaging content: content dat zorgt voor likes, reacties en shares.
  • 30% shared content: content van jouw volgers, influencers, etc.
  • 10% promotional content: content dat echt jouw producten en/of diensten gaat promoten, bepaalde sales acties, etc.

Wil je iets persoonlijker advies? Aarzel dan niet om ons een mailtje te sturen. Onze Dotters doen niets liever dan samen brainstormen over jouw must-take digital steps! 

This post is also available in: Engels