De Dotters houden niet alleen van digitale marketing, data en mode. We zijn ook echte foodies: lekker uit eten gaan, een nieuwe gerechtje uitproberen of genieten van een goed glas wijn of een verrassende mocktail, daar zeggen we geen nee tegen!

Helaas kunnen we daar vandaag alleen maar van dromen door dat ene virus. Bovendien is het duidelijk dat de food & beverage industrie de komende tijd zal veranderen. En dit zal ook een resolute invloed hebben op de digitale marketing binnen deze industrie. Wat moeten we net verwachten? Wel de Dotters geven jou graag een update!

Geleverd tot aan je voordeur

Als alternatief op het uit eten gaan, hebben we de afgelopen maanden heel wat van onze diners online besteld. Zo heeft maar liefst 88% zijn maaltijden online besteld, post-covid was dit slechts 69%. Een centraal principe hierbij is convenience. We willen eenvoudig en snel onze maaltijd bestellen, eender waar en op eender welk tijdstip. In dit kader, zal ook de rol van Artificial Intelligence naar de toekomst toe enkel maar vergroten. Via deze systemen zullen food delivery apps perfect kunnen voorspellen in welke maaltijd je zin hebt, rekening houdend met jouw persoonlijke smaak, maar ook met eventuele voedingsplannen of diëten. Denk hierbij aan intermittent fasting of één cheatmeal per week, zijn allemaal elementen die het systeem zal opnemen en op basis van deze voorkeuren jou een geschikt voorstel zal doen.

Niets gaat boven een avondje uit

Je maaltijd bestellen vanuit je zetel en geleverd krijgen tot aan je voordeur is zeer eenvoudig, maar dit neemt niet weg dat een heerlijk avondje op restaurant nog steeds de bovenhand neemt. En de belangrijkste factor hierbij is beleving! Consumenten willen uit eten gaan en naast het eten van een lekkere maaltijd, ook een leuke avond beleven: gezelligheid en uniekheid staan hier centraal. Daarnaast zal het aanhalen van elementen zoals safety & voorzorgsmaatregelen ook een blijvende trend vormen. In marketingtaal wilt dit zeggen dat je in je communicatie deze experience over convenience moet onderlijnen.

Geef de consument waar men op zoek naar is

Personalization & engagement is & blijft key. Het begint bij de juiste consument bereiken en verleiden om een tafeltje te boeken of om online één van je heerlijke gerechten te bestellen. Hierbij staat een omni-channel strategy centraal: communiceer 360° en breng een duidelijk verhaal. In het kader van digitale kanalen is Instagram het nummer-one channel, en dit vooral in de vorm van video’s. Leg hierbij vooral de nadruk op nieuwigheden: nieuwe vestigingen, aangepaste menu items, etc. De afwisseling in nieuwe content blijft de trigger voor consumenten om jouw posts te bekijken, liken, bookmarken of delen. 

Andere wegen om deze mate van engagement te bereiken is via e mail marketing en/of loyalty programma’s. Via gepersonaliseerde mails kan jij als brand je dankbaarheid naar de klant toe uitdrukken en hen motiveren om opnieuw een bezoekje te brengen of een bestelling te plaatsen. Uit eerder onderzoek blijkt dat vooral welcome emails, gepersonaliseerde korting mails of online bestelling-follow up mails tot de beste resultaten leiden. Indien je net dat stapje verder wilt gaan, kan je overschakelen tot een gebrande applicatie, welke centraal komt te staan in je loyalty programma. Op deze manier kan je consumenten motiveren vaker terug te komen en/of te bestellen en ook hun average order value laten stijgen. 

Voor ieders wat wils

Naast de experience over convenience in restaurants & de voo

rtzettende gewoonte van online eten bestellen, staat ook de introductie van ghost kitchens centraal in 2021. Ghost kitchens, of ook wel dark kitchens genoemd, zijn restaurants waar klanten enkel online maaltijden kunnen bestellen, maar geen echt fysiek restaurant hebben. In de China zijn ghost kitchen reeds een gekend principe (Meituan Dianping), in Vlaanderen is dit nog een vrij nieuw gegeven. De meest gekende Vlaamse ghost-kitchen is Casper, met filialen in Gent, Antwerpen, Leuven en Brussel. Naast het feit dat ghost kitchen heel wat voordelen hebben in vergelijking met andere delivery-restaurant, zoals een lagere huur, minder operationele kosten en een immense flexibiliteit aan menu-items, staat een doordachte digitale strategie hier centraal. Dit is voor hen vaak de enige weg om in contact te komen met de consument. Hierbij is het belangrijk om de verschillende voordelen te benadrukken, eerder dan het principe van een ghost kitchen te duiden. 

Wil je graag meer weten over digitale marketing binnen de food & beverage industry? Of kan jij wel wat hulp hierbij gebruiken? Twijfel dan niet, en contacteer de dotters!

This post is also available in: Engels