De wintersolden zijn alweer voorbij!

Het leek alsof het verkopen van oude collecties vlot verliep voor de meeste winkels, vooral wanneer ze dit koppelden aan sterke kortingen. Maar wat nu met nieuwe collecties die reeds binnenkomen? Ondertussen zijn vele mensen gewoon geworden aan het online shoppen en het bestellen van een nieuwe outfit in hun comfy wear lekker gezellig vanuit hun zetel. Minder en minder mensen doen nog moeite om naar je winkel te komen, mogelijks uit angst om besmet te worden of simpelweg omdat het online shoppen zo gemakkelijk is. Er is dus is er duidelijk nood aan een andere strategie. 

No worries, de Dotters geven je graag een paar sterke tips om jouw nieuwe stuks te verkopen op social media aan volle prijs EN zelfs wanneer het weer tegenslaat!

Video’s of foto’s?

Het is belangrijk dat je beseft dat mensen thuis gaan moeten beslissen of ze een bepaald kledingstuk aankopen of niet. De hoeveelheid informatie is hier dus extreem belangrijk: hoe valt het, welke maat moet ik nemen, wat is de kwaliteit, hoe kan ik het combineren, …. Dit zijn allemaal vragen die de consument zich stelt en waar jij op moet anticiperen. De key is hier uiteraard het geven van eerlijk advies. We merkten een gigantisch verschil tussen merken die dit alles verzamelden in posts of zij die er een leuke video van maken. Waarom werken video’s zo goed?

  • Mensen vervelen zich thuis en willen vermaakt worden
  • Iedereen is op zichzelf aangewezen en willen een “verbinding” met anderen voelen

Live gaan op Facebook of Instagram

Kort gezegd: live gaan is the way to go! Maar waarom is dit zo? Je kunt namelijk enorme interactie aangaan met je kijkers. Zo kun je na de live video de reacties één voor één bekijken en daar verder op ingaan. Op die manier heb je nog meer kans op extra aankopen!

Belangrijk is hier wel om heel normaal over te komen. Mensen zitten echt niet te wachten op “gemaakte” situaties.
Extra tip: hou een duidelijk ritme aan in je live video’s. Ga steeds op dezelfde moment van de dag live (bijvoorbeeld rond 10u s’ochtends of op de middag). Op die manier creëer je een verwachting en gaan mensen misschien zelfs beginnen uitkijken naar je live momentjes.

5-stappenplan voor de meeste verkopen

Stel, je kunt kiezen tussen een vroege of late levering van nieuwe collectiestukken.

Waarvoor ga jij kiezen? Vele winkels gaan tegenwoordig kiezen voor het laatste, uit schrik om slecht te verkopen (bijvoorbeeld door slecht weer of omdat ze merken dat steeds minder mensen langskomen in de winkel) en zo met heel veel overschotten achter te blijven. Maar hier is waar het fout loopt. Kies er juist voor om de items vroeger te laten leveren! Waarom? Omdat consumenten dan deze items bij JOUW winkel aankopen in plaats van bij een concurrent. MAAR, dan moet jij er wel sterk bovenop zitten: jij moet namelijk de eerste zijn in jouw regio die deze levering gaat tonen!

Hoe ga je concreet te werk?

Stap 1: Begin met promoten VOORDAT de levering binnen is

Vraag bij de merken wanneer de levering binnenkomt en welke artikelen je kan verwachten. Plaats de dag voor levering op facebook en/of instagram een bericht en story met de fabrikant foto’s. Zet er ook bij hoe enthousiast je bent dat je deze items morgen binnenkrijgt EN dat je alvast kunt reserveren indien gewenst. Laat mensen onder je bericht reageren of een privé bericht sturen.

Stap 2: Levering binnen? Maak een video of ga live voordat je de items in de rekken hangt

Geef eerlijke informatie, doe een paar items aan en laat ook de andere items zien. Vertel hoe alles zit en valt van maat, toon hoe je leuke combinaties kan maken en geef mensen een reden waarom ze het NU moeten kopen. Op die manier creëer je urgentie, iets waar vele mensen gevoelig aan zijn. Bijvoorbeeld door te vermelden “dat dit echt een bestseller gaat zijn” of “dat het meteen uitverkocht zal zijn aangezien je beperkte stock hebt”. Je hoeft het zelfs niet op één video te houden. Verras de mensen later met een extra video van diezelfde levering, maar dan in een andere setting, met andere producten aangetrokken of bijvoorbeeld door een andere persoon.

Extra tip: als je zou kiezen om live te gaan, kondig dit dan op voorhand aan! Zo ga je mensen al “triggeren” en nieuwsgierig krijgen. 

Stap 3: Reageer zo snel mogelijk op alle reacties onder je video/live

We weten dat dit erg veel tijd vergt, maar geloof ons wanneer we zeggen dat dit echt de moeite waard is. Als er vragen worden gesteld, beantwoord ze dan. Niets zo jammer dan mogelijke kopers wegjagen omdat ze geen informatie kregen over een bepaald product en het misschien dan ergens anders aankopen.

Stap 4: Ga na of alle enthousiaste kijkers ook effectief hebben aangekocht

Dit is echt de meest cruciale stap en vaak een stap die door velen wordt vergeten.

Er waren hoogstwaarschijnlijk vele reacties van mensen die mogelijks wel geïnteresseerd waren in een bepaald product, maar kochten ze het ook effectief aan? Zo niet, stuur ze een privébericht! Mogelijks waren ze toch weer afgeleid na de video en vergaten ze de aankoop? Jouw bericht kan die extra trigger zijn om mensen weer te doen herinneren aan hoe leuk ze dat ene product wel vonden. 

Extra bonus: hoe meer je zo’n mensen een privébericht stuurt, hoe meer mensen vanaf nu jouw posts en stories zullen zien aangezien zo het facebook/instagram algoritme werkt.

Zeker de moeite waard dus!

Stap 5: Vul aan met advertenties

Zo hebben niet alleen jouw trouwe fans, maar ook duizenden andere mensen gezien dat jij nieuwe items aanbiedt. Ook de klanten van jouw concurrent én zelfs met een beperkt budget.

Wij, als digital performance experts, kunnen hierbij helpen. Wij zorgen voor een op maat gemaakte strategie om zo het maximale te halen uit jouw mediabudget. 

Enthousiast om hiermee aan te slag te gaan? Wij zijn alvast benieuwd naar jullie resultaten.

Hulp nodig? Bekijk zeker onze services en wie weet kunnen wij jouw bedrijf naar het volgende niveau tillen!

This post is also available in: Engels