Zoals je misschien al hebt geraden, gaat Artificial Intelligence (AI) nog een stap verder door Conversational Marketing te introduceren. Deze nieuwe strategie legt de nadruk op het klanttraject, waarbij alle acties worden genomen om sterkere klantrelaties op te bouwen, door een gepersonaliseerde online ervaring te bieden in de vorm van een conversatie.

Hoe werkt het?

Nu, door gebruik te maken van verschillende tools zoals live chat, messaging apps en chatbots, betrekt deze strategie de klant in de conversatie. Om de technische specificaties eenvoudig te houden: AI-marketing past zich aan en leert hoe mensen graag communiceren, waardoor gesprekken gemakkelijker, boeiender en persoonlijker worden om de band met klanten te versterken. Je zou dit kunnen doen onder je merknaam, maar de optie om een echte digitale assistent te creëren, bestaat zeker en vast ook. Denk bijvoorbeeld aan “Kate”, de virtuele assistent van bank-app KBC, die je ter plekke helpt met al je problemen en moeilijkheden.

Een belangrijk verschil met chatbots is dat conversational AI chatbots de behoeften van je klant begrijpen en zich aanpassen aan hun wensen door gepersonaliseerde tips en aanbevelingen te geven. Bedrijven kunnen de klantervaring aanpassen en directe, specifieke oplossingen bieden voor alle vragen die hun publiek stelt. Enkele providers van conversationele chatbots kunnen zijn: 

  • Tidio live chat en chatbots
  • Qualified: voorziening van tools voor leadgeneratie
  • MobileMonkey voor geavanceerde Facebook-chatbots

Hoewel de conversational AI nog in ontwikkeling is, heeft het al grote voordelen opgeleverd en een grote impact gehad. Hier zijn enkele van de grootste successen tot nu toe: 

1. Optimalisatie van de klantervaring

Dankzij de ononderbroken klantenservice kunnen klanten 24/7 op je diensten vertrouwen. Problemen kunnen onmiddellijk worden aangepakt, waardoor er altijd snelle oplossingen zijn, wat leidt tot een grotere tevredenheid.

2. Kosteneffectiever dan traditionele marketing

Het is niet langer nodig om extra personeel in te huren en te trainen voor routinetaken. Chatbots kunnen moeiteloos terugkerende processen afhandelen, waardoor uw bestaande personeel minder wordt belast.

3. Sterkere en persoonlijkere klantrelaties  

Als gesprekken persoonlijk en wederzijds aanvoelen, zijn klanten of prospects eerder bereidwillig. Als je ze de kans biedt om echt contact te maken met je merk, verhoogt dat de klanttevredenheid, wat leidt tot een hoger conversiepercentage en een langdurige klantloyaliteit.

Hoewel dit allemaal klinkt als de perfecte oplossing voor veel merken, zijn er een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden voordat je Conversational AI in je bedrijfsstrategie opneemt: 

  • Trial and error: ontdek wat je klanten willen en doe er je voordeel mee. Een beter begrip van de pijnpunten van je online identiteit is nodig om AI te optimaliseren voor jouw behoeften. 
  • Zorg dat het aansluit bij je merkwaarden en behoeften: De sleutel tot succes voor elk merk is het aanpassen van een specifieke tone of voice dankzij AI. Dit omvat het analyseren van informatie, het oplossen van problemen en het verbeteren van de klantervaring.

Om af te sluiten met een voorbeeld van Conversational Marketing, lanceerde skincare merk Kiehl’s hun Messenger Chatbot, die klanten hielp bij het vinden van huidverzorging cadeaus. Alles, van product voorkeuren tot betaling, werd afgehandeld in één conversatie, waardoor Kiehl’s een naadloze winkelervaring kon bieden zonder de klant naar een andere pagina te sturen.

This post is also available in: Engels