TikTok Who?

Wie nog nooit van TikTok heeft gehoord, heeft de laatste maanden duidelijk onder een paar stenen geleefd. Voor deze mensen, hierbij even een kleine recap:

TikTok is een gratis applicatie, afkomstig uit China, waarbij je video’s kunt maken en delen met je sociaal netwerk. Zingen, dansen of gewoon praten, alles is mogelijk. Ben je zelf niet zo creatief? Je kunt ook gewoon naar andermans video’s kijken en ze delen met je vrienden. Het perfecte vermaak voor tijdens je dagelijkse porties ontspanning.

Nu horen we je al denken: Cool, maar ik heb een bedrijf, dus what’s it in it for me?

Ja hoor, je raadt het al. Je kunt als bedrijf ook adverteren op TikTok, namelijk in het TikTok For Business platform. Wil jij op een creatieve manier je publiek bereiken? Dan promoot TikTok het ideale platform voor jou te zijn!

Aangezien TikTok ondertussen gegroeid is tot één van de meest populaire platformen en dit voornamelijk bij het jongere publiek, zien we reeds heel wat grote bedrijven die op deze kar gesprongen zijn. Nike, eBay, KFC en Amazon zijn slechts enkele voorbeelden hiervan.

 

Digital Warzone

Dat deze uiterst populaire applicatie zo’n grote impact heeft op de digitale wereld, is uiteraard ook Facebook niet ontgaan. In een poging om relevant te blijven en zoveel mogelijk bedrijven bij TikTok weg te houden, lanceerde Instagram (onderdeel van Facebook) een nieuwe applicatie die toevallig heel veel weg heeft van de TikTok applicatie. 

Jawel hoor, we praten hier over “the new kid on the block”: Instagram Reels.

Naast de – ondertussen wel bekende –  Instagram Stories, kun je nu ook filmpjes maken die niet verdwijnen nadat je ze hebt aangeklikt. Zo’n filmpje kan tot 15 seconden duren en je kunt er eventueel muziek of speciale effecten aan toevoegen. De maker van zo’n video kan eveneens zelf kiezen met wie hij of zij ze deelt. Slim gezien van Instagram? Wij denken van wel! Het platform telt namelijk al meer dan 2 miljard gebruikers, wat nog altijd een pak groter is vergeleken met het TikTok platform.

Facebook gaat zelfs nog wat verder in haar concurrentiestrijd. Zo zou Facebook honderdduizenden dollars aangeboden hebben aan populaire TikTok makers of influencers om hun filmpjes exclusief op Instagram Reels te posten. Als reactie daarop, lanceerde TikTok een fonds van 2 miljoen dollar dat het bedrijf zal uitdelen aan verschillende TikTok-makers wereldwijd gedurende de komende 3 jaar. 

Waar gaat deze battle naartoe? Alleen de tijd zal het leren…

Wij leren hieruit vooral dat je als bedrijf steeds meer mogelijkheden zal hebben om op creatieve manieren je publiek te gaan benaderen, zowel gratis als betalend.
Test het zeker eens uit!

This post is also available in: Engels