Jammer genoeg is de tijd voorbij waarbij je gemakkelijk je online business kan later schalen door het hebben van een  louter functionele webshop met wat hippe producten. Natuurlijk is een functionele webshop een goede basis om van te vertrekken, echter zijn er andere elementen die ook aan belang winnen. Wil je de dag van vandaag mooie online groei realiseren is social media absoluut een necessity. Social media laat je toe naamsbekendheid & vertrouwen te genereren. Daarbovenop zal je door deze sterke relatie met je klanten/fanbase rapper geneigd zijn nieuwe groei opportuniteiten te spotten. 

Voor veel mode- en lifestyle merken is instagram een echte cash-cow. Echter weten we natuurlijk allemaal dat er heus heel wat meer bij komt kijken dan het louter posten van mooie foto’s. Wij als Dotters zijn er van overtuigd dat als je de app op de juiste manier gebruikt, het een super krachtig hulpmiddel is om je bedrijf organisch te  laten groeien. We hebben de belangrijkste stappen hieronder even opgesomd: 

Kwaliteit boven kwantiteit. 

Natuurlijk is het bereiken van dat 10k nummer voor veel merken een doel ‘an-sich’ omdat het je in staat stelt om de ‘oh-zo-magische’ swipe-up functie te ontgrendelen. Maar als het gaat om het genereren van volgers, gaat de kwaliteit van je volgers zeker en vast over de kwantiteit heen. Nu weten we allemaal dat alleen al het kopen van volgers een zeer domme zet is, niet alleen zal het Instagram-algoritme het detecteren. Nog belangrijker is dat je jezelf voor de gek houdt, want die neppe volgers zullen geen engagement tonen- waardoor je in het ongewisse blijft over welke content het beste werkt bij je doelgroep. En erger nog, ze zullen nooit van je kopen. Punt is: het hebben van een Instagram-account met veel willekeurige volgers zal een super laag conversiepercentage hebben. Terwijl een Instagram-account met minder maar kwalitatieve volgers zeker een hoger conversiepercentage zal hebben. Dus raad eens welk account het meest winstgevende is?

Niche it down

Als uitgangspunt moet je weten wie je ideale klant is, welk probleem los je voor hen op? Een tip die we hier meegeven: kijk eens naar een aantal van jouw ‘ideale’ klanten. Met welke content engagen zij voornamelijk, welke profielen volgen ze? Begin dan met het maken van content die vooral tot hen spreekt. Wees niet bang om specifiek te zijn, of om te praten over specifieke pijnpunten waarvan je weet dat je klant die heeft. Onthoud: Als je met iedereen probeert te praten, spreek je eigenlijk met niemand. Probeer dus inhoud te creëren die relevant is voor je niche en laat de rest van de wereld achter je. Als je eenmaal heel specifiek begint te praten met je niche doelgroep zal je merken dat de betrokkenheid omhoog gaat, want raad eens? Zodra ze met jou in gesprek gaan, zal het vertrouwen van je klant groeien, wat betekent dat ze veel meer geneigd zullen zijn om uiteindelijk van jou te kopen.. 

Maak gebruik van nieuwe functies. 

Instagram’s doelstelling is voornamelijk de tijd die gebruikers binnen de app besteden zo lang mogelijk te maken. Dit doen ze door constant nieuwe features te lanceren zoals stories, Instagram reels, Instagram live, Instagram Shop, … Merken die deze nieuwe functies gebruiken en actief integreren als onderdeel van hun sociale media strategie zullen gunstig worden gesteld door het Instagram-algoritme,. Dit zorgt ervoor dat  het bereik van hun profiel zal vergroten en men meer potentiële klanten zal bereiken.  Win-win toch? 

Werk engagement in de hand

Hoe meer engagement je Instagram-account krijgt, hoe beter het zal ranken  in het algoritme en dus hoe groter je bereik zal zijn. Enkele tips om engagement te bevorderen.

  • Open de conversatie
    Stel vragen, vraag naar meningen en feedback. Dit zal de relatie met je doelgroep alleen maar versterken, omdat zij hun mening belangrijk vinden, ze voelen zich ‘gehoord’. Je kan deze gesprekken aangaan door gebruik van handige instagram features zoals polls & stickers of hen gewoon te vragen een opmerking te plaatsen onder een foto.  
  • Maak het persoonlijk
    Als je betrokken volgers wilt, moet je bereid zijn om wat persoonlijkheid aan de dag te leggen. En een stukje bloot te leggen. Er is niets dat meer dat tot mensen spreekt dan persoonlijke verhalen, verhalen waar ze zich in kunnen inleven. Dus wees niet bang om ietwat persoonlijkheid en de personen achter het merk te laten zien. 
  • Wees niet te productgericht
    Zoals gezegd om een geëngageerde aanhang te creëren, mag je gewoonweg niet te productgericht zijn. Je content moet een goed evenwicht zijn tussen productfoto’s en andere meer inspirationele content die je volgers aanspreekt. 

Content quality is king where content distribution is queen
De kwaliteit van je content is van het grootste belang. Je kan misschien wel de beste marketing tactieken en -strategieën opzetten en de grootste reclame budgetten inzetten, als je content beneden alle peil is zal je nooit kunnen groeien op instagram. Durf dus te investeren in goede content. Een goede vuistregel zou zijn om 80% van je tijd te besteden aan het maken van je content en 20% van je tijd aan de distributie van deze content.

 

Commitment om het werk te doen
Je volgers basis laten groeien, en dan voornamelijk geëngageerde volgers gebeurt niet van de ene op de andere dag. Consistentie is absoluut noodzakelijk. Snelle oplossingen werken niet, zoals ook sprookjes niet bestaan. Maar degenen die er op een consistente manier hun tijd en moeite in steken, zullen hun Instagram-account tot een groeimotor van hun bedrijf kunnen maken.

This post is also available in: Engels