Je kunt de toenemende populariteit en het belang van TikTok in ons dagelijks leven niet langer ontkennen. “Trending op TikTok” is het nieuwe levensdoel geworden van veel millennials en we zijn er zeker van dat velen van jullie dagen hebben gehad waarop je je telefoon gewoon niet kon wegleggen, omdat je eindelijk in een geweldig algoritme zat!

Met bijna 3 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in België, vonden we het hoog tijd om wat dieper in dit unieke, mobiele platform te duiken en te ontdekken hoe je TikTok kunt integreren in je eigen digitale marketingstrategie.

Organische strategie

Op TikTok draait het allemaal om creativiteit en storytelling. Geluid en muziek zijn de kern van de app’s DNA en je content moet relevant, relateerbaar, divers en onverwacht zijn. Je kunt als individu actief zijn op TikTok, maar ook merken maken deel uit van de community, zolang je maar je creativiteit laat zien. Of het nu is door middel van een hashtag challenge of in-feed video’s, als het speels en leuk is, ben je welkom op TikTok.

De key voor trending video’s op TikTok? Gebruik alles van het platform!

Als je een video maakt, doe dat dan op de app zelf. Voeg muziek toe uit de TikTok muziekbibliotheek en kies de nummers die op dat moment trending zijn. Voeg ook alleen filters en effecten van TikTok toe. Als je dit doet, geeft TikTok je automatisch een betere score, kom je hoger in het algoritme en heb je dus een hoger bereik.

Samenwerken met TikTok Influencers kan ook een interessante manier zijn voor je merk om op een leuke manier naamsbekendheid en populariteit op te bouwen.

Wil je nog iets extra doen en ben je bereid daarvoor te betalen? Dan heb je ook de mogelijkheid om je TikToks te boosten. Kies dan voor het boosten van je influencer TikToks, want zo zou je volgens TikTok in no time je aantal volgers kunnen opbouwen.

Paid strategie

Yep, net zoals je advertenties kunt laten lopen op Facebook en Instagram, kunnen we nu eindelijk ook in België advertenties maken op TikTok. Deze advertenties kunnen je helpen met allerlei zakelijke doelen: van het opbouwen van naamsbekendheid tot het verder uitrollen van jouw online store.

Het proces van het opzetten van je advertenties is vrij vergelijkbaar met het proces op Facebook en Instagram. Je kiest je campagne strategie, gaande van het opbouwen van naamsbekendheid, tot het genereren van meer verkeer naar je website, tot het aanzetten van een aankoop in je online winkel. Kies vervolgens uw dagbudget, stel uw specifieke targeting in, maak uw advertenties en je bent ready to go!

Ook op dit platform wordt er gewerkt met een advertentieveiling. Ben je de winnaar van deze veiling? Dan worden je ads ingevoegd in de gepersonaliseerde feed van je doelpubliek. De advertenties verschijnen alleen daar en niet in een ander deel van de app.

Voordat je aan je eerste creatie begint, moet je zeker rekening houden met de best practices van TikTok:

  1. Vertel een boeiend verhaal: trek de aandacht van mensen in de eerste 3 seconden
  2. Zorg ervoor dat je creatives voldoen aan TikTok’s video- en beeldadvertenties specificaties
  3. Test verschillende combinaties van diverse creatives
  4. Update je creatives minstens elke 7 dagen en houd ze fris om advertentiemoeheid te voorkomen
  5. Gebruik Automated Creative Optimization, een tool op TikTok om de winnende advertentie te identificeren

En last but not least:

DON’T MAKE ADS. MAKE TIKTOKS.

Of simpel gezegd: Hoe minder je advertentie op een advertentie lijkt, hoe beter je advertentie zal presteren.

Is TikTok nu een interessant platform voor jouw bedrijf?

In onze eerlijke Dotters mening: Als je de tijd hebt om goede content te maken, dan ABSOLUUT.  Maar vergeet niet dat dit een heel nieuw kanaal is dat een andere content aanpak vereist. TikTok is een goede manier voor je merk om nieuwe mensen te bereiken die je normaal niet bereikt via je klassieke social media kanalen, maar je werkt nog steeds in op de hogere fase van de marketingfunnel. Wanneer je simpelweg de verkoop en ROI wilt maximaliseren, dan zal instagram / facebook je op korte termijn het hoogste rendement opleveren.

Wil je ook in deze nieuwe wereld duiken, maar weet je niet waar te beginnen?

Neem contact op met de Dotters en wij helpen je graag om TikTok te integreren in je op maat gemaakte digitale marketing strategie.