Elk jaar kijken shoppers van over de hele wereld ernaar uit om hun slag te slaan tijdens Black Friday en Cyber Monday. Want laten we eerlijk zijn, wie houdt er niet van kortingen!! Nu Black Friday steeds dichterbij komt, is het uiterst belangrijk voor bedrijven om goed voorbereid te zijn op dergelijke mega verkoop evenementen. Daarom zal dit artikel je enkele nuttige tips aanreiken die de voorbereiding voor Black Friday vlotter zal laten verlopen. Maar gebruik deze tips gerust voor andere grote verkoop evenementen! 

First things first: wat kan je nu al doen?

Black Friday kan een erg hectische periode zijn voor bedrijven. Een goede voorbereiding is dan ook super belangrijk. Maar met deze tips bent je meer dan goed voorbereid om eventuele hindernissen te overwinnen!

Het begint allemaal met de technische basis. Check nu al of je website gebruiksvriendelijk is. Zorg er voor dat de laadtijden van je website acceptabel zijn. In het algemeen adviseren wij onze klanten om de laadtijd per pagina onder de 3 seconden te houden. Ten tweede is het belangrijk dat de website mobielvriendelijk is, vermits veel klanten shoppen op hun smartphone. Een derde cruciale factor die van belang is voor de gebruiksvriendelijkheid van je website is het afrekenproces. Test voor Black Friday of alles naar behoren werkt en zo niet, zorg dan voor de nodige aanpassingen. Bovendien moet dit afrekenproces gemakkelijk te volgen zijn voor de klant. Zorg er daarnaast voor dat je voldoende relevante betaalmethodes toevoegt. Denk aan de nieuwste methodes zoals Klarna, Google/ Apple Pay, Bancontact app. Tot slot kan het een goed idee zijn om een ‘favorieten’ functie op te nemen op je website die werkt als een verlanglijstje. Op deze manier kunnen klanten hun favoriete producten opslaan op de website en meteen tot aankoop overgaan op de dag zelf.

Ondanks het feit dat SEO altijd belangrijk is voor bedrijven om zo bovenaan binnen Google te verschijnen, kan het ook helpen om de verkoop tijdens het evenement zelf te stimuleren. Daarom raden wij je aan om ervoor te zorgen dat jouw SEO up-to-date is. Op dit moment kan je al beginnen met het schrijven van blogposts terwijl je de keuze van belangrijke keywords in gedachten houdt.

Vervolgens is het belangrijk om een goede balans te hebben tussen je owned en paid media. Daarom maken we hieronder de onderverdeling zodat je een duidelijk overzicht hebt van wat je voor elk kanaal moet doen. Om te weten wat je wanneer moet doen hebben we ook het onderscheid gemaakt tussen drie verschillende periodes: teasing periode, de dag zelf en post-black friday.

Owned media 

          1. Teasing period

Ongeveer een week voor Black Friday begin je mensen te informeren over het eigenlijke verkoopevenement. Je moet mensen overtuigen om een aankoop te overwegen, daarom kun je elementen in je visuals implementeren die de betrokkenheid met je publiek kunnen opdrijven. Hier zijn enkele ideeën:

  • Gebruik een countdown: om je publiek te teasen dat er iets ‘groots’ aankomt.

  • Laat een lege ruimte in je visual: in het voorbeeld hieronder is er wat lege ruimte voorzien(zie roze vierkant). Wanneer mensen de visual delen kunnen ze deze personaliseren en andere mensen taggen. Als je bijvoorbeeld de eigenaar bent van een pasta restaurant, kan je de volgende zin implementeren: [lege ruimte] is de pasta waar ik het meeste van hou. Vergeet niet om je eigen logo op de visual te zetten zodat het voor niet-volgers duidelijk is dat de visual van jouw komt.

  •  Gebruik GIFS
  • Maak gebruik van polling stickers zodat je publiek betrokken is

          2. De dag van Black Friday zelf

De dag waar je op hebt gewacht is eindelijk hier! Op deze dag willen we ons alleen richten op conversies. We willen dat onze klanten herinnerd worden aan ons verkoop evenement. Met andere woorden, we moeten ervoor zorgen dat ze naar onze website gaan. Verstuur daarom nog een nieuwsbrief die alle relevante informatie bevat voor de abonnees.

Ondanks de inspanningen die je vóór de grote dag hebt gedaan (het maken van een duidelijke FAQ-pagina), is het waarschijnlijk dat je een aantal vragen zult krijgen. Daarom adviseren wij onze klanten om pro-actief te blijven. Als je in staat bent om je klant snel en duidelijk een antwoord te geven via je socials, zal de klant sneller geneigd zijn om een aankoop te doen.

Het gebruik van branded content kan ook interessant zijn op deze dag. Denk aan een samenwerking met een influencer die het evenement promoot. Je zou er echter ook voor kunnen kiezen om deze samenwerking in een eerdere fase op te zetten als je je klanten wilt teasen voor de start van de verkoop.

Tenslotte kan je tijdens het check-out proces je klant nog een laatste keer proberen te overtuigen om in te schrijven op je nieuwsbrief. Maak ze warm door te zeggen dat ze als eerste op de hoogte zullen zijn van andere promoties en dat ze een belangrijk voordeel hebben ten opzichte van niet-abonnees. 

          3. Post-Black Friday weekend

Last but not least is er de periode na Black Friday weekend. Het eerste wat je moet doen is ervoor zorgen dat alles wat met Black Friday te maken heeft op je website weg is. Als je bijvoorbeeld een banner met een kortingscode hebt geplaatst, zorg er dan voor dat je deze verwijdert. Daarnaast is het belangrijk om nieuwe producten te blijven introduceren om zo de mensen te blijven triggeren. 

Dit is ook het perfecte moment om je nieuwe, grotere klantenlijst (die je tijdens de teasing periode hebt verkregen) te gebruiken om e-mails over je nieuwe producten te versturen. We weten dat het een strijd kan zijn om opnieuw te beginnen na een grote sales periode. Bijvoorbeeld, na Black Friday begint de aanloop naar Kerstmis meteen. Begin daarom voor de start van Black Friday met het maken van een plan over wat je daarna gaat doen. Zo ben je optimaal voorbereid en val je niet in een zwart gat. .

Paid media 

          1. Teasing period

De teasing periode is het perfecte moment om je publiek uit te breiden. Dit kan je doen door leads te verzamelen in een leadgen campagne. In deze campagne ga je mensen teasen om zich in te schrijven om een early access code te krijgen. Op deze manier wordt je klantenlijst groter en hoe groter de lijst, hoe meer mensen je kunt targeten op de dag zelf – gratis! Dit heeft niet alleen voordelen op korte termijn, maar het is ook interessant om al deze informatie op lange termijn te hebben. Je kan je huidige klantenlijst uitbreiden en ook na Black Friday de nieuwe klanten benaderen.

Tijdens de teasing periode is het belangrijk om duidelijke visuals te hebben die mensen een aankoop doen overwegen op de dag zelf. Hier zijn enkele best practices over wat je in je visuals voor je advert

enties moet opnemen: 

  • Gebruik je brand voice: zoals je kan zien in de HAY-advertenties, gebruiken ze altijd hun merknaam op elke visual. Op deze manier kunnen mensen de advertentie verbinden met het bedrijf
  • Highlight het product: ook hier zijn de HAY advertenties het perfecte voorbeeld. Het is duidelijk over welk type product ze het hebben.
  • Voeg een call to action toe: ‘shop nu’, ‘krijg early access’, ‘ontdek meer’.

          2. De dag van Black Friday zelf 

Als het gaat om de visuals voor je ads die op de dag zelf worden gebruikt, raden wij aan dat je visuals een gevoel van urgentie oproepen zodat consumenten ertoe aangezet worden de  producten onmiddellijk te bekijken.

Wanneer je productfoto’s gebruikt, moet je ervoor zorgen dat de producten die worden getoond ook de producten zijn die in de aanbieding zijn.

          3. Post- Black Friday weekend

Zorg er ook hier weer voor dat al je advertenties over Black Friday niet meer lopen. Na Black Friday begint het kerstseizoen dus zorg dat je nieuwe visuals klaar staan zodat je nieuwe campagne zo snel mogelijk kan draaien. Houd hier rekening mee als je je voorbereidt op deze drukke periode.

Nu ben je helemaal klaar om Black Friday te knallen!

This post is also available in: Engels