The Dot Academy

De impact van weer op marketing & e-commerce.

Regenachtige regendagen. Wanneer houdt het op? Mei 2021 is een van de meest regenachtige maanden in de geschiedenis. We deden onderzoek naar de impact van het weer op marketing en stuitten op verschillende interessante studies over de impact van het weer op retail & uw marketing. Hier vindt u de belangrijkste conclusies en ons advies om met uw communicatie slim in te spelen op het weer. 

Het weer is de meest primaire en universele factor in de besluitvorming van consumenten. Het beïnvloedt waar we naartoe gaan, wat we dragen, wat we eten, wat we kopen – en cruciaal, hoe we ons voelen. Daarom is het weer een belangrijke factor in uw dagelijkse communicatiestrategie. Het is een real-time dataset die beschikbaar is voor marketeers en inzicht geeft in de stemming, verlangens en aankoopintentie van een consument op een bepaald moment. 

De belangrijkste invloeden van het weer: 

  • Het weer is de op één na grootste invloed op het consumentengedrag, na de toestand van de economie. 
  • Het is bewezen dat blootstelling aan zonlicht onze bereidheid om geld uit te geven aan producten/diensten met maar liefst 56% verhoogt.
  • Onderzoek lijkt erop te wijzen dat strenge of extreme weersomstandigheden uiteindelijk minder invloed hebben op de retail dan langere perioden van slecht weer. Tien dagen met 7 centimeter sneeuw zijn bijvoorbeeld veel erger dan één dag met 70 centimeter sneeuw. (source: https://www.ecommercenews.nl/extreem-weer-goed-voor-ecommerce/)

Weersafhankelijke vraag & hoe het uw stemming beïnvloedt

Het weer is een fundamentele factor in het koopgedrag van de consument. Velen van ons beseffen echter niet hoe groot de invloed van het weer op de verkoop van goederen en diensten eigenlijk is. Vergeet paraplu’s en ijs – de relatie tussen het weer en de vraag naar producten strekt zich uit over bijna elke sector, inclusief: Eten en drinken, kleding en mode, gezondheid en schoonheid.

Bij weer targeting gaat het er niet alleen om een bepaald product aan het weer te koppelen (hoewel dat wel een groot deel uitmaakt van het weer). Weergegevens kunnen door marketeers ook worden gebruikt om de mood van de consument op een bepaald moment te doorgronden. Inzicht in het denkkader van de klant en het afstemmen van marketingboodschappen daarop zal resulteren in een veel krachtiger campagnestrategie. Een boodschap die tijdige en relevante informatie levert, op een toon die resoneert met de stemming van de consument, zal veel meer aankoopintentie uitlokken.

Hoe implementeer je het actuele en voorspelde weer in je communicatiestrategie? 

Huidig weer 

Het weer dat een individu op een bepaald moment ervaart, heeft de meest directe en invloed op zijn stemming en koopgedrag. Hoe kan je snel inspelen op een plotselinge weersverandering? 

  • Creëer instagram stories gebaseerd op het actuele weer 
  • Verander de look & feel van uw webshop op basis van het weer. De eerste header afbeelding kan voldoende zijn om snel aan te passen
  • Boost je meest zonnige post voor 1 dag! (wanneer het weer uitstekend is!) 

Voorspeld weer

Voorspellingen bieden een uitstekende manier om de communicatie met klanten voor te bereiden. 

Voorbeeld:

Timberland verstuurt e-mails met weersvoorspellingen waarin abonnees worden gewaarschuwd dat er voor de komende dagen mooi weer wordt voorspeld, met de slogan “lijkt een mooi weekend te worden voor een wandeltocht in en een promotie korting op wandelschoenen”.  (Source: The Complete Guide to Weather Based Marketing by the weather unlocked.com)

Extra tips om u voor te bereiden op de komende zonnige periode:

  • Bereid je e-mailmarketing voor met content die inspeelt op de voorspelling
  • Facebook marketing: pas campagnes aan & focus op collecties en productcategorieën die passen bij het seizoen. Vooral als uw artikelen seizoensgebonden zijn. Zorg voor een update van je facebook & instagram winkel, met de meest zomerse items bovenaan. Hoe kan je dit doen? Lees hier meer over facebook/instagram shops. 
  • Google extensies: we voegen google extensies toe om de meest weer-relevante producten en categorieën te markeren. 
  • Deel je meest zonnige items op je social media kanalen. Maak een instagramgids: maak je klaar voor de zomer 
  • Last but not least kan je een weer API connecteren aan je facebook dynamische advertenties, die zomerse producten toont bij goed weer en regen-proof items bij regenweer. 

Want to learn more? Contact us!