Iedereen kan zich het prille begin van Facebook vast nog herinneren: een profiel aanmaken, foto’s posten en statusupdates delen. Dat was zo in 2010, waar we Facebook gebruikten als een platform om ons te verbinden met onze vrienden en kennissen. Maar vandaag gaat social media over veel meer als dat. Vandaag vormt social media een belangrijke connectie tussen de consument en merken. Het is een manier om je consumenten te bereiken, met hen te communiceren en hen uiteindelijk te laten overgaan tot aankoop. En deze trend wordt het nieuwe normaal, aangezien we aankomen in het tijdperk van social e-commerce. 

Social e-commerce, en dat is? Wel social e-commerce is de integratie van een geheel e-commerce platform in social media. Op deze manier kan je dus eenvoudig en snel een aankoop verrichten zonder jouw favoriete social media platform te moeten verlaten. En het is ook net hier dat social e-commerce het verschil maakt in vergelijking met klassieke e-commerce. Vandaag wordt social media zo ingezet om kwalitatieve leads te verzamelen naar een online webshop of een third party website. 

Hierdoor moet je als consument verschillende stappen ondernemen en is de kans des te groter dat je ergens afhaakt. Bij social e-commerce is dit risico des te kleiner aangezien het gaat om één seamless en vlotte transactie. Daarnaast voel je je als consument ook persoonlijk benaderd aangezien jij de artikelen te zien krijgt die aansluiten bij jouw persoonlijke voorkeuren. Eerder onderzoek wijst uit dat 75% van de consumenten meer getriggerd is om iets aan te kopen wanneer ze worden blootgesteld aan gepersonaliseerde marketing content.

De kans is groot dan jij vandaag reeds gebruik hebt gemaakt van een vorm van social e-commerce: ga jij op Instagram ook wel eens op zoek naar outfit-inspiratie en kom je zo geregeld terecht op de Facebook-shop van één van je favoriete merken? Of heb je zelf al iets aangekocht door middel van een buy button op social media of door shoppable stories? Wel dan heb jij social e-commerce al voor een deel ervaren! Net nog het stapje meer, waarbij je de aankoop volledig vervult op social media, ontbreekt vandaag nog maar wordt volop uitgetest. 

Een goed voorbeeld van een rising social e-commerce platform is de Belgisch app Avail. Hier vindt je de laatste nieuwe shopping trends van een heleboel lokale merken. Daarnaast kan je outfits bekijken van anderen en ook je eigen outfits delen. Daarbij komt nog eens dat je alle stuks onmiddellijk kan bekijken met bijhorende prijs & merk en zo eenvoudig kan overgaan tot aankoop. Vandaag gebeurd dit nog op de site van het merk zelf, maar Avail werkt volop naar in-app purchases, wat zeer interessant is voor zowel handelaar als consument. 

Wil je jouw social e-commerce volledig uitbouwen? Dan ben je bij The Dot Society aan het juist adres!

This post is also available in: Engels