Nu we het einde van 2020 naderen, beginnen we ons voor te bereiden op het nieuwe jaar: 2021. We kunnen niet wachten om 2020 achter ons te laten en het nieuwe jaar met een frisse start te beginnen. Er is dit jaar veel gebeurd, wat bijgevolg ook een impact zal hebben op 2021. Offline winkels waren gesloten, waardoor we gedwongen waren om online te shoppen en hiermee de at-home consument te benaderen. Maar welke andere digitale marketing trends zullen zich in het nieuwe jaar verder ontwikkelen? We hebben de meest essentiële trends voor jullie op een rijtje gezet:
Privacy first:
Naarmate meer en meer mensen dit jaar online kochten, zijn er meer gegevens verzameld. Het beschermen van alle data en de klant-privacy is essentieel geworden. Klanten moeten vertrouwen hebben in het merk, zodat het digitale ecosysteem goed kan functioneren. Zonder vertrouwen zijn we nergens. Regelgevingen zoals GDPR en de privacy van de gebruiker zullen evolueren in lijn met het digitale marketinglandschap. Wanneer er vertrouwen is tussen een merk en de klanten, is de kans groter dat mensen hun persoonlijke informatie delen, wat uiteindelijk kan helpen met geautomatiseerde toepassingen.
De at-home consument als doelwit:
Klanten brengen meer van hun tijd thuis door dan ooit tevoren. Mensen hebben meer tijd om naar de online video’s te kijken om op de hoogte te blijven, zich te vermaken en verbonden te zijn met de rest van de wereld. Voorspellingen zeggen dat meer dan 80% van het internetverkeer van de consument gedreven zal worden door online videospelers. Deze trend zal toenemen door de opkomst van digitale integratie tijdens de pandemie. Tijdens de pandemie zijn veel merken begonnen met het gebruik van Instagram Reels, TikTok, Live-video’s om hun collecties in bewegend beeld te tonen. Als we kijken naar merken die al enige tijd video’s gebruiken om de collecties in bewegende beelden te tonen, dan kijken we naar Asos. Asos laat zijn producten zien via een virtuele runway.
Dit bericht bekijken op Instagram
Duurzaamheid:
Covid-19 heeft de behoefte van klanten op het gebied van duurzaamheid versterkt. Consumenten denken na over de impact van hun online winkelgedrag op het milieu. Mensen zijn op zoek naar merken die transparant zijn en verantwoordelijkheid tonen als het gaat om duurzaamheid. Onderzoek heeft aangetoond dat merken die duurzame attributen communiceren een halo-effect hebben, vooral met betrekking tot de kwaliteit en de waarde tijdens het besluitvormingsproces van de klant. “Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat duurzame producten geen commerciële gimmick worden en dus niet alleen maar storytelling. Duurzaamheid moet zowel economisch als financieel worden geïmplementeerd in de totale commercialisering van een merk. ” zei Nicolaj Reffstrup, mede-oprichter van Ganni. Elke duurzame collectie moet een blijvende impact hebben en moet zich losmaken van een storytelling mindset.
Mobiel internet:
Merken zijn gedwongen om ter plaatse een gestroomlijnde mobiele ervaring te bieden om aan de behoeften van elke mobiele shopper te voldoen. De voorspellingen verwachten dat 54% van alle online verkoop afkomstig zullen zijn van mobiel internet. Een variatie aan betaalmiddelen, een uitstekende kassa-ervaring, click-and-collect pick-ups, etc. zullen cruciaal worden. Wilt u weten of uw website vriendelijk genoeg is? Bekijk dan deze website!
Mobiele apps:
Zoals hierboven vermeld, was de grote mediaconsumptie van 2020 afkomstig van mobiele telefoons. We hebben meer dan 1,6 miljard uren op onze telefoons doorgebracht, dit alleen al in de eerste helft van het jaar!? Het gebruik van mobiele apps groeide met 25% YoY. De stijging van de populariteit van apps zal vooral gunstig zijn voor de voedingsindustrie, online educatie, entertainment en winkelen. Uit onderzoek blijkt dat 30% van de consumenten gelooft dat ons winkelgedrag nooit meer zal zijn zoals voor de pandemie. Dit maakt het zeer interessant voor retailers om de mogelijkheid te zoeken om mobiele apps te ontwikkelen. Wanneer gebruikers een app downloaden, hebben ze al een soort van affiniteit met een merk en zullen ze uiteindelijk een loyalere klant worden. Bedrijven moeten in de toekomst prioriteit geven aan hun app-strategie.
Nieuwe kanalen:
Klanten zijn veel beter geïnformeerd en machtiger dan voorheen. Informatie is tegenwoordig zo belangrijk, dat het de sleutel is tot succes in de overvolle markt. Consumenten richten zich minder op het kijken naar merken, ze kijken nu naar social media, influencers en hun leeftijdsgenoten. Ze willen weten wat hun leeftijdsgenoten denken over een specifiek product of merk. Rae Giron van het beautymerk “Tatcha” stelt dat merken moeten experimenteren met verschillende social media-formaten om meer met hun klanten in contact te komen en zo de verkoopcycli te versnellen. Op deze manier gaan we in de richting van de sociale e-commerce, waar we het eerder over hadden.