We weten allemaal dat 2021 een interessant jaar was in het digitale marketinglandschap en het opkomende belang van Pinterest als advertentieplatform is daar zeker één van. Veel van onze klanten sprongen aan boord van dit snel evoluerende platform en de eerste resultaten zijn veelbelovend. Daarom delen we graag met jou onze belangrijkste learnings van het afgelopen jaar. We durven te wedden dat je geïnspireerd zult raken over de kracht van Pinterest advertenties!
‘Ontdekken’ is het hart en de ziel van Pinterest.
Gebruikers gaan er op zoek naar inspiratie en nieuwe ideeën in tegenstelling tot andere sociale platformen zoals Facebook & Instagram, waar ze vooral willen connecteren met hun vrienden, familie en volgers. Hierdoor kunnen merken gemakkelijk een connectie aangaan met mensen die een nog diepere aankoopintentie hebben dan op andere platformen. Zo’n intentie kan zijn: op zoek zijn naar het perfecte cadeau voor hun geliefde, een nieuwe outfit en look voor een speciale gelegenheid zoeken, nieuwe interieur ideeën opdoen voor een aankomend renovatieproject en zo veel meer.
TIP: Als je echt wilt opvallen op het platform, is bewegende content key!
Trends zijn het middelpunt van Pinterest’s DNA.
Vergeleken met andere platforms is Pinterest heel goed in het spotten van opkomende trends en zijn ze daar super transparant over. Dat maakt het voor bedrijven makkelijk om er proactief op in te spelen. Daarnaast zien we dat trends op Pinterest veel langer kunnen duren dan bijvoorbeeld op TikTok (waar trends dagelijks komen en gaan) en dat Pins een veel langere levensduur hebben dan Tweets of Instagram Posts. Dit maakt het een pak gebruiksvriendelijker en efficiënter voor bijvoorbeeld kleine bedrijven die maar beperkte content en tijd hebben. En last but not least: een Pinterest trend kan doorgetrokken worden in meerdere sectoren. Wat bedoelen we hier juist mee? Bijvoorbeeld: “bioscoopavondje thuis” was een tijdje een trending zoekwoord op Pinterest. Het eerste waar je aan denkt is het voordeel voor streaming bedrijven zoals Netflix. Maar hoe kunnen andere bedrijven op deze trend inspelen?
- Een interieurzaak: door de juiste decoratie en meubels aan te bieden om zo’n specifieke setting te creëren
- Een voedingsbedrijf: door de juiste snacks aan te bieden die bij dit evenement passen
- Een modebedrijf: door comfortabele kledij aan te bieden om tijdens het evenement te dragen
Zo zie je maar, door creatief na te denken kan je op heel wat trends inspelen!
Wil je de trends voor 2022 weten? Lees dan snel ons artikel hierover!
Pinterest advertenties storen niet.
Het was een duidelijke keuze van het platform om betaalde advertenties mooi te laten opgaan in andere organische pins. Gebruikers hebben vaak niet eens door dat ze interactie hadden met een gesponsorde pin en terecht waren gekomen op een website waar ze misschien wel langer bleven dan de bedoeling was en uiteindelijk ook een aankoop deden. Daar komt nog bij dat Pinners een “ready-to-shop” publiek is en daarom advertenties op Pinterest meer zullen appreciëren dan op andere platforms. We hebben zelfs gemerkt dat het rendement op advertentie-uitgaven tot 2 keer hoger kan oplopen en dat Pinners 66% meer geneigd zijn om nieuwe merken een kans te geven!
Wacht niet te lang!
Hoewel het aantal actieve adverteerders op Pinterest nog steeds veel lager ligt dan op Facebook en Instagram, zien we in het vierde kwartaal van 2021 een gigantische stijging. Grote merken beginnen het belang in te zien van het investeren in niche kanalen waar ze nieuwe mensen kunnen vinden met meer kwalitatieve interesses en intenties.
Wetende dat 97% van alle Pinterest zoekopdrachten merkloos zijn, is Pinterest dé manier om de bekendheid van je merk op te bouwen, zelfs als je vanaf nul begint!
Feiten & cijfers voor België
Nog niet overtuigd? Geen nood, blijf lezen want we zijn nog niet klaar met onze interessante (P)inzichten. (see what we did there?).
Speciaal voor jullie hebben we de belangrijkste cijfers en feiten van het afgelopen jaar op een rijtje gezet en dit voor de top vier populairste Pinterest sectoren in België.
Kun je niet wachten om met je eigen Pinterest advertenties te beginnen of wil je gewoon wat meer praktische informatie? Aarzel dan niet om contact op te nemen met de Dotters!
This post is also available in: Engels