Zoals we in onze vorige artikelen hebben benadrukt, is investeren in jouw owned/earned en paid media mix cruciaal voor jouw merk. Je sociale media organisch onderhouden en tegelijkertijd veel nieuw publiek bereiken is cruciaal om je identiteit en dynamiek te tonen. 
Vandaag de dag zoeken consumenten authenticiteit en eerlijkheid. Het is dus belangrijk dat meningen van andere consumenten, behind the scenes van jouw bedrijf en most important de eerlijkheid over jouw merk en producten worden uitgelicht. Daarom geven wij jou graag de tips & tricks mee die jouw Instagram naar een hoger niveau gaan tillen.

1. Spreek je ideale klant aan in je bio 

Jouw bio is het eerste dat je ideale volgers/ klanten gaan zien naast de feed. Hier is het enorm belangrijk dat dit direct een goede indruk maakt aangezien dit als een soort visitekaartje wordt gezien. Je bio maakt duidelijk wie je bent en wat je doet. Daarnaast is het mogelijk om een link te plaatsen die leid naar jouw website. 

Zorg dat jouw bio je bezoekers direct aanspreekt. Kort en simpel is the way to go. Emoji’s mogen zeker gebruikt worden naargelang wat je zelf graag gebruikt in captions en hoe jouw brand gepositioneerd staat. 

Wat zijn dingen die je kan vermelden in jouw bio? 

  • Je naam 
  • Wie je bent
  • Wat je doen
  • Adres 
  • Openingsuren 
  • CTA/ USP’S
  • Eventuele hashtags 

Paar voorbeeldjes van onze klanten: 

Daarnaast is het aan te raden om highlights onder je bio toe te voegen zodat je volgers meer over je merk kunnen zien. Hieronder wat leuke highlights om je instagram wat meer leven in te blazen. 

  • Team 
  • Products
  • Work trips 
  • Behind the scenes 
  • Your orders
  • Press 
  • Shoots 
  • You (Deel jouw volgers hun stories als je erin wordt getagd.)

2. Hashtags

Zijn hashtags nu de moeite of niet? De vraag blijft steeds komen en het antwoord is nog altijd YES!

Hashtags zijn woorden die worden gebruikt als SEO, dus zeker en vast nog niet uitgestorven! Belangrijk is dat je een mix maakt van populaire, middelmatige en meer unieke hashtags. Bijvoorbeeld, hashtags die je zelf hebt aangemaakt. Hoe hoger de populariteit hoe sneller jouw bericht naar beneden gaat op de feed van deze hashtag. Hoe unieker, hoe langer je bericht zichtbaar is, maar wel minder vaak wordt gevonden. Belangrijk dus om een perfect mix te vinden. 

Daarnaast is het ook belangrijk om hashtags aan te passen naargelang de post dat online wordt gezet. 

Als er een kleedje op de foto staat gebruik je dus best geen # met broeken, sokken, schoenen,… in. Kies dus vooral voor hasthags die echt reflecteren naar je business (niche). Op stories max 1 hashtag en op feed rond de 3-4 zeer sterke die je vaak afwisseld. 

Hashtags mogen ook zeker gebruikt worden in stories om zo meer mensen te bereiken. 

TIP! Volg de hashtags die je zelf veel gebruikt of leuk vindt en engage met de posts die onder deze hashtags staan.

3. Communiceer met jouw volgers

Een puntje dat redelijk voor de hand liggend is maar vaak niet genoeg wordt gedaan. Hoe kan jij het beste communiceren met jouw volgers? 

  • Maak gebruik van story stickers en stel vragen aan jouw volgers. Een manier om wat meer te weten te komen over wat jouw volgers juist willen en zoeken. Wie ze juist zijn en waar ze veel waarde aan hechten. 
    • Question sticker

      • Wat willen jullie meer zien op onze pagina?
      • Welke producten willen jullie zien? 
      • Q&A 
      • Vraag achter reviews → Deze kan je erna delen in volgende stories
    • Poll sticker

      • This or that 
    • Quiz sticker

      • Quiz over jouw bedrijf
      • Quiz over jouw producten 
      • Quiz over de werknemers van het bedrijf 
  • Link sticker

      • CTA 
      • Leid jouw volgers naar een specifieke pagina 
  • Emotion sticker

      • Hoe voelen jouw volgers zich vandaag 
      • Hoe voelen jouw volgers zich over een bepaald product
  • Countdown sticker

      • Nieuwe collectie 
      • New year, new products
  • Product sticker

      • Leid jouw volgers direct naar jouw shop/ product

  • Krijg je een specifieke vraag in je DM’s? Communiceer dit op jou story en deel het antwoord met iedereen. Zo kom je authentiek over en geef je jouw volgers een antwoord waar ze misschien op zaten te wachten.
     
  • Reageer op volgers die op jouw foto’s reageren. (Voor de hand liggend 😊) Maar wordt niet altijd gedaan. Probeer altijd met meer dan 3 woorden te reageren en zo min mogelijk met enkel emoji’s. Zo gaat jouw engagement naar boven en dat is super belangrijk!

4. Shoppable feed 

Mensen nemen niet graag te veel stappen om op hun eindbestemming te komen. Dus waarom het jouw volgers niet zo makkelijk mogelijk maken? Laat ze in 1 klik doorklikken naar het product dat te zien is op je foto. Zo gaan er volgers sneller converteren omdat ze het product niet nog moeten gaan zoeken. 

5. Samenwerkingen

Groeien in je eentje is niet zo makkelijk. Samen bereik je nu eenmaal veel meer. Profiteer daarom van elkaars bereik en werk samen met influencers, content creators, ambassadors of zelfs andere merken,… Vandaag de dag zoeken Instagram gebruikers niet enkel naar een product, maar ook hoe je het gebruikt/ styled/… 

Daarom is het samenwerken met Influencers/ content creators zeker interessant. Zij hebben het doelpubliek dat jij wilt bereiken en de niche waar jouw bedrijf onder zit. Zoek iemand die veel bezig is in de sector van jouw bedrijf en ga hier een samenwerking mee aan. Zij maken content voor jouw bedrijf in een manier dat de volgers van de influencer gewend zijn. Dit komt authentiek over en zo bereik je direct een bepaald publiek. 

Je kan ook afspreken met de influencer om een “collaborated post” te doen. Zo komt de post op beide accounts terecht en ga je meer likes/ comments krijgen. 

Werk je liever niet samen met Influencers? Dan heb je nog altijd jouw trouwe klanten die ook wel bekend kunnen staan als ambassadors. Hoe kan je hier het beste uithalen? Geef jouw klanten een reden om jouw product online te zetten. Maak gebruik van een bepaalde hashtag die ze moeten gebruiken als ze posten over jouw merk/ product. Link hieraan een winactie om de klant zo te overtuigen om iets te posten. Zo gaan vrienden/ volgers van die klant jouw merk zien en word de naam van je bedrijf bij meer mensen bekend. 

6. Gebruik video om de consument te educeren

De consument van vandaag wordt binnengetrokken door content die aan zijn/haar vragen beantwoord. En wat is een betere manier dan alles uit te leggen via een korte/ educatieve video? De hype is real! 

Hoe maak je nu een goede educatieve video? 

  • CTA/ hook  in de eerste 3 seconden van jouw video (zo krijg je direct de kijker zijn of haar aandacht). Bv. Kortingscode op het einde van de video
  • Werk in stappen bv. 3 manieren om onze jeans te stylen, 5 redenen waarom je zonnecrème moet smeren,… 
  • Houd het kort en bondig
  • Have fun! Volgers vinden het nog altijd leuk om een echt gezicht te zien met echte emoties. 
  • Sluit af met een CTA: shop nu, ontdek meer, …

TIP! Hergebruik deze content voor andere social media kanalen! TikTok, Pinterest, Youtube,… Don’t work harder, work smarter 😉

Vragen over organisch groeien of benieuwd hoe wij jou hiermee kunnen helpen? Aarzel zeker niet om The Dotters een mailtje te sturen. 

This post is also available in: Engels