Het belang van gifting marketing campagnes


De kerstperiode staat weer voor de deur. Voor de meeste mensen is dit de mooiste periode van het jaar, en voor bedrijven vaak de drukste! 

Bijna een derde van alle verkopen, verloopt tussen Black Friday en Kerst. Het is ook de periode waar de consument het meest naar uitkijkt en naartoe leeft. ‘The moment to be there as a brand’ met andere woorden. Start dus nog liever vandaag dan morgen met de uitrol van jouw doordachte marketingstrategie. 

Dit artikel overloopt met jou enkele tips & tricks om een succesverhaal te maken van jouw gifting marketingstrategie! 

7 gifting marketing tips voor jouw bedrijf

  1. Analyseer de resultaten van voorgaande gifting marketing campagnes

    De basis van elke goede marketing campagne is data. Grote kans dat je vorig jaar ook een gifting campagne hebt laten lopen. Wat heeft er toen goed gewerkt? Wat werkte minder goed? Wat heb je vorig jaar geleerd dat je kan meenemen om je gifting marketing campagne dit jaar verder te optimaliseren? Analyseer je voorgaande marketing resultaten en baseer je hierop voor het bepalen van je strategie voor dit jaar.
    Daarnaast is het ook van groot belang om nog steeds ruimte te maken voor nieuwe ideëen, zodat je deze ook kan testen.
    Daarvoor is het steeds interessant om eens na te gaan wat je concurrenten doen ter inspiratie. 

  2. Diversifieer je marketing tactieken

    Vandaag de dag zijn shop ervaringen allesbehalve lineair. Zoekmachines, social media platformen, mailing, fysieke winkels, mond-tot-mond reclame zijn allemaal van cruciaal belang voor de consument zijn zoektocht naar de ideale cadeaus.
    De meerderheid van de consumenten (72%) zijn dan ook nog steeds van plan om hun cadeaus zowel online als offline aan te kopen. Belangrijk hierbij is dat je met je online campagnes ook impact kan maken op je offline verkoop.
    Hou hier rekening mee bij het opmaken van je gifting marketing strategie en diversifieer over de verschillende kanalen. 

  3. Start zo vroeg mogelijk

    Het is een vaak voorkomende misvatting dat cadeaus pas worden aangekocht om en bij de datum van Kerst.
    Sinds begin november zien we namelijk een positieve trend in opzoekingen naar cadeaus in België.

    Op basis hiervan raden we dus sterk aan om zo vroeg mogelijk van start te gaan met gifting campagnes en deze ook goed voor te bereiden.
    Zorg er voor dat je goed voorbereid bent zodat je content voor ads, social media templates, newsletters klaar staan voor gebruik.
    “Hoe vroeg moet ik dan exact van start gaan?”, is waarschijnlijk de vraag die momenteel in je hoofd zit. Ons antwoord hier: liever vandaag dan morgen! Er is niet echt een best practice, maar idealiter start je reeds voor Black Friday aangezien veel mensen hun kerstaankopen dan proberen te scoren aan een lagere prijs. Bekijk ook zeker ons artikel om een succes te maken van jouw Black Friday strategie.

  4. Maak sterk gebruik  van email marketing

    E-mail is een goed kanaal om je marketing promoties naar heel wat bestaande klanten te communiceren.
    Hierbij geven we graag enkele ideetjes mee die je kan inzetten in je mailing om zo extra verkeer en als gevolg omzet te drijven naar je website. 

    1. Gift guides: help mensen met het maken van een keuze. Som je meest populaire producten op en verdeel ze in verschillende categorieën. Hier kan je een gift guide maken voor mannen, vrouwen, kids of partners. Uiteraard kan je hier zo ver in gaan als je zelf wel. We raden ook zeker aan volgend artikel van Shopify eens door te nemen om alles uit je gift guide te halen.
    2. Giveaways: Geef je subscribers een incentive om op een ander kanalen zich te engageren in een bepaalde wedstrijd. Bijvoorbeeld, laat elke elke klant hun favoriete product dat bovenaan hun wishlist staat op hun story plaatsen op Instagram waarbij ze jouw brand taggen. De winnaar krijgt een cadeaubon van €100. 
    3. Subscriber-only flash sale: Onderscheid jezelf tijdens deze drukke promotie periode door het aanbieden van exclusieve kortingen, flash sales, of kortingscodes aan je loyale email database.
  5. Bied gratis verzending aan

    Een lagere prijs is één van de belangrijkste drijfveren voor consumenten om aan te kopen bij een winkel die ze niet kennen. Dit wijst op het feit dat prijs van groot belang is ook bij het aankopen van cadeaus.
    Een manier om deze learning om te zetten naar jouw voordeel is onder andere door het aanbieden van gratis verzending. Een kwart van de online shoppers verwacht ook gratis verzending. Daarom is het een goed idee om tijdelijk de minimum bestelwaarde voor een gratis verzending tijdelijk te laten vallen.
    Als een gratis verzending voor jou niet haalbaar is, is het ook al sterk om een voorwaarde toe te voegen – zoals bv gratis verzending vanaf bestellingen van €50. Zo nudge je mensen om meer uit te geven en vermijd je om hoge verzendingskosten te betalen voor een bestelling van €5.
    Bekijk ook andere opties, zoals bv ‘buy online, shop in-store’ voor winkels met een fysieke winkel. Zo maak je het mogelijk voor je consument om het item al vroeger te bekomen voor last minute cadeau shoppers. Zij moeten niet wachten op de levering, en je hoeft het pakket zelf niet op te sturen. 

  6. Doe beroep op emoties

    Gifting season is een heel emotioneel geladen periode. Het is de periode in het jaar dat we het meeste spenderen met onze families en denken aan de mensen die er niet meer bij zijn.
    Online bedrijven kunnen deze emotie dus ook gaan toepassen in hun gifting marketing campagnes. Of het nu het opwekken van een gevoel van nostalgie is of gewoon een gevoel van puur geluk, moedig je consument aan om een emotionele aankoop te doen – volgens onderzoek gebeuren deze ook 3.000 keer sneller dan rationele aankopen. 

  7. Biedt oplossingen voor de last-minute shoppers

    We hebben het allemaal al eens meegemaakt. Net iets te laat met het bestellen van een cadeau online en geen tijd meer om naar de winkel te gaan. De oplossing? Biedt een online gift voucher aan op je website en biedt zo een oplossing voor de last minute gifting aankopen! 

Ga aan de slag met deze tips & tricks en maak van jou gifting marketing campagnes een succes! 

Mocht je toch ergens hulp bij nodig hebben, aarzel dan niet om The Dotters te contacteren zodat we je kunnen ondersteunen waar nodig. 

Voor wat extra tips kan je ook altijd ons artikel met tips & tricks van de vorige holiday season eens doornemen ;-)

This post is also available in: Engels