The Dot Academy

Online marketing inzetten om de verkoop offline te stimuleren.

Online marketing kan niet enkel het verschil maken voor webshops, ook voor bedrijven waarvan de verkoop zich offline voordoet kan online marketing tactisch worden ingezet. Hier lezen jullie alvast onze tips:

  1. Zorg ervoor dat je bedrijf gevonden wordt.

    Hiervoor zijn er verschillende zaken die je kan inzetten. Eerst en vooral zal SEO zorgen dat je website organisch hoog rankt op de Google Search-pagina. Aanvullend kan je SEA inzetten, waarbij je keywords koopt die van strategisch belang zijn voor jouw doelgroep, waarop je website bovenaan de Google Search-pagina verschijnt in de vorm van een advertentie. Ten slotte kan je je bedrijf registreren bij Google My Business zodat surfers ook eenvoudig je openingsuren kunnen consulteren of een review kunnen achterlaten.

  2. Zorg ervoor dat je online identiteit een goede weerspiegeling is van je offline identiteit.

    Maar al te vaak komen we bedrijven tegen die hier onvoldoende aandacht aan besteden. Een potentiële klant die wat onderzoek voert naar een toekomstige aankoop schrik je snel af met een grijze, nietszeggende website waarop weinig info te vinden is.

    Belangrijk is om hier te vertrekken vanuit het klantenperspectief: “Naar welke informatie is mijn potentiële klant op zoek?” en “Op welke vragen dient de website een antwoord te bieden?” Ga je hiermee aan de slag, dan kan je ervoor zorgen dat je de laatste twijfel bij je klant wegneemt.

  3. Breng de ‘costumer journey’ in kaart

    Op welke kanalen zitten je klanten en dan vooral naar wat voor content zijn ze op zoek ? Eens je deze ‘klantreis’ in kaart hebt gebracht kan je hier doordacht op inspelen door jouw content aan te passen.

    De klant zoekt, jij biedt het antwoord, it’s as simple as that.

  4. To measure is to know

    Meten is weten, zelfs al heb je geen webshop waarop je echte aankopen kan tellen, dan nog is er tonnen relevante informatie beschikbaar die wel nuttig kan zijn om te meten. Zo kan je nadenken rond “zachte” conversies zoals bijvoorbeeld een klik op de Store Locator-pagina of het invullen van een contactformulier. Daar bovenop dien je op alle online marketingactiviteiten UTM-tags te implementeren, zodat je ook de impact hiervan mooi in kaart kan brengen en kan analyseren.

  5. Zet in op online reviews

    Recensies geven jouw online aanwezigheid een zekere geloofwaardigheid en vertrouwen en kunnen potentiële klanten net dat extra duwtje richting jouw bedrijf geven. Consumenten hebben vaak meer vertrouwen in de ervaring en beoordeling van andere mensen, dan in de boodschap van merken of bedrijven. Vergeet niet dat de mening van familie, vrienden of buurtbewoners een enorm niet te onderschatten rol speelt bij een aankoopbeslissing.

    Tegenwoordig kunnen we via social media en online beoordelingsplatformen heel eenvoudig de ervaring van consumenten over de hele wereld raadplegen, alvorens tot een aankoop over te gaan. Online reviews hebben niet alleen een invloed op de offline verkoop, ze zorgen over het algemeen voor een hogere conversie. Kortom, met overtuigende reviews kan je het vertrouwen van potentiële klanten te winnen.