The Dot Academy

Hoe als retailer de coronacrisis overleven?

Nu fysieke winkels gesloten zijn worden bedrijven verplicht om op een kritische manier naar hun bestaande business model te kijken en innovatieve ideeën te zoeken om een maandelijkse inkomstenstroom te garanderen. Vandaag is het meer dan ooit belangrijk om de output van je online kanalen te maximaliseren.

Hieronder kan je alvast onze aanbevelingen lezen als jij op korte termijn het verschil willen maken:

  1. Zorg ervoor dat je productassortiment overal makkelijk vindbaar is.

    Google Search is hierbij uitermate belangrijk. Koop de keywords die jouw volledige product assortiment weerspiegelen. Een handige tip hierbij is dat je Google Ads-account idealiter zo goed mogelijk je websitestructuur weerspiegelt. Zo kan je ook onmiddellijk eventuele gaps spotten.

    Monitor daarnaast de cost per clicks van dichtbij, omdat de vraag naar een aantal goederen sterk zal stijgen, denk bijvoorbeeld aan home workout gear of klusmateriaal. Deze stijging in vraag zal door retailers opgepikt worden, waardoor je al snel veel concurrentie zal krijgen op keywords die cpc’s de hoogte in zullen drijven en dus een mogelijk negatief effect op ROI kunnen teweegbrengen.

    Ook op Facebook en Instagram is het cruciaal dat je productassortiment goed naar voor komt. Maak gebruik van de Facebook Shop en Instagram Shop Features.
    Deze tools laten je toe producten te taggen in posts en zullen er dus voor zorgen dat jouw fans nog gemakkelijker de weg naar jouw producten vinden.

  2. Zorg voor goede content die engagement stimuleert.

    Mensen brengen nu meer dan ooit tijd online door. Hoe ben jij relevant voor je klant en laat je hen engageren met je posts en stories? Zeker tijdens deze onzekere tijden is het uiterst belangrijk om relevant te blijven, en tegelijkertijd ook eerlijk te zijn naar je klanten toe. Niemand heeft het voor de wind maar samen als community staan jullie sterker!

    Wees voorzichtig met ‘platte’ commerciële boodschappen, maar schrik ook niet om transparant te communiceren. Interageer met je community, stel hen vragen, toon interesse, laat hen zien hoe jullie als bedrijf met de scherpe maatregelen omgaan en hoe jullie toch innovatief proberen zijn. Kans is dat je hierdoor veel goodwill creëert waardoor je nog een sterkere fanbase zal hebben.

  3. Bepaal een juiste advertising strategie.

    Bedenk op welke kanalen je klanten momenteel zitten en naar welke content ze op zoek zijn. In tijden van lockdown zijn mensen vooral op zoek naar activiteiten die ze wél nog kunnen doen. Zo zien we vraag naar online workout video’s significant stijgen. Maar ook interesse in gezond koken en recepten neemt toe.

    Een mogelijk idee dan bijvoorbeeld om aan de slag te gaan met Youtube-advertising en daarbij te targetten op dit soort ‘healthy’ content. Op die manier kan je reeds de eerste zaadjes planten bij nieuwe potentiële klanten.

    Langs de ene kant is het momenteel goedkoper dan ooit om te adverteren – voornamelijk omdat de potentiële inventory enorm is toegenomen door de stijging in aantal mensen die online zitten -, aan de andere kant kunnen betaalde advertenties soms ook een tikkeltje ongepast overkomen. Zorg er dus voor dat je punt 2 goed respecteert.

    Daarnaast kan je ook meer gaan controleren waar je advertenties getoond worden en waar zeker niet. Stel ‘blacklists’ op, om bijvoorbeeld enkele sensationele nieuwssites te vermijden tijdens deze periode. Je wil je liever brand niet naast sombere headlines zien verschijnen.

  4. Zet A/B tests op en leer welke creatives, producten, boodschappen het best werken bij jouw doelpubliek. 

    Juist door verschillende versies ten opzichte van elkaar te testen zal je al snel inzichten krijgen in welke boodschap op dit moment het meest gesmaakt wordt door jouw doelpubliek. Hou hier dan ook vinger aan de pols en zorg ervoor dat je wekelijks je strategie bijstuurt en optimaliseert om zo ook ROI te optimaliseren.

  5. Monitor performances closely

    Last but not least: monitor performances op dagelijkse basis! In tijden van economische crisis en afnemende koopkracht kan conversieratio plots sterk kelderen, waardoor ROI ook negatief beïnvloed zal worden. Daarom is het nog belangrijker om hier dagelijks een blik op te werpen. Indien conversie stabiel blijft en je traffic op de website engaged blijft kan je gerust door gaan met je online marketing strategie.

    Succes!