Op zoek naar internationale opportuniteiten maar weet niet waar te beginnen? The Dot Society begeleidt haar klanten bij het zoeken naar internationale opportuniteiten op basis van gegevens van de klant en slimme testen. 

Als je 10 jaar geleden een nieuwe markt wilde veroveren, was dat vrij duur. Je moest investeren in een lokaal verkoopteam, deelnemen aan beurzen of investeren in lokale offline/online marketing zonder te weten of je geïnvesteerde geld goed besteed was. Tijden zijn veranderd en met een duidelijke analyse en slim testen met social media advertenties, kun je snel veel leren over het potentieel in een bepaalde markt. 

Voordat u investeert in PR, offline marketing & sales teams in een nieuwe markt, kunt u beginnen met testen in steden die al enige tractie hebben laten zien. Controleer uw analytische gegevens en kijk of uw conversiepercentage in een bepaalde markt hoog genoeg is en gemiddelde conversiepercentages benaderen. Natuurlijk kunt u geen beslissingen nemen op basis van 1-2 bestellingen, dus zorg ervoor dat deze markt al groot genoeg is en de moeite waard om aan te boren. 

Je hebt verschillende opties om online een nieuwe markt te betreden: 

  • Via marktplaatsen 
  • Via testen met social media advertenties en kijken of je campagnes daar werken 
  • Via PR 

Wij adviseren steeds om te werken naar een n 360* marketing strategie, met investeringen in owned, earned & paid media.  Voor je deze investeringen aangaat kan je ook testen doen met je beste social media campagnes en kijken of de markt interessant genoeg is om hier nog verder onderzoek naar te voeren. 

Waarom wilt u een nieuwe markt betreden? 

Het betreden van een nieuwe markt is de eerste stap om uw grensoverschrijdende bedrijfsmodel uit te breiden. Hoewel individuele regio’s unieke uitdagingen met zich meebrengen, zijn er veel strategieën die een merk kunnen helpen succesvol een nieuwe markt te betreden. Dit artikel behandelt enkele van deze strategieën en fungeert als een checklist met do’s en don’ts bij internationale expansie.

Het groeien van je bedrijf 

  • Een marktopportuniteit in het buitenland: je zag in onderzoek en trends dat het product dat je verkoopt een grote vraag heeft in een bepaalde markt
  • Richten op nieuwe doelgroepen en je huidige doelgroep uitbreiden in meerdere regio’s
  • Competitie onderzoek: je ziet bij de concurrent een market-fit in een bepaalde markt en gaat na of dit ook voor jouw bedrijf kan gelden en of de vraag hier groot genoeg is. 

Strategische beslissing

  • De nieuwe markt is een strategisch belangrijke markt. Je kan het gebruiken om je producten te testen en deze markt is een goede testmarkt om uit te breiden naar nieuwe markten. 
  • Op basis van eigen analyses, spot je een hoge CVR, engaged bezoekers en een aanzienlijk aantal bestellingen vanuit een bepaalde markt. Je beslist om deze verder te onderzoeken. 

Welke markten zijn geschikt voor je business? 

Hier bij The Dot Society vertrouwen we niet alleen op ons buikgevoel. We willen de zaken analyseren op basis van duidelijke data en daarom duiken we diep in uw analytics om opportuniteiten in het buitenland te spotten, vooraleer te investeren. 

  • Kijk naar google trends en zie voor welke markt er een grote vraag is naar je producten 
  • Snel volgers voordeel: is er een concurrent met een succescase in het buitenland? Start met het onderzoeken van deze markt en test je campagnes hier ook uit
  • Kijk naar organisch verkeer en social media engagement van markten waar je zich niet op richt met andere kanalen. Sommige merken besteden geen aandacht aan secundaire gegevens omdat de hoeveelheid laag is in vergelijking met hun doelmarkten. Als je echter niet adverteert en toch aanzienlijke activiteit krijgt, is dit een sterke indicator dat je een goede product/markt fit hebt.
  • Taalbarrière: is uw communicatie al in het Engels? Het kan slim zijn om eerst op zoek te gaan naar Engelssprekende markten. Want als je een nieuwe markt betreedt, moet je communicatie aangepast zijn aan die markt om de beste resultaten te krijgen
  • Facebook biedt zowel wereldwijde als regionale advertentietargeting, zodat je kan zien hoe je advertenties presteren in extra landen. Dit is vooral handig voor online diensten en verkopers van derden. Gebruik deze advertentie targeting om te testen en gebruik vervolgens internationale lookalike audiences om het publiek verder in te perken.

Hoe benadert u een nieuwe markt? 

Gebruik een datagestuurde aanpak om nieuwe markten voor je producten en diensten te identificeren met enkele belangrijke Facebook-tools in dit artikel. In combinatie met andere beschikbare gegevens kan je precies bepalen in welke regio’s je producten en diensten het meeste weerklank zullen vinden.

Er zijn twee belangrijke pijlers die gecontroleerd moeten worden voor de lancering naar een nieuwe markt: marketing & technologie. We zullen hier dieper ingaan op de marketing behoeften voordat je de nieuwe markt betreedt: 

  • Creatief
    • Gebruik taal die niet alleen lokaal is, maar ook rekening houdt met culturele nuances. Vertaaldiensten zijn vaak nodig. Zorg voor een stijl- en merkgids en laat vertalingen controleren. Gebruik eventueel DLO = dynamic language optimization van facebook voor uw creatieve advertenties, en vertaaldiensten voor uw website en blogs, enz. Echter raden we deze laatste tool niet aan. 
    • Afbeeldingen en lettertypes moeten worden gepersonaliseerd om lokale culturele en levensstijl verschillen te tonen. Materiaal dat in je eigen land succesvol is, werd ontworpen met een bepaalde doelgroep in het achterhoofd en is misschien niet zo geschikt voor andere regio’s. 
  • Community
    • Heb je al een kleine gemeenschap in een bepaalde markt? Dit zal vertrouwen winnen voor nieuwe klanten in deze markt. Verspreid op je sociale media dat je wereldwijd verkoopt en gebruik de reviews van mensen uit verschillende landen om dit vertrouwen te winnen. Je kunt ook werken met micro-influencers en hen gebruiken in je marketingcampagnes om lokale tractie te krijgen. Zorg er wel voor dat deze lokale ambassadeur echt je waarden weerspiegelt. 
  • Targeting
    • Merkpositionering; lokale demografische gegevens, cultuur en smaak kunnen betekenen dat je doelgroep anders is dan die van je thuismarkt. Gebruik de demografische gegevens van je sociale media en website om een zeer gerichte doelgroep samen te stellen. Een strak gerichte campagne die 50%-70% van je doelgroep twee keer per week bereikt, moet helpen conversie te genereren onder je doelgroep. 

Hoe kan Facebook business ons helpen om dit doel te bereiken? 

  • Maak een Lookalike audience: je kunt gegevens van je beste klanten gebruiken en op basis hiervan een LAL audience maken, om gelijksoortige doelgroepen in dit land te testen. 
  • Regionale targeting: Kijk naar concurrerende merken in een bepaalde markt en test je targeting op basis van interesses die dicht bij jouw producten liggen. Op Facebook kun je targeten op basis van regio’s en landen. Als je bijvoorbeeld ziet dat Frankrijk een belangrijke markt kan zijn, maar de huidige data toont alleen interesse uit de regio Parijs, begin dan eerst te focussen op deze smalle regio. 
  • Gebruik dynamische advertenties en dynamische remarketing om uw catalogus aan het juiste publiek te tonen op basis van machine learning. 
  • Er is een tool in facebook om je advertenties automatisch te vertalen, maar dit raden we nooit aan! Vraag een local of de tone of voice van je communicatie op hen is afgestemd. 

Wilt u met uw bedrijf naar het buitenland? Vraag The Dot Society om hulp! 

This post is also available in: Engels