Hoewel we allemaal weten dat het belang van mobile jaar na jaar toeneemt en mobiele schermtijd statistieken echt de pan uitswingen, lijken de meeste merken het mobiele aspect volledig te vergeten bij het creëren van campagnebeelden. 

Is het niet gewoon een ander formaat? Hell no! Laat ons uitleggen waarom het creëren van mobile first creatives van cruciaal belang is voor het succes van je campagne en dus voor verdere groei. 

Ten eerste is de mobile feed anders, mensen scrollen meerdere keren per dag door hun social feed, nieuws websites en artikelen, op zoek naar iets dat hun aandacht trekt. De mobiele gebruiker krijgt in één minuut een enorme hoeveelheid content naar zijn hoofd geslingerd en moet in een fractie van een seconde beslissen of iets de moeite waard is om een beetje van zijn tijd aan te besteden. Je hoort het al aankomen, de mobile feed is snel en als merk moet je in staat zijn om de aandacht van de gebruiker onmiddellijk te trekken. Daarnaast wordt het grootste deel van de content geluidloos geconsumeerd. Niets zo gênant als tijdens een saaie vergadering door je feed scrollen en merken dat je geluid nog aan staat. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt, toch? 

Ten tweede consumeren we content heel anders dan bijvoorbeeld op TV. TV commercials worden geconsumeerd in een lean-back state-of-mind, we weten dat we er doorheen moeten om het volgende deel van de film te kunnen kijken. Terwijl bij mobile content de gebruiker de macht in handen heeft en actief op zoek is naar content die hem/haar interesseert. Dit noemen we lean-in content. 

Dus wat moeten merken in gedachten houden als ze eerst voor mobiel willen creëren? 

  • Kader voor mobile feed
    Niets is vervelender dan vierkante advertenties te zien in stories. Gebruik de extra ruimte die je krijgt op een mobiel scherm en probeer impact te creëren! 
  • Ontwerp voor sound-off
    Speel met tekst en copy over je video’s & creatives, zodat gebruikers direct de belangrijkste boodschap zien. 
  • Probeer visuele impact te creëren
    Wat trekt de aandacht van de gebruiker? Iets dat van hun scherm spat. Kijk naar felle kleuren in plaats van saaie neutrale tinten, probeer een dynamisch element toe te voegen aan je creatie, bijv. een Gif. Maak zo visuals die opvallen in de massa. 
  • Benadruk je merk
    Probeer visuals te maken die consistent zijn met je branding, zodat gebruikers je kunnen herkennen temidden van alle rommel. Voeg je logo toe om vertrouwen en herkenning op te bouwen. 
  • Gebruik een duidelijke boodschap en hou het simpel.
    Probeer te focussen op 1 hoofdboodschap die je wil overbrengen. 
  • Maak actiegerichte visuals
    Zet op alle visuals een call to action. Als je de gebruiker in een fractie van een seconde wilt overtuigen om naar je nieuwe producten te kijken, vertel ze dan exact wat ze moeten doen. 

Als je deze 6 principes consequent toepast zul je mobile first gaan denken en dus mobile first gaan creëren. 

Happy mobile first creation! 

Op zoek naar een partner om verder te brainstormen en je mobiele creatives naar een hoger niveau te tillen ? We zijn slechts een email verwijderd! 

This post is also available in: Engels