Wat gebeurt er in het social media landschap? De belangrijkste platforms concurreren om de hoogste dagelijkse actieve gebruikers aantallen te krijgen, dit door middel van voortdurende optimalisaties. We hebben de belangrijkste nieuwe features van Instagram op een rijtje gezet, evenals de belangrijkste social media trends voor 2022. En vooral een aantal praktische tips over hoe u de impact van deze trends voor uw merk kunt maximaliseren.

Hierbij een korte samenvatting van de belangrijkste nieuwe instagram features:


Professioneel dashboard

Voorheen waren de gegevens die je kon analyseren op het Instagram-platform vrij beperkt. Met de nieuwe update kunnen gebruikers hun prestaties grondiger volgen. Het biedt een deep-dive in hoe bedrijven omgaan met hun volgers, inzicht in hoe laat je publiek het meest online is. Zo zal je business nog sneller groeien als je de data op wekelijkse basis analyseert.

In de insights-sectie kunnen gebruikers ook de analytics voor Reels en Instagram live bekijken. 

Live-room 

Bedrijven kunnen nu een Instagram-livesessie organiseren en hun publiek kan meekijken. Vanaf maart 2022 kun je met vier mensen tegelijk livestreamen. Instagram hoopt hiermee gebruikers nog meer creatieve mogelijkheden te bieden zoals bijpraten met je vrienden of het hosten van een talkshow. 

Remix Reels

Deze functie zal gebruikers in staat stellen om bestaande reels na te maken of erop te reageren. 

Verhalen caption stickers

Om stories toegankelijker te maken voor dove gebruikers of gebruikers die browsen met hun geluid uit, kun je met deze nieuwe functie audio omzetten naar tekst. 

Algorithme Veranderingen

Dit is de afgelopen jaren veel veranderd. Vroeger werd je feed chronologisch gefilterd, en daarna werd het gebaseerd op engagement. In 2022 kunnen gebruikers hun favorieten kiezen wiens posts ze hoger in hun feeds zien. 

Het geeft prioriteit aan leuke, boeiende video, en optimaliseert niet voor content die op andere platforms is gebruikt, zoals een TikTok-video die later als Reels op Instagram wordt geplaatst. 

Gelukkig is Instagram wat transparanter geworden over het algoritme:

  • Post vaak reels 
  • gebruik minder hashtags
  • geven voorrang aan video & shopping
Links 

Vorig jaar hadden bedrijven of gebruikers eerst 12k volgers nodig om links in hun verhalen te kunnen gebruiken. Vanaf nu kunnen gebruikers links toevoegen aan hun verhalen, ongeacht het aantal volgers dat ze hebben. 

Belangrijkste social media trends voor 2022?


De opkomst van korte video’s

Instagram, dat is ontstaan als app om foto’s te delen, richt zich nu meer op video. Met hun introductie van Reels, IGTV en In-Feed Videos, hebben ze het mogelijk gemaakt om er een probleemloze video-ervaring van te maken. Waarom verschuiven ze naar een video-gerichte app? Het hoofd van Instagram deelde: “Video is de drijvende kracht achter een immense hoeveelheid online groei voor alle grote platforms.” De reden voor dit succes is te danken aan het algoritme dat voorrang geeft aan video-inhoud omdat het meer aandacht van de gebruiker trekt dan afbeeldingen. 

Social media advertentie-uitgaven zullen naar verwachting €177 miljard bereiken, wat veel meer is dan TV-reclame, het is belangrijk om te focussen op buzzy short-form platforms om consumenten te vermaken. Met Instagram Reels of met TikTok is het eenvoudiger om potentiële klanten te vermaken met korte video’s. Zeker een social media trend to watch!

In de praktijk?
  • Maak TikToks of Reels en laat je producten zien, achter de schermen, tutorials over hoe je je producten gebruikt, etc. en gebruik trending audio om het relevant te houden voor je publiek.  
  • Neem contact op met creators en micro-influencers om video-inhoud voor u te creëren. Dit zal u helpen een nieuw publiek te bereiken en uw merk geloofwaardigheid te geven. 

Gen Z

Generatie Z of Zoomers, zijn de klanten van de toekomst. We mogen deze consumenten niet uitsluiten van onze sociale campagnes zodat ze al fan kunnen worden van een merk. Zij zijn de eerste groep consumenten die een mobile-first generatie zijn en heel goed reageren op video content. Zij zijn de reden waarom videocontent zo populair is geworden. Daarom moeten merken veranderen hoe ze hen benaderen met hun marketingstrategieën. Gen Z is de toonaangevende generatie die het grootste deel van hun tijd op TikTok doorbrengt. 

Als je merk nog niet klaar is om het Gen Z publiek aan te spreken, maar wel klaar is voor de eerste stappen in die richting, begin dan met het gebruik van TikTok en laat een leukere en creatievere kant van je bedrijf zien. Merken kunnen ook proberen samen te werken met Gen Z influencers of creators om te laten zien hoe zij je producten zouden gebruiken.

Social commerce

De combinatie van e-commerce en sociale media heeft de manier waarop mensen winkelen veranderd. Het gemak van winkelen via social media platforms is een manier om gebruikers langer op het platform te houden en meer omzet te genereren. Mensen zullen sociale media gebruiken om te window shoppen en volgers om te zetten in klanten. 

Augmented reality en virtual reality technologieën zoeken naar creatieve manieren om een naadloze virtuele winkelervaring voor klanten te creëren, zoals virtuele pasoplossingen of verschillende filters om make-up op je gezicht aan te brengen.

Op zoek naar humanisering 

Merken vervagen de grens tussen het digitale en het echte leven. Ze willen transparantie bevorderen en een merkrelatie met hun klanten creëren. Klanten willen weten dat wat ze zien ook is wat ze krijgen. Op die manier begrijpen ze wat hun online stem is en wat de bedrijfswaarden zijn die een impact kunnen hebben op hun publiek. Klanten zijn op zoek naar een connectie tussen zichzelf en het merk. Ze zullen meer betrokken zijn bij content die meer vertelt over de persoon achter het merk.

In de praktijk? 
  • Organiseer workshops met Instagram live of een Q&A-sessie waarbij het publiek meer te weten kan komen over jou en het merk. 
  • Reageer op Instagram DM’s om een relatie en vertrouwen op te bouwen tussen een merk en een volger.

Bekijk zeker ook onze blogpost over de digitale trends voor 2022.

This post is also available in: Engels