Als je een online winkel eigenaar bent en je verkoopt momenteel niet op meerdere kanalen, stel jezelf dan 2 vragen: 

  • Bereik je momenteel je volledige verkooppotentieel met de huidige cijfers? 
  • Zie je internationale mogelijkheden in je google analytics maar heb je niet de middelen om te investeren in een nieuwe webshop of aparte marketingstrategie om deze markt volledig in eigen beheer te overwinnen? 

Een oplossing om toch internationaal te verkopen, zonder al te veel risico is het opstarten van marktplaatsen in het buitenland. Je kan niet alleen kiezen voor grotere zoals eBay of Amazon (met een ongeëvenaard bereik maar ook veel concurrentie), maar ook voor kleinere en niche platforms. Dit artikel zal je helpen beslissen waarom verkopen op marktplaatsen je online winkel zou kunnen helpen om internationaal te groeien. We bespreken de stappen die je moet nemen voordat je van start gaat en de voordelen en potentiële nadelen.

In ons vorige artikel over marktplaatsen hebben we al samengevat waarom je wel of niet aanwezig zou moeten zijn op marktplaatsen voor je bedrijf of producten. 

In het artikel van vandaag sommen we het waarom op, de stappen die je moet nemen voordat je op een marktplaats verkoopt en de voor- en nadelen.

Waarom? 

Als je al een succesvolle online verkoper bent, vraag je je misschien af of je je verkoopkanalen moet diversifiëren en op marktplaatsen moet verkopen om je merk uit te breiden.

Volgens Shopify genereren organisaties die verkopen via websites, marktplaatsen, sociale, mobiele en/of fysieke locaties 190% meer omzet en een grotere naamsbekendheid dan verkopers die slechts via één kanaal verkopen.

Wereldwijd werd in 2019 meer dan 58% van de e-commerce verkopen gedaan via online marktplaatsen. Dat aantal zal naar verwachting binnen 5 jaar met 66% groeien (Digital Commerce).

Bovenal is het aantal shoppers dat u kan vinden veel hoger dan het aantal shoppers dat uw standalone online winkel zou tegenkomen. De realiteit is dat consumenten massaal naar marktplaatsen als ebay, Amazon, Walmart of Alibaba gaan om hun inkopen te doen.

Stappen om te nemen: 

  • Doe je marktonderzoek 

 In plaats van aan de hele wereld te verkopen, moet je jezelf concentreren op de markten waar je product het waarschijnlijk goed zal doen. Dat betekent zorgvuldig onderzoek naar doelmarkten en de waarschijnlijke vraag naar je product. Controleer eerst je google analytics op huidige data en metrics als conversieratio in bepaalde landen.  Als je een potentieel goede markt ziet, bekijk dan de marktplaatsen voor jouw branche in dat land. 

  • Investeer in een gestroomlijnde back-office en product feed tool zoals Channable 

Investeer in een tool zoals channable of channelengine om je producten direct te stroomlijnen naar een verscheidenheid aan marktplaatsen. Dit is een life-hack! Waarom Channable? Bespaar tijd en geld door het automatiseren van handmatig werk. Synchroniseer je producten automatisch over vele platforms, beheer je bestellingen vanaf één plek, volg de prestaties van je producten en maak geautomatiseerde en relevante tekstadvertenties op basis van je productgegevens.

  • Bereid je voor op culturele verschillen

Laat je niet verrassen door culturele verschillen, vooral in bepaalde Europese markten, is dat klanten daar veel minder verlegen zijn om te klagen. Je zal duidelijke klanten processen nodig hebben om te voldoen aan bepaalde klachten. De grotere marktplaatsen bieden eigen geautomatiseerde tools aan.  

  • Begin klein, maar grijp de kans

Als je toch nog zal twijfelen, begin dan langzaam. Richt je op één bepaalde overzeese markt, of stel alleen bepaalde productcategorieën open voor internationale verkoop. Op die manier kan je problemen die specifiek zijn voor uw bedrijf identificeren en verhelpen zonder erdoor overweldigd te worden.

Hoe je het ook doet, grijp de kans. Door te testen via marktplaatsen zal je ook kunnen leren welke potentiële markten interessant zijn om verder te veroveren. 

Voordelen van verkopen op marktplaatsen

Enkele van de belangrijkste voordelen van direct verkopen via marktplaatsen: 

  • Snelle toegang tot enorme aantallen potentiële klanten. Je kunt uit je niche breken en verkopen aan mensen die je anders misschien nooit hadden gekend.
  • Gestroomlijnde processen en bescherming tegen het risico van onbetaalde rekeningen, fraude en geschillen.
  • Lagere kosten en/of de mogelijkheid om uw acquisitiekosten te optimaliseren.
  • Voordelen van de marketingkracht van de marktplaats: de zichtbaarheid op zoekmachines, het publiek, de reputatie en de kosten voor merkopbouw.
  • Reputatie: mensen vertrouwen gevestigde marktplaatsen, dus je krijgt automatisch een direct niveau van vertrouwen.
  • Klantenloyaliteit: marktplaatsen hebben de neiging om dezelfde klanten steeds weer aan te trekken, vooral in het geval van abonnementsdiensten, zoals Amazon Prime of Allegro Smart. Klantentrouw wordt ook ingegeven door gemak: dankzij marktplaatsen hoeven shoppers zich niet op meerdere sites aan te melden met hun persoonlijke gegevens.
  • De mogelijkheid om gebruik te maken van opslag- en levering diensten die door sommige marktplaatsen worden aangeboden, bv. FBA by Amazon dat zorgt voor de opslag en afhandeling van voorraden.
  • Mogelijkheden voor cross-selling, bv. op sommige platforms worden complementaire producten aanbevolen zodra een product aan het winkelmandje is toegevoegd, wat ertoe kan leiden dat klanten meer bij jou kopen.
  • De mogelijkheid om je publiek te bestuderen en gebruik te maken van uitgebreide winkelgegevens, bijv. met Bol-advertentie of Amazon-advertentie
  • De mogelijkheid om internationaal te verkopen, zodat u uw bereik met minimale inspanning kunt uitbreiden naar andere landen.

Mogelijke nadelen en risico’s: 

  • Vergoedingen: afhankelijk van de marktplaats kunnen de commissies voor verkochte producten variëren van 5 tot 20%.
  • Hoeveelheid werk en geïnvesteerde tijd: als je dit tot een succes wilt maken, moet je bewust zijn van de hoeveelheid werk die je moet steken in de opvolging van je marktplaats. 
  • Concurrentie en het risico van prijsoorlogen (dit zou geen groot probleem moeten zijn in het geval van unieke of niche items)
  • Een risico om geschorst of verbannen te worden van het platform, bv. wanneer klanten ontevreden zijn en/of er niet op tijd gereageerd wordt op hun zorgen. Als je je klanten bijvoorbeeld levering op de volgende dag belooft en u bent niet in staat om aan hun verwachtingen te voldoen, zal je merk voor een bepaalde periode worden verbannen. 
  • Je geeft de controle over de gegevens van uw klanten op, wat het voor jou moeilijker kan maken om retargeting- of abonnement strategieën te lanceren.

This post is also available in: Engels