Wat is UGC?

UGC staat voor User Generated Content. Het zit hem allemaal in de naam, toch? User-generated content is elke vorm van inhoud gecreëerd door een consument en gedeeld op verschillende digitale platformen. Het is meer dan alleen een foto/review van een van uw klanten, het is voorzien van feedback, vragen, ideeën en meningen met betrekking tot de ervaringen van gebruikers met uw merk. 

User generated content is op dit moment een trending topic in digitale marketing. Het heeft het vermogen van wereldwijde merken om de aandacht van hun doelpubliek te trekken als nooit tevoren vergroot en wij zijn ervan overtuigd dat alle bedrijven, groot of klein, kunnen genieten van de voordelen die UGC te bieden heeft.

Lees zeker verder als je de belangrijkste voordelen wil ontdekken van het gebruik van User-generated content in de contentstrategie van je merk.

De 5 belangrijkste voordelen van UGC

  • Vertrouwen winnen

92% van de consumenten vertrouwt UGC content meer dan standaard advertising content. Consumenten vertrouwen de woorden van andere mensen het meest, boven de marketingboodschappen van de merken. Sterker nog, 9 van de 10 mensen maken een online aankoopbeslissing op basis van de aanbevelingen van andere consumenten. Daarom kan het gebruik van door consumenten gegenereerde media u helpen de betrouwbaarheid van uw merk op te bouwen. 

  • Verhoog conversie en stimuleer betrokkenheid

Een zeer belangrijk voordeel van UGC en ook een waar alle marketeers en merken naar op zoek zijn: conversies. Tegenwoordig zijn online shoppers belangenbehartigers van merken geworden. Dit betekent dat wat shoppers delen over hun ervaringen met een merk een impact zal hebben op de inkomsten en het succes van dat merk.

79 procent van de online shoppers geeft aan dat UGC een grote invloed heeft op hun aankoopbeslissingen. Bovendien zagen merken een toename van 25% in conversies wanneer ze effectief UGC content gebruikten in plaats van professioneel gecreëerde content. Deze cijfers maken duidelijk dat het hebben van een positieve UGC voor een merk de consumenten zal leiden in de richting van conversies.

In termen van engagement biedt UGC ook voordelen. Het gebruik van UGC in online advertenties kan tot vier keer hogere doorklikratio’s opleveren en tot 50% daling van de kosten per klik.

  • Blijf top of mind

Stelt u zich eens voor dat uw ideale klant door Instagram of Facebook scrollt, vol met andere advertenties en verschillende soorten inhoud. Wat denk je dat hen zal doen stoppen met scrollen? Dezelfde oude professionele content gemaakt door een merk of content gemaakt door een bekend gezicht. Je weet het antwoord al en dat is wat user generated content zo sterk en impactvol maakt.

31% van de online shoppers zegt dat reclamecampagnes die UGC bevatten, beter onthouden worden dan traditionele advertenties. We zien een duidelijke verschuiving in de digitale wereld naar top of mind blijven. UGC-content is gedenkwaardiger in de ogen van online shoppers, omdat ze hun gelijken zien in de reclamecampagnes van merken en zich daaraan kunnen spiegelen. 

  • Waardevolle content op een eenvoudige & efficiënte manier

Het is niet altijd gemakkelijk om goede en waardevolle inhoud te creëren. Als u ooit zonder ideeën voor inhoud komt te zitten, waarom wendt u zich dan niet gewoon tot uw consumenten? Door de creativiteit van uw consumenten te gebruiken, kunt u met minimale inspanning een regelmatige online aanwezigheid creëren en op een efficiënte manier verkeer naar uw website leiden. Duizend hoofden zijn meer waard dan één toch?

Op deze manier bent u ook in staat om een deel van de werklast van uw interne content team weg te nemen, zodat u uw inspanningen kunt richten op andere belangrijke aspecten van uw bedrijf. Het bespaart veel tijd in het creëren van content en leidt tot het maximaliseren van het rendement op de investering.

  • SEO Voordelen

Als kers op de taart komt UGC ook de SEO van uw website ten goede. Er zijn meerdere redenen waarom door gebruikers gegenereerde inhoud in uw reclame uw website kan helpen hoger te scoren op Google. 

Allereerst kan UGC de verblijftijd van uw site verhogen. Aangezien UGC-inhoud aantrekkelijker is voor het grote publiek, zullen ze automatisch meer tijd op uw website doorbrengen. De verblijftijd is een van de belangrijke factoren die Google in overweging neemt bij het bepalen van de gebruikerservaring van uw website.

Ten tweede, UGC beoordelingen kunnen rijk zijn aan trefwoorden die gerelateerd zijn aan uw merk, wat direct zal helpen bij de SEO ranking van uw merk. 

Ten slotte kan het tonen van klantbeoordelingsscores in uw website rich snippets helpen om uw website hoger te laten scoren op SERP’s en uw CTR te verhogen.

Een kleine kanttekening: Ondanks alle grote voordelen van UGC die hierboven zijn opgesomd, raden wij aan dat u iemand heeft die toezicht houdt op de UGC voordat het wordt gepubliceerd. 

Maar houd in gedachten: Merken die UGC gebruiken om echte en relevante ervaringen te leveren aan hun doelgroep, zijn degenen die nu en in de toekomst shoppers gaan winnen.

Nieuwsgierig naar de integratie van UGC in uw contentstrategie en op zoek naar een partner die u kan helpen bij uw digitale marketingstrategie? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

This post is also available in: Engels