The Dot Academy

Marketingstrategieën voor Moederdag campagne

Als we kijken naar onze marketingkalender, zien we dat we volgende maand op 9 mei Moederdag vieren. De perfecte gelegenheid om dit seizoensevenement te gebruiken om een nieuwe strategie te bedenken. Het doel van deze campagne is om meer merkzichtbaarheid te creëren en meer te kunnen investeren in de merkwaarde die je hiervoor hebt opgebouwd. Zet uw merkwaarden voor uw doelgroep om in de juiste content voor Moederdag en je zult een succesvolle campagne hebben.  

Wij hebben een aantal marketingstrategieën bedacht voor uw Moederdag campagne. Lees er meer over hieronder! 

Communiceer vanuit je merkwaarden 

Vorig jaar, vanwege de pandemie, hebben marketeers zich meer gericht op het overbrengen van empathie. Niet alleen in hun manier van communiceren, maar ook in hun manier van marketing en content. Moederdag is dan ook het ideale moment om daar zonder bedoelingen op in te spelen. Hoe kun je hier als marketeer het beste op inspelen zonder te gevoelig te zijn, maar wel met voldoende compassie?   

De content die je zou creëren voor Moederdag moet authentiek zijn voor je merk. Hier definieer je de merkwaarden en communiceer je ze in een Moederdag-context. In plaats van te zeggen: ‘Fijne Moederdag, hier is 15% korting’, willen we inspelen op een verhaal rond Moederdag. Denk na over je merkwaarden en je missie. Op basis hiervan kun je de actie overbrengen naar je klanten in dezelfde context als je voorheen deed. . 

Op deze manier wordt niet alleen de Moederdag campagne aantrekkelijk gepresenteerd, maar kunt u ook de waarde van uw bedrijf op een empathische manier overbrengen. Uw boodschap moet niet anders zijn dan wat u nu al doet met uw merk, het dient een andere draai te geven aan dezelfde boodschap. 

De consument van 2021

Door de pandemie moesten marketeers hun manier van communiceren veranderen. De berichtgeving stond in het teken van sociale distantie, veiligheid, en genieten van je tijd binnen. 

Vóór de pandemie zagen veel mensen Moederdag als een gewone dag. Maar veel mensen konden hun moeders tijdens de pandemie niet zien of Moederdag vieren zoals ze dat gewend waren. Dit jaar zullen de mensen opnieuw een gevoel van feestvieren beleven. Als marketeers moeten we de emotionele banden gebruiken om een sterke klantenrelatie op te bouwen.

Creëer awareness zonder kortingen

Feestdagen en seizoensgebonden dagen zijn een perfect moment om nieuwe strategieën uit te proberen, zoals contests en giveaways. Op die manier kunnen bedrijven veel awareness creëren zonder telkens verschillende kortingscodes uit te delen. 

Moederdag is een geschikte gelegenheid om een nieuw product of een nieuwe collectie te promoten, of om je best verkopende producten te bundelen. Merken kunnen ook overwegen om bij elke aankoop een gratis cadeau of iets extra’s weg te geven. Het is niet alleen een mooi gebaar, maar het werkt ook heel goed bij online shoppers. 

Vraag consumenten bijvoorbeeld te vertellen over hun reis in het moederschap zodat ze kans maken om iets te winnen. Betrek mensen bij uw berichtgeving en creëer een mogelijkheid tot interactie met je community. 

Begin onderaan en werk naar boven toe

Voor bedrijven is het verhogen van de omzet het primaire doel, wat het lastig maakt om zich te richten op iets anders dan acquisitie. 

Analyseer of uw klantervaring goed doordacht is voordat u geld investeert in uw top-off-the-funnel campagnes. 

Creëer awareness-campagnes die nieuwe prospects naar uw website leiden, maar richt u ook op de elementen die ervoor zorgen dat ze blijven en zich uw merk positief zullen herinneren en uiteindelijk tot een aankoop zullen overgaan.

Verder hebben we nog een aantal andere originele ideetjes voor je Moederdag campagne: 

  • Maak een Moederdag gift guide op je website. Dit kun je ook doortrekken op je Instagram door een guide te maken. (lees meer hierover in ons artikel rond Instagram Guides
  • Gebruik extra stimulans om verkoop te stimuleren (gratis verzending, extra cadeautje, kortingsbon voor je volgende aankoop, etc.) 
  • “Deel je favoriete teruggooi foto met je mama en maak kans op ..”  
  • Geef de klant de mogelijkheid om het bestelde pakket naar zijn of haar moeder te laten sturen. Als extraatje kan de klant bij de checkout een boodschap achterlaten, die als kaartje aan het pakje zal worden bijgevoegd.

Als je met vragen blijft zitten over uw marketingstrategie voor Moederdag, zijn de Dotters er om u te helpen. Veel succes met uw voorbereidingen!