Als we kijken naar onze marketingkalender, zien we dat we volgende week op 8 mei Moederdag vieren. De perfecte gelegenheid om dit seizoensevenement te gebruiken om een nieuwe strategie te bedenken. Het doel van deze campagne is om meer merkzichtbaarheid te creëren en meer te kunnen investeren in de merkwaarde die je hiervoor hebt opgebouwd. Zet uw merkwaarden voor uw doelgroep om in de juiste content voor Moederdag en je zult een succesvolle campagne hebben.  

Volgens Adformatie.nl viert 52,8% van de Nederlanders Moederdag. Dat is nog hoger bij de buren: 63,9% van de Duitsers en 67,2% van de Belgen doen iets voor deze speciale dag. Volgens Fonkonline.nl koopt 58% hun Moederdagcadeau online en is de gemiddelde besteding online bijna € 25.

Wij hebben een aantal marketingstrategieën bedacht voor uw Moederdag campagne. Lees er meer over hieronder! 

Communiceer vanuit je merkwaarden

De content die je zou creëren voor Moederdag moet authentiek zijn voor je merk. Hier definieer je de merkwaarden en communiceer je ze in een Moederdag-context. In plaats van te zeggen: ‘Fijne Moederdag, hier is 15% korting’, willen we inspelen op een verhaal rond Moederdag. Denk na over je merkwaarden en je missie. Op basis hiervan kun je de actie overbrengen naar je klanten in dezelfde context als je voorheen deed. . 

Creëer awareness zonder kortingen

Feestdagen en seizoensgebonden dagen zijn een perfect moment om nieuwe strategieën uit te proberen, zoals contests en giveaways. Op die manier kunnen bedrijven veel awareness creëren zonder telkens verschillende kortingscodes uit te delen. 

Moederdag is een geschikte gelegenheid om een nieuw product of een nieuwe collectie te promoten, of om je best verkopende producten te bundelen. Merken kunnen ook overwegen om bij elke aankoop een gratis cadeau of iets extra’s weg te geven. Het is niet alleen een mooi gebaar, maar het werkt ook heel goed bij online shoppers. 

Verder hebben we nog een aantal andere originele ideetjes voor je Moederdag campagne:

  • Maak een Moederdag gift guide op je website. Dit kun je ook doortrekken op je Instagram door een guide te maken. (lees meer hierover in ons artikel rond Instagram Guides
  • Gebruik extra stimulans om verkoop te stimuleren (gratis verzending, extra cadeautje, kortingsbon voor je volgende aankoop, etc.) 
  • “Deel je favoriete throwback foto met je mama en maak kans op ..”  
  • Geef de klant de mogelijkheid om het bestelde pakket naar zijn of haar moeder te laten sturen. Als extraatje kan de klant bij de checkout een boodschap achterlaten, die als kaartje aan het pakje zal worden bijgevoegd. 
  • Gebruik dit ook als een lead gen tool: schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg een extra kado bij het bestellen van je item tijdens de week voor Moederdag

Als je met vragen blijft zitten over uw marketingstrategie voor Moederdag, zijn de Dotters er om u te helpen. Veel succes met je  voorbereidingen!

This post is also available in: Engels