Het belangrijkste onderdeel bij het opstarten van een website, is een Google Analytics account aanmaken. Via deze weg kan je data verzamelen om zo verschillende optimalisaties door te voeren op zowel je website als in campagnes, de customer journey van de klanten en veel meer. Het helpt je om de prestaties van pagina’s en e-commerce cijfers door te meten, zodat je maand op maand je business verder kunt laten groeien door middel van analyses. 

Google Analytics heeft een nieuwe update van het platform gelanceerd, genaamd GA4, waarbij je een dieper inzicht krijgt in het gedrag van jouw klanten tussen de verschillende apparaten en kanalen die zij gebruiken op jouw website en in de app. Momenteel is dit nog een bèta-versie maar vanaf juli 2023, gaat iedereen moeten overschakelen op GA4. Historische data zal nog beschikbaar zijn maar geen nieuwe data meer verzamelen. 

Wil je meer weten over GA4? Lees ons voorgaand artikel en kom alles te weten over deze nieuwe tool.

Timeline

In de aankomende maanden, zijn er een een paar belangrijke data om de switch naar GA4 zo gemakkelijk mogelijk te laten verlopen en geen data kwijt te geraken. We geven jullie graag een timeline mee met de verschillende data om ervoor te zorgen dat alles tijdig klaar staat.

Verschillende platformen voor data te analyseren

Naast Google Analytics zijn er ook nog andere systemen die inzetten op het verzamelen en analyseren van data. Met al de verschillende aanpassingen binnen GA4, willen we graag de voor en nadelen opsommen van de verschillende systemen: GA4, Matomo en Piwik Pro. 

GA4

Het grootste voordeel hier is dat GA4 het beste systeem is rond attributie. We kunnen het gedrag van mensen doormeten op de website en verder analyseren. Daarnaast is het ook gratis, wat in tegenstelling tot andere systemen vaak niet het geval is. GA4 is ook deel van het Google Marketing Platform waardoor er dus verschillende integraties op voorhand al zijn ingesteld wat het alleen maar gemakkelijker maakt om alles te linken. Ook zijn er online, vanuit Google zelf, veel trainings te vinden die je bij elke stap binnen het analyseren van de data kunnen helpen. 

De nadelen van GA4 zijn dat het een Amerikaans platform is en er momenteel nog geen afspraken zijn voor data tussen EU & USA. Echter verwachten vanuit Google hier een gepaste oplossing, omdat de EU markt te belangrijk is om volledig los te laten. Doordat GA4 een gratis platform is, zijn er weinig customizable opties om zo bijvoorbeeld alles aan te passen naar je branding en manier van werken. 

Matomo

Het voordeel van Matoma is dat er geen gebruik wordt gemaakt van sampling of steekproeftrekking. Verder is het mogelijk om verschillende plug-ins aan te kopen voor bijvoorbeeld de functionaliteit van je tracking op te vangen en te personaliseren.

Het nadeel is dat het platform zeer technisch is. Bedrijven die via dit systeem hun data willen analyseren, zullen dus een technisch profiel werkzaam moeten hebben voor de data te kunnen bekijken en integreren. De implementatie hiervan zou dus moeten gebeuren door een technisch team. 

Piwik Pro

Wat bij de andere systemen niet kan, maar bij Piwik Pro wel, is dat de data op een eigen server gehost kan worden. Dit zorgt er dus voor dat de volledige capaciteit van de server voor jou beschikbaar is. Je bent niet meer afhankelijk van de vertragingen door piekverkeer en de negatieve invloeden van andere websites waarmee je de server zou delen. Daarnaast is dit bedrijf ook gebaseerd in de EU. Hier wordt er ook geen sampling toegepast.

Bij dit systeem heb je gelimiteerde integraties wat er opnieuw voor zal zorgen dat het een zeer technisch platform is. Wat bij GA4 het grootste voordeel is, is hier een nadeel. Piwik Pro heeft een gelimiteerde attributie waardoor we niet het volledige gedrag van de bezoeker op de website kunnen doormeten. 

Als we de drie verschillende tools naast elkaar leggen zien we het volgende: 

  • GA4 is goed qua integratie met alle marketing platformen, en voor zij die eerder gebruik maakten van Universal Analytics zal de migratie het makkelijkste zijn. Daarnaast is het ook gratis. 
  • Matoma is ok qua pricing en privacy, echter is het een heel technisch platform. Mogelijkheden zijn hier het grootst maar veel technische kennis in-house is vereist. 
  • Piwik: 100% data ownership, echter zijn de rapporten niet makkelijk inzichtelijk in de gratis versie, hiervoor moet je al rap naar de Pro versie swicthen. 

In de meetste cases raden we aan om te starten met de overstap van Google Analytics naar GA4 zodat er geen data verloren gaat en dus jaar op jaar vergelijkingen kunnen gemaakt worden. Moest je toch nog ergens vast zitten, bekijk dan zeker deze video voor meer informatie!

This post is also available in: Engels