Enkele praktische tips hoe jij Social Shopping kan implementeren op jouw eigen kanalen.
Het gebruik van sociale media als zowel een ontdekking platform als shopping kanaal heeft de afgelopen twee jaren aan veel belang gewonnen als gevolg van de pandemie. Veel mensen waren hierdoor niet in staat om winkels te bezoeken, in plaats daarvan brachten ze meer tijd thuis door, scrollend door hun sociale media feed. Volgens een recente studie is 74% van de klanten meer geneigd om via sociale media te winkelen dan voor de pandemie.
Wat is social shopping?
Social shopping verwijst naar de integratie van een geheel e-commerce platform in social media. Op deze manier kan je dus eenvoudig en snel een aankoop verrichten zonder jouw favoriete social media platform te moeten verlaten.Zo kunnen klanten een product direct aankopen zonder pagina’s lang te moeten scrollen. Eerder schreven we al een artikel dat het concept social shopping grondig uitlegt. Daarom zal dit artikel vooral focussen op de praktische implementatie van social shopping op de verschillende platformen.
Types social shopping
Hieronder vind je enkele manieren waarop u uw sociale media platformen optimaal kan benutten om aan social shopping te doen.
1) “Shop-nu” links
Op Facebook en Instagram kan je een “shop nu” knop of swipe-up” functie toevoegen aan posts of stories. Op deze manier worden klanten meteen doorverwezen naar de productpagina (shop) of de website zelf. Ook in Pinterest kan je zulke links toevoegen aan Product Pins. Wanneer klanten deze pinnen op hun persoonlijke borden, zien ook andere gebruikers deze opnieuw spotten en eventueel ook interesse vertonen om deze producten te shoppen.
2) Gebruik van video’s / livestreams
Een handige manier om productkenmerken te highlighten en op een meer natuurlijke manier te presenteren, is door gebruik te maken van video content. Denk hierbij aan het posten van video’s of zelfs live streams op Facebook/Instagram en TikTok. Video content is namelijk een van de belangrijkste manieren waarop we online informatie consumeren. Probeer dus eens om videos posts om te vormen tot een meeslepende winkelervaring, waarbij de nadruk ligt op storytelling. Wel raden we hier aan om het kort maar krachtig te houden, en de focus te leggen op één specifiek onderwerp.
3) Influencer marketing
Bij The Dot raden we steeds een 360° marketing strategie aan. Hierbij kan het gebruik van influencer marketing ook mogelijks interessant zijn. Deze influencers kunnen diensten of producten van jouw merk delen op hun eigen sociale media kanalen. Op deze manier worden potentiële klanten aangemoedigd om jouw website te bezoeken. We adviseren hier steeds om samen te werken met kleine, niche-influencers die geloofwaardig overkomen.
4) User-generated content
Vaak moedigen merken hun eigen klanten aan om content te creëren. Dit wordt gedaan door middel van het gebruik van specifieke uitdagingen, het gebruik van hashtags of zelfs prijzen. Wanneer individuen zelf content genereren en deze delen met een merk, zal dit de credibiliteit en bekendheid van het merk in kwestie een stuk vergroten. Consumenten beweren namelijk dat posts die user-generated zijn, maar liefst 76% betrouwbaarder zijn dan branded content. Begin dus alvast met het verzamelen van deze content van uw klanten en vraag toestemming om deze te delen op uw sociale media feeds, website homepagina én product pagina’s.
Social Shopping platforms
Ben je niet zeker welke platformen interessant kunnen zijn voor jouw social shopping strategie? Hieronder een oplijsting:
1) Facebook / Instagram (shop)
De Facebook/ Instagram shop maakt het mogelijk om producten te bekijken en in app-aankopen te doen. Bovendien kunt u een chatbot toevoegen die de communicatie met klanten een stuk eenvoudiger maakt. Het enige wat je nodig hebt is toegang tot het Facebook Business account om je eigen Facebook/Instagram winkel aan te maken. Daarnaast kun je de producten ook taggen in je organische posts zodat de klant automatisch wordt doorgestuurd naar je Instagram winkel. Wil je nog wat extra informatie over de FB/ IG shop? Dit artikel beantwoordt wellicht je vragen. Of heb je wat extra instructies nodig over de opzet van deze shop? Dan is dit het artikel waar je naar op zoek bent.
2) Instagram shoppable feed
Met deze optie kan je rechtstreeks vanuit een post shoppen zonder Instagram te verlaten. Deze optie is echter nog niet beschikbaar in België, maar wellicht wel in de nabije toekomst!
3) Pinterest
Pinterest is geen social media platform, maar eerder een community based-inspiratie platform waar mensen de laatste trends kunnen volgen. Op Pinterest kun je echter ook specifieke producten onder de aandacht brengen door middel van product pins. Deze pins verwijzen een persoon vervolgens door naar de bedrijfswebsite. Je kan ook gebruik maken van de Pinterest buyable pins, dewelke het mogelijk maken om direct in Pinterest te kopen. Deze optie is op dit moment nog niet beschikbaar in België, maar ook dit zal slechts een kwestie van tijd zijn.
4) TikTok
TikTok shopping vormt een manier voor klanten om producten te kopen via de applicatie zonder een webbrowser te hoeven openen. Dit kan gedaan worden door het taggen van producten in een TikTok video, zodat de klant automatisch wordt doorverwezen. Ondanks het feit dat deze optie nog niet beschikbaar is in België, verwachten we dat het hier sneller zal zijn dan je denkt.
Wil je meer weten over social shopping en welke platformen interessant kunnen zijn voor uw merk? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!