De kerstperiode staat weer voor de deur, een tijd van vreugde voor velen en van enorme bedrijvigheid voor ondernemingen. Bijna een derde van alle verkopen vindt plaats tussen Black Friday en Kerst, een cruciale periode waar consumenten met grote verwachtingen naar uitkijken. Het is dan ook van essentieel belang om vandaag nog te beginnen met het ontwikkelen van een doordachte eindejaars marketingstrategie. En vergeet hierbij zeker niet ‘the place to be’ waar jouw consumenten zich vandaag bevinden, TikTok!
De TikTok Revolutie
Wat ooit begon als een platform voor dansjes, is nu uitgegroeid tot een gevarieerd platform voor alle leeftijden. TikTok is nu ‘the spot’ voor bedrijven die willen opvallen. Hier delen we enkele waardevolle tips om het vierde kwartaal te versterken met een doelgerichte TikTok-strategie. Houd daarbij de drie pijlers van gouden TikToks in gedachten: inspireren, informeren en/of educeren.
5 Eindejaars Strategietips
1. Leer van vorig jaar
Analyseer de resultaten van vorige marketingcampagnes. Wat werkte goed en wat minder? Leer van het verleden om je gifting marketingcampagne van dit jaar te optimaliseren.
2. Test nieuwe ideeën en platformen
Dit is hét moment om nieuwe ideeën en platforms te verkennen. Als je nog niet actief bent op TikTok, is het hoog tijd om je kansen te benutten. TikTok is laagdrempelig en leuk; inspireer je klanten met perfecte outfits voor Kerst, geef cadeau-ideeën, of laat hen via creatieve video’s zien hoe ze jouw product kunnen gebruiken. Zet de beste prestaties van vorig jaar om in een fris jasje voor dit jaar!
TikTok Tip 1: Maak je eerste TikTok op een virale sound. De herkenbaarheid van de muziek vergroot de betrokkenheid, en het gemak waarmee het wordt opgepikt door het algoritme verhoogt aanzienlijk de kans op succes!
3. Combineer marketingtechnieken
Winkelervaringen zijn vandaag de dag allesbehalve lineair. Zoekmachines, sociale mediaplatforms, e-mails, fysieke winkels, mond-tot-mondreclame – ze zijn allemaal van cruciaal belang in de zoektocht van de consument naar het perfecte cadeau. Met 72% van de consumenten die van plan zijn hun aankopen zowel online als offline te doen, is het essentieel om met je online campagnes ook offline impact te maken. TikTok kan hier een rol spelen bij het creëren van awareness en het verspreiden van informatie. Maak bijvoorbeeld korte video’s die laten zien hoe klanten naar je winkel kunnen komen of hoe je offline winkel er feestelijk uitziet.
TikTok Tip 2: TikTok fungeert ook als een zoekmachine, waarbij het nu ook mogelijk is om je advertenties op zoekwoorden te laten triggeren. Hoe kan je hier op inspelen? Zorg voor een goede headline, hierdoor zal je advertentie op de juiste woorden getriggerd worden! Voorbeelden: ‘must-have festivity outfits’ / ‘favourite gifts for your friends’ ….
4. Speel in op emoties
De kerstperiode draait om gezelligheid, familie, vrienden en warmte. Als bedrijf kun je hierop inspelen in je marketingcampagnes. Of het nu gaat om het opwekken van nostalgie of puur geluk, moedig je consumenten aan om een emotionele aankoop te doen, want volgens onderzoek gebeuren deze 3.000 keer sneller dan rationele aankopen. Op TikTok kun je dit omzetten in een gezellige Kerstsetting waarbij je bijvoorbeeld 3 outfits voor de eindejaarsperiode laat zien.
Een extra tip: gebruik cijfers! TikTok-gebruikers weten graag wat er nog komt, dus als je met cijfers werkt, weten ze hoeveel stappen, outfits, of ideeën je nog gaat laten zien. Bijvoorbeeld, “5 manieren om ons product tijdens de feestdagen in te zetten.”
5. Bied oplossingen voor last-minute shoppers
We kennen het allemaal: te laat met het bestellen van een cadeau online en geen tijd meer om naar de winkel te gaan. De oplossing? Bied een online cadeaubon aan op je website en voorzie zo een uitweg voor last-minute cadeau aankopen. Ook hier kan je een ludieke TikTok van maken waarbij je humor inzet en benadrukt dat mensen niet alleen zijn als ze te laat zijn met het kopen van Kerstcadeau’s!
Laatste tip: Als de consument zich kan herkennen in de situatie, slaat de TikTok veel beter aan!
Conclusie
Mocht je ergens vastlopen, aarzel dan niet om The Dotters te contacteren. Samen kunnen we jouw eindejaarsperiode extra speciaal maken, zowel online als offline. Vergeet niet: TikTok is niet alleen een platform; het is een venster naar creativiteit, innovatie en verbinding met jouw doelgroep. Laten we samen een onvergetelijk eindejaar creëren, waar jouw merk straalt op het scherm van elke TikTokker! 🌟✨