Black Friday en Cyber Monday staan voor de deur, dus wat is een betere manier om je voor te bereiden op deze opwindende dagen dan met een artikel over hoe je je e-mail strategie kunt voorbereiden. Als Golden Klaviyo-partner delen we graag de belangrijkste tips en tricks om het volledige potentieel van je e-mailmarketing platform te benutten. Als je op zoek bent naar onze aanbevelingen voor BFCM op andere platforms, zorg ervoor dat je ons artikel leest over de voorbereiding op paid en organische platforms.

In 2023 is e-mailmarketing steeds belangrijker geworden omdat het de ideale manier is om nieuwe klanten naar conversies te leiden en loyaliteit te creëren bij je bestaande klanten. Daarom geven we je een aantal eenvoudige tips om volledig voorbereid te zijn met je e-mailmarketing voor Black Friday en Cyber Monday.

Voor Black Friday

Ten eerste kun je je klanten teasen met een pre-access offer. Dit is niet alleen de ideale manier om nieuwe klanten te verzamelen en je database uit te breiden. Maar door pre-access te geven, creëer je ook een gevoel van exclusiviteit of VIP-behandeling, wat uiteindelijk je omzet kan verhogen. Als je met Klaviyo werkt, kun je een connectie maken met Meta en via een flow automatisch een bevestigingsmail voor inschrijving verzenden. Op de dag van de pre-access kun je een e-mail met pre-access link sturen naar de lijst van pre-access subscribers.

Daarnaast kun je ook alvast je e-mails voorbereiden en inplannen. Dingen om te implementeren in je e-mails:

  • Een duidelijke call to action, bij voorkeur above the fold 
  • Duidelijke uitleg van je actie 
  • Eenvoudige customer journey: implementeer voldoende knoppen naar verschillende collecties pagina’s zodat je klanten gemakkelijk kunnen doorklikken
  • Producten met oude en nieuwe prijzen, zodat klanten meteen kunnen zien welke korting er is

Bij het plannen van je verschillende e-mails voor de periode is het belangrijk om na te denken over verschillende segmentatie die je kan gebruiken in je e-mails, hier zijn enkele voorbeelden:

  • Segmentatie op basis van voorkeuren: sterk aanbevolen tijdens een drukke periode zoals Black Friday is dat je communicatie is gebaseerd op de klant, dus stuur alleen relevante informatie
  • Segmentatie op basis van gedrag: stuur herinneringen naar het non buyers / non openers segment 
  • VIP-segment: denk na over hoe je je VIP-segment extra speciaal kunt laten voelen tijdens deze tijd van het jaar

Genoeg over de voorbereidingen voor je campagnes, je kunt ook je flows voorbereiden zodat ze volledig geoptimaliseerd zijn voor de periode van Black Friday. Zorg ervoor dat je e-mails in je flows zijn aangepast aan je lopende acties, met name je abandoned browse flow en abandoned cart flow. Zorg ervoor dat je actie benadrukt wordt in je mails van je flows. Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken over andere kortingen die je hebt lopen en zorg ervoor dat ze niet compatibel zijn met andere kortingen, zodat de klant niet in de war raakt.

Tijdens Black Friday

Zorg ervoor dat je jouw merk in het hoofd van je klanten blijft door e-mails te versturen, maar overdrijf niet. Hiervoor is het goed om je te richten op segmentatie, bijvoorbeeld door de eerste e-mail met een nieuw onderwerp te sturen naar non openers / non buyers. Of denk aan het ‘espresso-segment’, dit is een segment dat zich richt op subscribers die de afgelopen 72 uur actief waren op je website maar niet hebben gekocht. Hoe kun je ervoor zorgen dat ze toch converteren (bijvoorbeeld met een extra korting)?

Na Black Friday

Het is belangrijk om niet te overdrijven met je e-mails na een zeer drukke periode zoals Black Friday, maar Kerstmis staat al voor de deur, wat betekent dat het strategisch verstandig is om te beginnen met het richten op gifting in je e-mails. Bovendien, door een leadgen campagne te doen (zie hierboven), heb je niet alleen je database uitgebreid, maar heb je ook meer informatie, wat handig is voor je segmenten. Je segmenten worden steeds groter naarmate je database groter wordt. Als je tijdens het Black Friday-weekend veel nieuwe subscribers hebt verzameld, kun je ze een aparte e-mail sturen om je merk te introduceren. Het is ook interessant om na te denken over het sturen van een e-mail naar iedereen die tijdens Black Friday heeft gekocht en hen te bedanken voor hun aankoop.

Als je de juiste voorbereiding hebt, kun je achterover leunen en ontspannen tijdens het Black Friday-weekend!

This post is also available in: Engels