Tijdens de COVID-19 pandemie is de digitalisering nog verder versneld: 40 procent van de consumenten koopt meer online dan voorheen. Enkele winnaars van deze COVID-19 zijn de marktplaatsen, of beter bekend als Bol.com, Amazon, eBay, Google shopping, …
Om als merk te winnen op zeer competitieve marktplaatsen, moet je als ondernemer dagdagelijks dit kanaal beheren en een eigen strategie opzetten. Anders zal je teleurgesteld zijn in de resultaten en overweldigd worden door het aantal concurrenten.
Lees deze tips over hoe u kunt beginnen op marktplaatsen & ontdek de 4 belangrijkste voordelen.
Voor je start met verkopen: kies je platform slim uit
Wanneer je kiest voor een bepaald platform, kan je best even onderzoeken voor welk doeleinde klanten hier voornamelijk komen winkelen. Enerzijds kan het voor functionele producten zijn, die ze snel nodig hebben, anderzijds zijn er ook platformen, die inspelen op een emotionele aankoop en mode.
Is je merk gericht op mode of wil je klanten in aangrenzende categorieën bereiken of zelfs uitbreiden naar andere categorieën? Bijvoorbeeld je hebt een bedrijf in kleding, maar verkoopt ook rugzakken voor te sporten. Deze laatste kunnen ook onder de noemer functioneel vallen en kunnen dusdanig verkocht worden op andere type platformen.
Als uw merk zich enkel richt op kleding, begin dan met adverteren op google shopping en Facebook marktplaats. Als u internationaal wilt groeien, kijk dan eens naar kleding gerichte marktplaatsen zoals Farfetch, Marktplaats & Lyst.
Voor je start meet je ook de competitiviteit van jouw product. Typ relevante zoekwoorden in en zie of er al veel concurrentie te vinden is met veel lagere prijzen of dat er al volop geadverteerd wordt om de bovenste ranking in te nemen.
Tip: Gebruik tools om niches op de markt te vinden. Bijvoorbeeld Jungle Scout voor Amazon.
Ontwikkel een eigen marktplaatsen strategie
Indien je besluit om je producten te verkopen via een platform, dan moet je je ervan bewust zijn dat dit kanaal niet kan worden beheerd zoals andere wholesale- en direct-to-consumer (DTC)-kanalen. Een marktplaats specifieke strategie, binnen de context van een breder kanaal, moet de belangrijkste beslissingen over deelname aan een marktplaats sturen. Denk na over volgende 3 parameters:
Assortiment: Afhankelijk van het platform zoekt men op verschillende platformen naar bepaalde typen producten. Zo is Bol.com bijvoorbeeld vooral gericht op functionele goederen. Voorbeeld: je bent dringend op zoek naar een zaklamp, want morgen vertrek je op camping trip. Andere platformen zoals Farfetch zijn gericht op klanten, die constant op zoek zijn naar nieuwe merken en trends in mode. Klanten plaatsen een aankoop uit emotionele overweging in plaats van rationele overweging. Dus afhankelijk van de markt, moet je je richten op verschillende soorten collecties & producttypes.
Succesfactoren voor het algoritme: Reviews zijn erg belangrijk om een hoge ranking op de marktplaats te hebben. Zorg ervoor dat je genoeg beoordelingen en klantenondersteuning verzamelt om het nummer één merk van uw niche te worden. Het algoritme houdt rekening met drie factoren: reviews, aankoopfrequentie en snelheid.
Reclame: Om hoog te scoren op marktplaatsen, moet je adverteren op de meest relevante zoekwoorden. Marktplaatsen bieden merken en retailers diensten aan met toegevoegde waarde, zoals trendanalyse, SEO/SEM ondersteuning, advertentie-opties en PDP/fotografie-ondersteuning.
De 4 belangrijkste voordelen van je verkoopkanalen uit te breiden met een platform
- Toegang tot een groot publiek
- Lage opstartkosten. Houd er echter wel rekening mee dat u 12-15% commissie moet betalen op elke transactie.
- Merkvertrouwen zal groeien door de zichtbaarheid
- De internationale markt bereiken op een risico-averse manier.
Dus, moet ik op een marktplaats verkopen?
Ja: ik heb de juiste marktplaats gevonden voor mijn product, waar ik een niche positie heb. Mijn productfeed is gestructureerd en klaar om te synchroniseren met de platforms en ik heb speciale uren in mijn wekelijkse werkschema geblokkeerd om de concurrentie voor te blijven. Met andere woorden het is deel van mijn bedrijfsstrategie.
Nee: Mijn merk verkoopt momenteel in verschillende landen rechtstreeks aan de eindconsument en ik wil me op deze strategie richten en geen commissie uitgeven. Ik vergroot mijn markten eerst op google shopping & Facebook marktplaats.
Meer interesse? Als u op zoek bent naar meer informatie over het verkopen op marktplaatsen, zijn wij er om jullie te helpen.
This post is also available in: Engels